Desítky vozů značky Mercedes-Benz si prohlíželi lidé na Letné

foto Mercedes-Benz klub ČR slaví v Národním technickém muzeu 60 let od svého založení, 5.srpna 2023, Praha.

Praha - Na tři stovky účastníků a přes 130 vozů se účastní v Praze oslav 60. výročí založení Mercedes-Benz klubu ČR. Milovníci slavné značky předvedli zájemcům automobily od nejstaršího z roku 1929 po nejnovější modely z loňského roku. Dnešní část čtyřdenního setkání členů klubu se koná v Národním technickém muzeu, které je partnerem klubu od jeho počátku a má ve sbírce mezi auty této značky i slavný závodní monopost Mercedes-Benz W154 z konce 30. let. Ten řada automobilových historiků považuje za nejlepší závodní vůz všech dob.

Fotogalerie

Lidé mohli mercedesy tuzemských sběratelů v pražských ulicích vidět už ve čtvrtek a pátek, dnes si je v deštivém počasí mohli prohlížet před budovou muzea na Letné či uvnitř za dopravní halou. Nejvzácnější vozy odpoledne majitelé prezentovali před budovou muzea. Setkání členů klubu skončí v neděli spanilou jízdou do Leteckého muzea Kbely.

V přednáškovém sále se dnes promítaly filmy z historie klubu, který je jedním z nejstarších Mercedes-Benz klubů na světě a nejstarším v pevninské Evropě. Pamětníci klubu vyprávěli o jeho historii a připomněli, jak vznikl. Jaroslav Větvička, který je členem klubu od roku 1988, kdy si pořídil první mercedes, zmínil, jak vznik klubu souvisel s natáčením filmu Atentát Jiřího Sequense v roce 1963.

"Bylo potřeba sehnat rekvizity, tou nejdůležitější byl Mercedes Benz 320 Cabriolet-B z roku 1938. Vlastnil ho Ladislav Válek, jeden ze sedmi zakladatelů klubu. Musel k automobilu sehnat ještě pneumatiky a začalo se natáčet," řekl dnes Větvička. Právě v takovém autě zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich jel v osudném dni, kdy na něj parašutisté Jan Kubiš a Jozef Gabčík zaútočili a smrtelně jej zranili.

S dalšími zakládajícími členy, kterým dnes jejich pokračovatelé říkají sedm statečných, Válek jako člen přípravného výboru klub založili 3. června 1963. Pamětníci dnes vzpomínali, jak se museli registrovat na obvodním výboru tehdejšího spolku Svazarm; organizovaní tam byli jako střelecký klub, a jen proto mohli mít klubovnu. A museli také chodit střílet ze vzduchovky.

Klubovna sloužila k pravidelným schůzkám, povídání o milovaných autech, jež tehdy symbolizovaly i západní styl života. Velký podíl aktivit klubu před rokem 1989 činilo shánění náhradních dílů, které nebylo jednoduché do socialistické země dopravit. A nebyly levné, generální oprava některých modelů stála skoro stejně jako škodovka, která byla tehdy v prodeji, uvádějí pamětníci.

Národní technické muzeum má osm vozů Benz, Mercedes a Mercedes-Benz s velkou hodnotou. Historickým mezníkem pro český Mercedes-Benz klub bylo setkání a přednáška členů klubu a zástupců mateřské továrny Daimler-Benz AG ze Stuttgartu, které se v roce 1965 uskutečnily právě v Národním technickém muzeu. Tam si zástupci firmy prohlédli model Benz Victoria, první čtyřkolový automobil vyráběný koncem 19. století konstruktérem Karlem Benzem. Benz s vynálezcem a konstruktérem Gottliebem Daimlerem jsou zakladateli firmy, která se dnes jmenuje Mercedes-Benz.

hrm sd

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 1.05.2024 ČTK

Reklama

23°C

Dnes je středa 1. května 2024

Očekáváme v 17:00 21°C

Celá předpověď