Olympijské hry v Paříži startují za rok. Sledujte s námi cestu českých sportovců i přípravy v Paříži

Létající taxík na olympiádě? Žádné sci-fi. „Je to technologický skok vpřed!“ zní ze společnosti Volocopter

Cestování na olympijská sportoviště bez dopravní zácpy a do několika minut. To nabízí nový elektrický taxík, který před pár týdny na veletrhu na francouzském letišti Le Bourget představila německá společnost Volocopter. Firma slibuje, že její stroj bude až čtyřikrát tišší než běžný vrtulník. Společnost teď čeká na poslední povolení, aby příští rok mohla převážet cestující na olympiádě v Paříži.

Žádné sci-fi, ale realita. Letecký texík právě vzlétnul nad ranvejí letiště Le Bourget. Není nic slyšet, protože testovací ranvej je pár set metrů daleko, a hlavně letecký taxík bude prý úplně tichý.

„Klimatizace je hlučnější než náš taxík“

„Obyvatelé vůbec nic neuslyší. Měli jsme tady testovací lety. Lidé náš stroj viděli, ale neslyšeli ho. Ruch města nebo třeba klimatizace jsou podstatně hlučnější než náš taxík,“ popisuje Christian Bauer, který je obchodním a finančním ředitelem německé společnosti Volocopter. Právě tato firma provozuje letecký taxík Volocity, který připomíná malý vrtulník.

Čtěte také

„Rozhodli jsme se pro tento design, který vyplývá z technologie bezpilotních prostředků. Náš stroj má 18 rotorů, které jsou víc než dva metry dvacet centimetrů nad zemí. Tím pádem neohrožují pasažéry. Rotory se po přistání ihned zastaví. To je taky velký rozdíl od vrtulníku. Navrhli jsme náš taxík tak, aby co nejjednodušeji získal všechna povolení, což je pro nás klíčové, abychom příští rok mohli začít létat v Paříži,“ upřesňuje Christian Bauer.

Dívám se přímo do leteckého taxíku – je dvoumístný, uprostřed je joystick a velmi jednoduchá palubní deska.

Akiko Itogaová ze společnosti Volocopter.

„Tady vidíte ovládací zařízení a taky malé okno u nohou pilota, aby viděl, kam letí. Využíváme velmi jednoduchou technologii bezpilotních prostředků. K ovládání stačí tento joystick. Doufáme, že i to nám pomůže při rychlém zácviku pilotů,“ popisuje Akiko Itogaová ze společnosti Volocopter.

Čekání na certifikaci 

Čtěte také

Německá firma vyvíjí své stroje už deset let a testovala je například v Singapuru, Japonsku, v Koreji i ve Francii. Teď čeká na certifikaci, aby její taxík mohl létat taky v Paříži. Má přitom podporu pařížského regionu.

„Chceme být lídry v městské letecké dopravě. Naším cílem je, aby do roku 2050 všechny druhy dopravy byly bezuhlíkové. Chceme se zároveň stát experimentální oblastí pro letouny a stroje budoucnosti. Pařížský region má proto nově první letecký koridor vyhrazený dronům,“ potvrdila bývalá prezidentská kandidátka a šéfka pařížského regionu Valérie Pécressová.

Dekarbonizace leteckého průmyslu

Pokud německá společnost získá osvědčení, tak v příštím roce bude v Paříži a v okolí hlavního města létat pět jejích taxíků, které si bude možné objednat pomocí mobilní aplikace. Startovat a přistávat budou na pěti různých místech – nedaleko Versailles, na letištích Le Bourget a Charlese de Gaullea, na jižním předměstí Paříže i přímo v centru hlavního města na řece Seině.

Už nemusíme čekat deset nebo dvacet let, můžeme začít příští rok.

„Je to technologický skok vpřed. Mluvíme tady o dekarbonizaci leteckého průmyslu, což je velmi náročný proces. My už ale nemusíme čekat deset nebo dvacet let, můžeme začít příští rok. Náš stroj je taky stokrát bezpečnější než vrtulník, protože má víc rotorů a letových systémů,“ zdůrazňuje Christian Bauer.

Čtěte také

Připouští, že ze začátku budou ceny za let vyšší, postupně chtějí ale své služby zlevňovat: „Naším střednědobým cílem je poskytovat lety z letiště Charlese de Gaullea do Paříže za 100 až 120 eur v závislosti na konkrétní cestě. Takže lidé, kteří si dnes na této trase zaplatí běžný taxík nebo Uber, budou našimi zákazníky.“

Plány do budoucna

Letecký taxík zatím uveze jen dva lidi – pasažéra a pilota. Německá společnost chce do budoucna převážet víc klientů. Současné technologie to ale zatím neumožňují.

„Všechno je to o bateriových technologiích. Nemáme zatím takovou sílu, díky které bychom mohli zvednout čtyři nebo pět lidí. To bude ještě tak dva nebo tři roky trvat,“ odhaduje Christian Bauer.

Letecký taxík není žádná stíhačka. Létá rychlostí 90 až 120 km v hodině. I tak by ale díky němu cesta z francouzského letiště Le Bourget do centra Paříže mohla trvat jen zhruba čtvrt hodiny oproti dnešní hodině.

autoři: Martin Balucha , vma
Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.