Současná zakázka na dodávku 25 nových nízkopodlažních bateriových trolejbusů, na kterou probíhá veřejná soutěž, patří v historii zlínského dopravního podniku svou velikostí k ojedinělým počinům. Jde o jednorázovou obměnu téměř poloviny trolejbusového vozového parku dopravce. Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) chce pořídit s dodáním do 12 měsíců od podpisu smlouvy 16 sólo trolejbusů o délce 12 metrů a 9 článkových trolejbusů o délce 18 metrů. Všechna vozidla mají být vybavena klimatizací a trakčními bateriemi, které umožní plnohodnotnou jízdu na vzdálenost až 12 kilometrů mimo trolejové vedení. Celkové náklady na realizaci uvedené zakázky se odhadují přibližně na 350 milionů korun.
„Obnovujeme a modernizujeme poměrně zásadním způsobem svou flotilu trolejbusů. Nová vozidla nám umožní zavádět bezemisní elektrickou dopravu i v okrajových částech sítě MHD bez nutnosti výstavby trolejového vedení. Díky bateriím můžeme s výrazně nižší mírou hlučnosti a bez jakýchkoli výfukových plynů nahradit starší trolejbusy s dieselagregáty. Bateriová vozidla mají také možnost výhodné rekuperace elektrické energie při brzdění. Nové trolejbusy spolu se souběžnou výstavbou spolehlivé napájecí sítě v centrech měst nám umožní ve Zlíně a Otrokovicích směřovat k cílovému stavu, kterým bude zcela bezemisní MHD,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.
DSZO by si jednorázový nákup tak vysokého počtu nových vozidel nemohla dovolit z vlastních prostředků. „Při financování této ekologické investice hodláme využít všech dostupných evropských dotací. Měly by pokrýt 85 procent nákladů,“ doplnil administrátor dotačních projektů DSZO Jaromír Schneider.
Zdroj: DSZO