Letní italské baroko  na Hudebním výletu Svatováclavského hudebního festivalu

Letní chrámovou atmosféru kostela sv. Ducha v Ostravě-Zábřehu rozezní soubor starých nástrojů Concerto Aventino s flétnistkou Michalou Roubalovou. Ve středu 2. srpna (18.00) provedou nádherné barokní sonáty a toccaty Manciniho, Kerlla či Corelliho.

Koncert Hudebních výletů AFFETTO PEREGRINO představí především italské autory, jejichž díla byla oblíbena v Londýně kolem roku 1720 – ať již díky jejich místnímu uměleckému působení (Mancini, Sammartini, Finger) nebo skladbám zde vydaným tiskem (flétnová transkripce Arcangella Corelliho známého díla La Folia). Forma sonáty byla v té době především pokusem o „redukci“ operního virtuózního stylu do instrumentální podoby. Na to odkazuje Hasseho Cantata per flauto, která je zároveň jediným autorovým opusem pro zobcovou flétnu (Johann Adolhp Hasse byl jinak především operním autorem). Zajímavým dokladem „hudební peregrinace“ je osud a tvorba Gottfrieda Fingera. Rodák z Olomouce po několika zastávkách působil dlouhou dobu v Londýně, kde se mj. živil pořizováním transkripcí houslové literatury pro zobcovou flétnu.

ca160523.png
  • Concerto Aventino (©Petra Hajská)

Concerto Aventino

Soubor zaměřující se na provozování evropské hudby 15. až 18. století na dobové nástroje vznikl v roce 2009. V popředí zájmu ansámblu je uvádění programů a projektů, které odhalují mnohdy méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko. Od roku 2009 vytvořil soubor Concerto Aventino řadu projektů, zaměřených na klíčové momenty vývoje evropského baroka a renesance: „European connections“ (orchestrální hudba J. F. Rebela, G. Muffata a J. D. Zelenky), „Vivaldi revisited“ (s obsazením pouze! ženských hlasů) a další.

V dramaturgií ansámblu je stále větší pozornost soustřeďována na hudbu předbarokní – programy „Nove e curiose“ a „Nell’inconstanza“ představují publiku repertoár raného italského baroka a úsvit instrumentální virtuozity. Ansámbl uvedl i několik jevištních inscenací: operní intermezzo Giovanni Battisti Pergolesiho Livietta e Tracollo a hudbu ke komedii dell’arte Commedia nova Amorosa. Concerto Aventino se nevyhýbá ani méně ortodoxním projektům – v rámci česko-německé spolupráce uvedl soubor projekt Explorationen-traditionen, neboli spojení staré hudby a nového filmu. V posledních dvou letech pak soubor uvedl na koncertní pódia dramaturgie „Sacra et concentus“ (vlámská polyfonie) a „Fortuna ingrata“ (variace na dobové magridaly a moteta). Mezi jejich nejnovější počiny patří uvedení kompletního programu z Codexu Speciálník, realizovaného na základě vlastní edice původního rukopisu.

Zdroj: TZ
Úvodní foto: Concerto Aventino (©Petra Hajská)

Podcast