Nejdůležitější film století, roztavená dcera a Matt Damon. Oppenheimer v pětiminutovém sestřihu

Nejdůležitější film století, roztavená dcera a Matt Damon. Oppenheimer v pětiminutovém sestřihu
Cillian Murphy a Emily Blunt ve filmu Oppenheimer | Universal Pictures
Scenáristický matador Paul Schrader si ohledně současné kinematografie rozhodně nebere servítky. Nesmlouvavý komentátor si každou chvíli vzpomene na své kariérní začátky, kdy pracoval jako filmový kritik. Naposledy se na sociálních sítích opřel do chváleného seriálu The Last of Us či obecněji do snímků s vysokým rozpočtem. Proto každá pochvala od autora Taxikáře či Zuřícího býka potěší a překvapí.
Oppenheimer
Oppenheimer
88%
Nyní se tedy může radovat Christopher Nolan, jehož novinku Schrader na svém facebookovém profilu označil za nejlepší a nejdůležitější film tohoto století: „Pokud byste letos měli v kinech vidět jediný snímek, měl by to být Oppenheimer. Nejsem Nolanův fanoušek, ale tohle dílo vysazuje dveře z pantů.“ Se zjevnou narážkou na výbušnou podstatu se tak přidal k zástupům nadšených novinářů a novinářek, kteří už měli možnost snímek vidět a jejichž reakce byly jednoznačně pozitivní.
Oppenheimer: 5 minut sestřih | Universal Pictures

Domácí problémy Matta Damona

Tříhodinový Nolanův opus, mimochodem dosud nejdelší snímek jeho filmografie, je důležitým počinem pro Matta Damona, který v něm ztvárňuje roli ředitele projektu Manhattan Leslieho Grovese. Damon během rozhovoru se svými hereckými kolegy pro Entertainment Weekly řekl: „Nechci být příliš osobní, ale se svou ženou jsem zdlouhavě vyjednával, že si na nějaký čas vezmu volno. Hrál jsem v Interstellaru, pak mě však Chris u několika filmů neoslovil, takže jsem z jeho seznamu vypadl. Během párové terapie jsem domlouval jednu výjimku ze svého plánovaného pracovního volna, a to kdyby náhodou zavolal Chris Nolan. Řekl jsem to, aniž bych věděl, jestli zrovna na něčem dělá, protože o tom nikdy nemluví. A pak mi zničehonic zavolal. Takže z toho byl doma trochu problém,“ smál se Damon, zatímco zdůrazňoval, že se tahle historka skutečně stala.
V jiném rozhovoru, tentokrát pro The Hollywood Reporter, zase přiznal, že Nolana nevědomky urazil. Jako držiteli Oscara za scénář k Dobrému Willu Huntingovi (1998) s ním totiž Nolan chtěl konzultovat scénář k Oppenheimerovi. „Na konci čtení jsem byl úplně ohromený. Trochu jsem se Chrise dotkl, protože se mě zeptal: ‚Tak co si myslíš?‘ A já jen vyhrkl: ‚Nemám žádné poznámky.‘ Z mého pohledu to bylo to nejlepší, co lze jinému autorovi říct, jelikož to znamená něco jako: ‚Nemám co dodat, je to úžasné.‘“ O týden později však herečka Emily Blunt, ztvárňující Oppenheimerovu manželku Kitty, s pár komentáři přišla, což prý Nolana potěšilo mnohem víc než Damonovo mlčení.
Oppenheimer: 2. trailer, české titulky | CinemArt

Symbolické obětování dcery

V rozhovoru pro web The Telegraph Nolan prozradil jeden zajímavý moment z natáčení. Během produkce měl natáčet snovou sekvenci, v níž si protagonista představuje mladou ženu, jejíž obličej je roztavený jaderným výbuchem. Navzdory Nolanovu plánování tato role nebyla až do poslední chvíle obsazená a krátce před samotným natáčením se na place objevila jeho dcera Flora, která na pár dnů přijela pozdravit rodiče.
Nolan ji tedy požádal, zda by se jí neujala, a Flora k jeho spokojenosti souhlasila. „Upřímně řečeno, nechtěl jsem své vlastní záměry příliš analyzovat,“ řekl k přece jen trochu zvláštnímu obsazení. „Pointa je však taková, že pokud vytvoříte ultimátní destruktivní sílu, také tím částečně zničíte ty, kteří jsou vám nejbližší. Myslím, že tohle byl můj způsob, jak to co nejsilněji vyjádřit,“ dodal.