Hlavní obsah

Jedno z nejúžasnějších aut české historie znovu na scéně! Oživili jsme úchvatný osmiválcový supersport Tatra MTX

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

První návrh MTX Tatry V8 byl dokončený v září 1986 a zobrazoval kompaktní kupé o délce 4,25 metru.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Původní MTX Tatra V8 je svatý grál československého automobilové průmyslu, který má ideové kořeny už v 80. letech. Projekt, jemuž se původně říkalo Colorado, nakonec skončil u třech prototypů, nicméně nyní se vrací formou našeho návrhu zpět na scénu. Přivítejte proto novodobou Supertatru s mocným osmiválcem!

Článek

Důvodem, proč původní Supertatra vůbec vznikla, byla touha českého „Pininfariny“ Václava Krále a Cyrila Svobody (zakladatel firmy Narex) využít tatrováckých osmiválců k dosažení motoristického vrcholu. Myšlenky prvně realizované už v roce 1986 se nakonec zhmotnily v podobě tří prototypů, které znáte dodnes – červeného, původně červeného (později bílého) a černého.

Foto: Tomáš Hyan

Původní MTX Tatra V8, první prototyp.

My jsme tuto svatou supertrojici oživili a navrhli novodobé tvary MTX Tatry V8. Nečekejte žádné divoké linie, ale pěkně čistou designérskou práci našeho dvorního návrháře Rosti Prokopa.

Hleďte na příď tohoto českého supersportu, kterou demonstrují kulaté tvary, ve spodu doplněné přítlačným lízátkem. S odkazem na původní model se v nárazníku objevují blinkry, nad nimiž se hrdě vyjímá logo Tatra.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Blinkry jsou stylově umístěné do předního nárazníku.

Osvětlení je pak designově umírněné, plně diodové, opatřené technologií Matrix. Denní svícení poté tvoří jednoduchou prohnutou linku. Jak jsme avizovali, žádné divočiny.

Opakem přídě jsou boční linie, jimž dominují kovaná kola s obrovskými vrtanými kotouči. Dveře se zpětnými zrcátky se otevírají jako u originálu směrem nahoru, přičemž hned za nimi najdete malé nasávání vzduchu pro olejové a vodní chladiče.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Masivní sání směrem dozadu dává znát o objemném motoru.

Velké roury na boku slouží jakožto nasávání vzduchu pro vzadu uprostřed uložený atmosférický pětilitrový vidlicový osmiválec, naladěný na výkon přes 550 koní. Proslýchá se, že Tatra byla v tomto případě nakupovat u Fordu, čemuž by nahrávala i zástavba desetirychlostního automatu.

V Tatře dobře vědí, že z hlediska aerodynamiky není tolik důležité, jak vzduch na karoserii dopadá, ale spíše jakým způsobem ji opouští. Z toho důvodu vzadu najdete masivní difuzor, nad nímž má své místo čtveřice koncovek výfuku.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Zadní části dominuje zejména difuzor.

Zadní lampy jsou unikátně spokojené do dvou stejnoběžných linií, zatímco pár centimetrů nad nimi pracuje decentní křídlo starající se o přítlak zadní poháněné nápravy. Na rozdíl například od Volva (Polestaru) se dozadu vešlo i zadní sklo, pod nímž se můžete kochat osmiválcovou nádherou.

Poctou originálnímu modelu jsou rovněž nabízené barvy karoserie, které zahrnují metalickou černou Coal Black, metalickou červenou Wine Red a perleťově bílou pojmenovanou White Two.

MTX Tatra V8 nové generace je, jak jste jistě pochopili, pouhou naší vizí a poctou tomuto nadějnému projektu, který se zapsal do československých dějin jakožto první domácí ryzí supersport. Přestože byla Supertatra v lecčem nedokonalá, do dnešních dnů platí za svatý grál tuzemského motorismu, jehož cena/hodnota už nelze vyčíslit penězi.

Naše prototypy

Máte rádi naše vize? Podívejte se na další naše prototypy! V této tematické sérii pro vás navrhujeme a vytváříme různé automobilové modely, ať už československé, či zahraniční. Dále vracíme zpátky do života motorizované legendy nebo představujeme sofistikovaná technická řešení.

Reklama

Načítám