Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Tipy na evropské výlety za uměním: Vyrazte za Picassem do Madridu nebo za Gerhardem Richterem do Berlína

Gerhard Richter na snímku z roku 2007. Foto: David Pinzer, Gerhard Richter Archiv Dresden
Gerhard Richter na snímku z roku 2007. Foto: David Pinzer, Gerhard Richter Archiv Dresden

Léto ještě nekončí a v srpnu je na plážích tak horko, že možná řada výletníků dá přednost útulným klimatizovaným prostorám evropských galerií. Čerstvé tipy na výlety za uměním do evropských metropolí napsali studenti teorie a dějin umění pražské UMPRUM v rámci projektu Mladá kritika.

Gerhard Richter a děsivá paměť Birkenau

Gerhard Richter. 100 Werke für Berlin, Neue Nationalgalerie Berlin. Výstava potrvá do roku 2026.
Recenzi napsala Tereza Štěpánová.

Návštěva berlínské Neue Nationalgalerie, jediné poválečné stavby Ludwiga Miese van der Rohe v Evropě, je uměleckým zážitkem sama o sobě.

Elegantní stavba ze skla a oceli na betonovém soklu má masivní střechu podpíranou jenom osmi sloupy. Pod ní se nachází ohromný otevřený prostor s dřevem obloženými schodišti a podpěrnými stěnami ze zeleného mramoru. A suterén skrývá velkorysé výstavní prostory.

Budova, znovuotevřená v létě 2021 po šest let trvající kompletní rekonstrukci, má prostor pro několik střednědobých i krátkodobých výstav. Mezi těmi aktuálními vyniká Gerhard Richter. 100 Werke für Berlin, která potrvá až do roku 2026.

Jeden z nejdůležitějších německých umělců dvacátého století, který se na přelomu šedesátých a sedmdesátých let proslavil obrazy malovanými podle fotografií, poskytl německé národní galerii stovku svých děl formou dlouhodobé zápůjčky. Výběr sahá od rozměrných pláten a skleněných tabulí až po drobné práce na papíře.

Nejde však o oslavnou retrospektivu shrnující celou umělcovu tvorbu. Richterova proslulá díla ze šedesátých let, například ikonický Strýček Rudi, jsou na výstavě přítomná jen jako fotografické reprodukce a většinu z výběru sta děl tvoří novější, téměř současné práce.

Ústředním dílem celé výstavy je cyklus Birkenau z roku 2014. Jeho východiskem byly čtyři fotografie pořízené neznámým autorem roku 1944 v Osvětimi-Březince, které zachycují vězně čekající na smrt i jejich mrtvá

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Cestování

Mladá kritika

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější