Kolony i riziko nehod. Rekonstruovaná estakáda u Prostějova je nejhorší úsek D46

  5:22
Za běžných okolností trvá cesta autem po dálnici z Olomouce do Brna hodinu. Jenže v těchto dnech, obzvláště pracovních, se řidiči musejí obrnit trpělivostí. Málokterý z nich dokončí trasu do devadesáti minut. Houstnoucí provoz komplikují velké stavby. Termíny stihneme, ujišťují silničáři.

Výstavba estakády v Prostějově. | foto: ŘSD

Důvodem je hlavně dlouhodobá rekonstrukce prostějovské estakády na dálnici D46.

„Je to určitě nejhorší úsek. Nejde se mu ani moc vyhnout, protože i okolní silnice bývají ucpané. Řidiči jsou navíc často neukáznění, je to o nervy,“ komentoval třeba dvaatřicetiletý řidič Marek Zatloukal.

Rozsáhlá stavba začala v Prostějově před více než dvěma roky. Stavaři obvykle provoz zužují do jednoho pruhu. Tak je tomu i nyní, kdy finišuje poslední etapa stavby.

Projekt za více než 200 milionů korun má být hotový v listopadu. „Práce na estakádě v Prostějově probíhají podle harmonogramu, aktuálně neevidujeme zásadní zdržení,“ ujistil vedoucí komunikace olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Miroslav Mazal.

Nejproblémovější v kraji

„V současnosti je to nejproblémovější úsek v kraji,“ zhodnotila koordinátorka prevence krajských policistů Jiřina Vybíhalová.

Dlouhodobě je tam totiž omezený provoz z důvodu výstavby přidaných pruhů na mimoúrovňových křižovatkách, přičemž je omezen jeden jízdní pás dálnice a jezdí se jedním pruhem pro každý směr jízdy.

„V úseku se pravidelně tvoří kolony a hrozí tam nehody z důvodu nedodržení bezpečné vzdálenosti, případně nesoustředěného řízení. Jakákoliv nehoda by dálnici úplně zablokovala,“ doplnila Vybíhalová.

Řidiče v Prostějově a v Olomouci zdrží opravy estakád, čekají je objížďky

V době končících prázdnin navíc provoz houstne. Z bilanční zprávy policistů o dopravní situaci z roku 2022 vyplývá, že srpen je na silnicích nejrizikovější a v tomto měsíci se stává nejvíce nehod. I smrtelných.

Od roku 2020 v srpnu na krajských cestách zahynulo osm lidí, což tento měsíc staví s červencem na dělené třetí místo za listopad a prosinec.

Zajímavé je i meziroční srovnání havárií. Loni se v kraji bouralo nejvíce za posledních deset let.

„Velmi důležité v těchto měsících je, aby řidiči usedali za volant co nejodpočatější, s časovou rezervou ve vztahu k dojetí do cíle, nabádá Vybíhalová.

„Je třeba dodržovat nejvyšší povolenou rychlost, bezpečnou vzdálenost za vozidlem jedoucím před nimi a také byli tolerantní a ohleduplní zejména ve vztahu k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu, což jsou chodci, cyklisté a motocyklisté,“ upozorňuje Vybíhalová.

Stavby komplikují dopravu i na Přerovsku

Podobná situace jako na dálnici u Prostějova panuje i v Přerově na silnici I/55 ve směru výjezdu z Přerova na Olomouc a na dálnici D1 ve směru na Lipník nad Bečvou a také v úseku na silnici I/55 mezi Přerovem a Říkovicemi, kde stavaři dokončují úsek dálnice D1 Říkovice – Přerov, Předmostí.

„Vzhledem k náročnosti stavby, která je jednou z nejsložitějších v tuzemsku, je tempo prací velice vysoké o předpokládaných termínech,“ ubezpečil Miroslav Mazal z ŘSD.

Kraj naštval majitelku klíčové parcely, stavba silniční spojky je ohrožena

Hotovo má být v roce 2026. Podle Mazala stavbu nezpozdil ani soudní spor, který ji na pár týdnů přerušil. Tři obyvatelé přerovské místní části Dluhonice, přes jejíž okraj část úseku povede, žalobou napadli stavební povolení, ovšem neúspěšně.

Policisté varují také před větším rizikem na dálnici D35 mezi Olomoucí a Mohelnicí.

Začnou další důležité stavby

ŘSD do konce roku ještě plánuje zahájit tři rekonstrukce. První na Jesenicku na silnici I/44 mezi Domašovem a Adolfovicemi začne podle Mazala už v září. Opravovat se bude úsek dlouhý 3,5 kilometru.

„V září by měla začít i oprava v Olomouci, konkrétně na průtahu silnice I/35 mezi Pražskou, Foerstrovou a Albertovou ulicí,“ upřesnil Mazal.

Poslední plánovaná rekonstrukce bude na Přerovsku na silnici I/47 mezi obcemi Prosenice a Osek na Bečvou. „Zakázka na opravu v prosinci je v přípravě, detaily budou známé po výběrovém řízení na zhotovitele,“ sdělil Mazal.

Řidiče prosí o obezřetnost na každém kilometru jízdy. „Za trpělivost předem děkujeme zejména v Prostějově, kde se budeme dál snažit udržovat tempo prací tak, aby estakáda mohla být zprůjezdněna v co nejkratším termínu,“ sdělil.

„Je zapotřebí dávat pozor na aktuální situaci v provozu a na přechodné značení v místech staveb, kde se zpravidla ve špičkách tvoří zácpy a může se nakrátko zastavit provoz z důvodu manipulace vozidel stavby a podobně. Řidiči by se proto měli věnovat co nejvíce řízení vozidla a sledování provozu,“ uzavřela policistka Vybíhalová.

20. dubna 2022