zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bez roucha - odhalení na dřeň

Bez roucha (Studio DVA)

autor: Jerry Háša  

zvětšit obrázek

Divadlo Studio dva uvedlo na letní scéně Vyšehrad premiéru Michaela Frayna BEZ ROUCHA. Režisér Ondřej Sokol nastudoval tuto komedii o divadle na divadle v letním lehkém duchu, jak jinak… Inscenace to je vskutku oblíbená. O tom svědčí i fakt, že za posledních deset let se hrála na těchto scénách - Národní divadlo v Brně (2023), Divadlo v Dlouhé (2020), Městské divadlo Mladá Boleslav (2017), Slovácké divadlo Uherské Hradiště (2016), Horácké divadlo Jihlava (2013) a mnoho dalších. A to jsme uvedli jen česká a moravská divadla. Od svého vzniku v roce 1982 si získala přízeň diváků po celém světě včetně Broadwaye a West Endu.

Český překlad má několik variant, kromě BEZ ROUCHA se uvádí pod názvem ZA SCÉNOU, SARDINKY NA SCÉNU, ZEPŘEDU ZEZADU nebo BEZ ROUCHA ANEB JEŠTĚ JEDNOU. Originální název je NOISES OFF a je odvozený z divadelní terminologie, označuje zvuky přicházející ze zákulisí.
Pro diváka je velkým lákadlem, pokud ho divadelní tvůrci přizvou k prohlídce zákulisí. I když mnozí divadelníci zastávají názor, že zákulisí má být pro diváka tabu. Divák by si měl užít kouzla a magie divadla. Proč mu odhalovat, jak to všechno vzniká?
Autor Michael Frayn poodhalil tajemství ani ne tak z pohledu technického, jako zejména z pohledu hereckého. Rozkrývá “zákulisí” hereček a herců. Podtrhuje, že jsou to také jen lidi, kteří mají ve svém povolání možnost převléci se do kostýmu a převtělit se do různých postav…

Režisér Ondřej Sokol se v tomto směru přímo vyžívá. Na jevišti vykresluje tři zásadní situace: zkoušku inscenace SARDINKY, SARDINKY. Dále její premiérové uvedení ve zkrácené verzi z pohledu zákulisí. Poslední část, která je vyvrcholením celého divadelního snažení je nezdařená repríza kdesi na zájezdě v regionálním divadle…
Scéna Adama Pitry v tomto ohledu funguje výborně. Na jevišti jsou k dispozici všechny předepsané prostory. Celé herecké akci pomáhá pavlačové uspořádání.
To že základem každé inscenace je herecký výkon, tak v tomto případě to platí dvojnásobně, protože na jednu stranu lehkost dané komedie, její jednoduchá až přímočará zápletka by mohla svádět k přehrávání v rolích, k lacinému až primitivnímu humoru… A tady režisér Ondřej Sokol velmi zdařile brzdil celý ansámbl.
Diváci se mohou těšit na hereckou plejádu osobností:
Zlatu Adamovskou, Petra Štěpánka, Miroslava Vladyku, Petra Stacha, Janu Strykovou, Petra Pěknice, Lucii Pernetovou, Anežku Rusevovou a Václava Jílka. Všichni mají za sebou celou řádku charakterních až vážných rolích a věřte, že v této inscenaci jsou ve svých proti úkolech skvělý, a velmi dokáží překvapit, jak jim i tato poloha sedí.

Zlata Adamovská (Dagmar Kyselá, Paní Clackettová) je ve své roztržitosti a roztěkanosti úžasná. Velmi boduje zejména ve scéně s klasickým drátovým telefonem (obávám se, že mnoho mladých diváků nebude vědět, co to je za přístroj). Vladimír Boháč, režisér, v podání Petra Štěpánka je dostatečně autoritativní. Musí rozhodnout a nastolit pořádek na jevišti, zejména při předávání svých režijních záměrů. Vedle toho jako Vladimír coby svůdce herečky Vicki (Jana Stryková) a Josefíny (Anežka Rusevová), musí zvládnou hru z dvojím ohněm. A věřte, že i vulgarity, které má v rámci textu předepsané, mu sedí.
Jana Stryková skvěle přehrává lokální hvězdu. Její influencerka je totálně úžasná. Zajímavé, že celé její mapování přípravy inscenace formou krátkých videí a fotek zdůvodňuje právě propagací dané inscenace. Přitom jasně cílí na svůj prospěch. Velmi zajímavá je v roli žárlivé partnerky.
Flavia Brentová Lucie Pernetové je přesně vystavěná zachranářka. Většinou pouze s ní komunikuje Bohuslav Kaška v podání Miroslava Vladyky.

Inscenace BEZ ROUCHA představuje další oddechovou inscenaci, plnou narážek na konkrétní místa v České republice. Představuje zajímavou reflexi. Protože podobný zmatek a kolotoč jako představuje příprava, premiéra a repríza dané inscenace, tak podobně se může stát cokoliv např. při přípravě, odjezdu a prožití třeba rodinné dovolené. A těch příkladů bychom mohli použít daleko víc. Takže nejen bez roucha, ale odhalení na dřeň…

Michael Frayn: BEZ ROUCHA
Překlad Jaroslav Kořán, režie Ondřej Sokol, asistent režie Adam Kraus, kostýmy Katarína Hollá, scéna Adam Pitra, hudba Kryštof Marek.
Osoby a obsazení: Dagmar Kyselá, Paní Clackettová (Zlata Adamovská); Vladimír Boháč, režisér (Petr Štěpánek); Bohuslav Kaška, Zloděj (Miroslav Vladyka); Ondřej Silný, Roger Tramplemain (Petr Stach); Katchka_Theatro_Official, Vicki (Jana Stryková); Marián Mach, Philip Brent, Šejk (Petr Pěknic); Táňa Eghard Zapletalová, Flavia Brentová (Lucie Pernetová); Josefína Šprtáková, asistentka režie, nápověda (Anežka Rusevová); Milan Rolník, představení řídí (Václav Jílek) a Robert Zaspal, mistr zvuku i světel (Václav Liška / Zbyněk Šporc).

Psáno z premiéry 9. července 2023, Divadlo Studio Dva, letní scéna Vyšehrad.

www.studiodva.cz

17.7.2023 08:07:44 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...