Krok, který byl neodvratný. Značka Lamborghini už dál nečekala a odhalila to, co v automobilovém světě vzbuzuje zájem i obavy zároveň. Supersportovní legenda, která šedesát let sází na obrovské motory, představila první elektromobil.

Přestup na elektromobilitu bude šok a Italové to vědí. Proto si své zákazníky připravují postupně. Ve chvíli, kdy jsou všechny modely se spalovacími motory až do plánovaného konce jejich výroby vyprodané, přijdou na řadu hybridní verze, což se podle šéfa značky Stephana Winkelmanna začne dít v příštích dvou letech. 

Další zlom nastane v roce 2028, kdy se začne prodávat první čistý elektromobil s rozzuřeným býkem ve znaku.

Aby šok případných zákazníků ale nebyl tak velký, nepůjde o dvoumístný supersport, který je pro lamborghini typický, ale o verzi se čtyřmi sedadly, která stejně jako SUV Lamborghini Urus slibuje obecně vřelejší přijetí. Navíc v sobě skrývá větší byznysový potenciál.

Lamborghini dělá vše, aby pravděpodobnost úspěchu auta pro každodenní použití zvýšila. Novinka se proto vyšším podvozkem blíží kategorii SUV, kterou zákazníci po celém světě napříč značkami kupují nejvíc, což Lamborghini dobře ví díky svému modelu Urus, jenž dělá zhruba polovinu celkových prodejů.

A potvrdit by to díky modelům Cayenne a Purosangue mohli také v Porsche, respektive ve Ferrari.

„Čtvrtý model je naprosto logickým rozšířením stávajícího portfolia, dokonalým spojovacím článkem mezi Urusem a našimi supersportovními vozy,“ uvedl Stephan Winkelmann, šéf Lamborghini.

Stephan Winkelmann, šéf Lamborghini, představuje elektrický model Lanzador
Stephan Winkelmann, šéf Lamborghini, představuje koncept elektrického modelu Lanzador | Foto Lamborghini

Zároveň se v nedávné minulosti nechal slyšet, že právě dvoumístná supersportovní auta nejsou na nástup čisté elektromobility ještě připravená. Příliš velké a hlavně těžké baterie totiž zatím brání tomu, aby Lamborghini i v této kategorii nabídla auta s vlastnostmi, na které jsou jeho zákazníci zvyklí.

Jak bude novinka ze Sant’Agata Bolognese zařazená do kategorie Ultra GT vypadat, automobilka ukázala prostřednictvím konceptu na kalifornské akci Monterey Car Week. Zároveň odtajnila, že se sériovou výrobou Lanzadoru počítá od roku 2028.

Výkon stroje s pohonem všech čtyř kol, který pohání dva elektromotory, je 1341 koní.

Mimochodem, Lanzador je výraz ze španělštiny, který by se při použití baseballové terminologie dal přeložit jako nadhazovač. Jenže v tomto případě je pozadí názvu jiné. Jde totiž o jméno býka, který před devadesáti lety v Madridu získal ocenění pro nejlepší kus.

Jestli byl onen madridský býk silný, o Lanzadoru to platí dvojnásob. Výkon stroje s pohonem všech čtyř kol, který pohání dva elektromotory, je totiž 1341 koní. Ve světě elektrických supersportů se dají najít nasvalenější kusy, ale i tak jde o údaj, který ve výsledku bude nabízet zrychlení, z něhož se spolujezdci nebude dělat dobře.

O kapacitě baterie nebo dojezdu na jedno nabití Italové zatím mlčí. Důvodem je pravděpodobně fakt, že do doby, než se auto dostane na trh, vývoj baterií poskočí o pořádný kus vpřed a změní se možnosti toho, co elektromobily za miliony korun dokážou nabídnout.

„Elektrifikace pro nás neznamená omezení, ale inteligentní příležitost k rozvoji vyššího výkonu a jízdních vlastností. Z hlediska výkonu, potěšení z jízdy a výkonů tedy nečekejte žádné kompromisy,“ slibuje Rouven Mohr, technický ředitel automobilky.

Lamborghini má za sebou rekordní pololetí, v rámci kterého zákazníkům dodala 5341 vozů, což je meziročně víc o 251 aut. Úměrně tomu vzrostly i tržby, které narostly o 6,7 procenta na 1,42 miliardy dolarů (přes třicet miliard korun).

Pokud jde o design, Lanzador svým vzhledem ctí současný agresivní styl ostrých hran a záhybů. Metr a půl vysoký koncept se vzhledem odkazuje na modely Murciélago a Countach LPI 800—4. Uvnitř se pak posádka má cítit jako v kabině vesmírné lodi.

„Lanzador je navržený pro novou generaci vyrůstající v éře špičkových technologií a digitalizace,“ připouští šéfdesignér značky Mitja Borkert. Navzdory tomu uvnitř chybí centrální dotyková obrazovka, která je dnes standardem. Cestující místo toho mají své vlastní displeje přímo před sebou.

Automobilka plánuje Lanzador vyrábět v závodě v Sant’Agata Bolognese, který kvůli tomu hodlá rozšířit a přijmout i nové zaměstnance. I proto má do roku 2027 do přechodu na elektromobilitu investovat 1,9 miliardy eur.