Autovideo týdne: Duhová elektrická škodovka na Prague Pride

  • 42
Sobotním průvodem vyvrcholil třináctý ročník festivalu Prague Pride, který probíhal celý týden na různých místech Prahy. Podporu LGBT komunitě vyjádřila Škoda Auto. Její elektrický duhový Enyaq Coupé Respectline se postavil do čela tradičního průvodu hrdosti, který v sobotu 12. srpna vyšel z Václavského náměstí na Letnou.

Letos se festival zahájený v pondělí 7. srpna na Střeleckém ostrově koná ve chvíli, kdy mají páry stejného pohlaví zatím největší šanci, že parlamentem projde „manželství pro všechny“. Tématem 13. ročníku jsou tradice a jejich význam pro fungování společnosti s heslem Tradičnější, než si myslíte. Festival Prague Pride s průvodem se konal poprvé v srpnu 2011. Tehdy vyvolal bouřlivé protesty odpůrců akce LGBT komunity. V dalších letech protestní akce postupně slábly.

Andělé, drag queens a rodiny s dětmi. Koho potkáte na letošním Prague Pride?

„Designově unikátní vůz Škoda Enyaq Coupé Respectline je oslavou rozmanitosti, rovného přístupu a inkluze, což jsou základní hodnoty společnosti Škoda Auto,“ komentuje Tomáš Kotera, vedoucí komunikace podniku. „Vůz charakterizovaný osobitými designovými prvky exteriéru i interiéru, jehož účelem je poukázat na důležitost ochrany lidských práv, úcty ke všem lidem a k životnímu prostředí. Jeho smyslem je podpora rovného a spravedlivého přístupu ke každému, bez ohledu na původ, národnost, věk, pohlaví, vyznání, sexuální orientaci, genderovou identitu či další rozdíly,“ vysvětluje a zdůrazňuje, že duhový enyaq vznikl jako kolektivní dílo zaměstnanců společnosti Škoda Auto z různých oddělení.

„Témata rovného přístupu, rozmanitosti a inkluze získala během posledních let na významu, což je důležitá zpráva jak pro jednotlivce, tak celou společnost. Respektování jeden druhého a úcta k jedinečnosti každého člověka je první předpoklad pro vzájemné porozumění, a to vede k mnoha dalším pozitivním hodnotám, ať už v oblasti mezilidských vztahů, ve firemní kultuře, či dokonce ve zvýšení výkonnosti jednotlivých týmů i celých podniků,“ dodává Martina Zimmermann, odborná koordinátorka diverzity mladoboleslavské automobilky.

Škoda Enyaq Coupé Respectline byl poprvé k vidění na Open Air koncertu České filharmonie 21. června 2023. Designově unikátní vůz se zúčastnil i dalších akcí nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí. Mimo jiné byl k vidění na Tour de France.

Nejsilnější, nejdražší a nejzelenější škodovka v akci. Enyaq Coupé RS

Jako základ pro vznik Respectlinu posloužil elektromobil Enyaq Coupé. „Celý nápad si totiž bere inspiraci z osvětlené masky Crystal Face typické právě pro modely Enyaq. Už zhruba před rokem jsme připravili první skici s duhovou verzí této masky, kterou jsme si pracovně nazvali Rainbow Face,“ říká Petr Kavrentzis, koordinátor projektu Enyaq Respectline.

Maska má stejně jako v sériovém provedení 131 diod, ovšem kromě 93 bílých obsahuje i 38 barevných, které vytvářejí duhový efekt. „Z masky se pak barvy rozlily na celé auto i do interiéru,“ vysvětluje Kavrentzis. „Na původní bílou barvu karoserie, symbolizující jednotu všeho živého na zemi, přibyly barevné elementy, které vytvářejí barevný přechod v bezpočtu odstínů – stejně pestrý a neohraničený je i život sám.“

„Vzájemně poskládané trojúhelníky jsou vizuálně atraktivní a umocňují ostře řezané tvary vozu Škoda Enyaq Coupé, zatímco prolínající se geometrické tvary jako by plynuly po karoserii, čímž vyvolávají dojem rychlosti a pohybu. Aby i interiér odrážel účel vozu, byly barvy a materiály záměrně ponechány decentní, ale přesto nesou silné poselství,“ říká ke vzhledu designér Stefan Webelhorst. „Uvnitř auta tak najdeme duhové podsvícení, na dveřích a palubní desce jsou prvky s duhovým nádechem, na sedadlech ražené prvky a na volantu křišťálové broušené logo Respectline.“

Překvapení na Tour de France. Do cíle doprovodila peloton nová Škoda Superb

Tvůrci vysvětlují, že duhové zbarvení auta není jen symbolem LGBTQ+ komunity, značí respekt vůči všem lidem bez rozdílu, ale také respekt k přírodě, životnímu prostředí i všemu, co nás obklopuje.

Od chlapáctví k trans reklamě. Slavný pivovar přestřelil a přišel o miliardy

„Rovný přístup ke společenským menšinám získává čím dál více na významu a Škoda se k tomuto celospolečenskému trendu v zemích západního světa jen připojila. Pro velké korporace je dnes tento narativ prakticky marketingovou povinností bez ohledu na jeho důsledky. Takový postup totiž nemusí být pro postavení firmy na trhu daného odvětví vždy pozitivní, je potřeba postupovat citlivě,“ okomentoval pro CNN Prima NEWS úskalí podobných kampaní marketingový expert Štěpán Farkaš a připomíná pivovarnický gigant Budweiser, který nedávno silně narazil s použitím transgender influencera pro propagaci svého piva. „Reakce velké části tradičně konzervativních zákazníků byla bouřlivá, podniku citelně klesly prodeje i hodnota akcií,“ připomíná odborník.

Designéři Škody jsou z ní paf. Lakýrnice v sedmnácti letech kreslí auta jako mazák