Z Budějovic na hranice s Rakouskem po dálnici do tří let, až do rakouského Linze pak za dalších pět

V Jihočeském kraji chybí poslední dva úseky dálnice D3 u hranic. Hotové by měly být nejpozději v roce 2026, pak se dostaneme na hranice po dálnici až ze středních Čech. Po navazující dálnici v Rakousku se ale projedeme ještě později.

České Budějovice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba odpočívadla u dálnice D3 nedaleko Chotýčan na Českobudějovicku

Podle odhadů vyjde stavba obou úseků na 8 miliard korun (ilustrační foto) | Foto: Petr Lundák | Zdroj: MAFRA / Profimedia

Z Kaplice-nádraží povedou poslední dva úseky dálnice D3 ke státním hranicím s Rakouskem. Dohromady měří přes 12 a půl kilometru a Ředitelství silnic a dálnic v obou případech dokončuje tendr na zhotovitele. Ještě letos se tedy začne stavět.

Přehrát

00:00 / 00:00

Z Budějovic na hranice s Rakouskem po dálnici do tří let, až do rakouského Linze pak za dalších pět

Jak konkrétně – to popisuje ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková:  „Musíte shrnout ornici, musíte udělat zemní práce, to je ideální začínat na podzim nebo v zimním období.“

Podle odhadů vyjde stavba obou úseků na 8 miliard korun. Přesné náklady určí výsledky tendru. Technicky půjde o náročné části dohromady s téměř dvaceti mosty.

„Podloží se střídají, to znamená, že tam budou muset být prováděny jak sanační práce, tak odstřely,“ dodává Vladimíra Hrušková.

Další úsek na podzim

Rakouský státní podnik ASFINAG letos na podzim také začne stavět další úsek rychlostní silnice S10. Zatím ale půjde pouze o sedmikilometrovou část z Freistadtu do Rainbachu. Informace poskytl mluvčí ASFINAGu Christoph Pollinger.

Citujeme z jeho vyjádření zaslaného emailem:

Vedle D3 u Českých Budějovic vyroste velké truck centrum. Bude tam servis i prodej vozů a ubytování

Číst článek

„Plánovaná trasa obchází města Vierzehn a Rainbach a následně se napojuje na stávající silnici E55. Tento západní obchvat Rainbachu by měl být uvedený do provozu v polovině roku 2027. Náklady budou 346 milionů euro.“

Poslední šestikilometrový úsek z Rainbachu k hraničnímu přechodu Wullowitz se ale začne stavět nejdříve v roce 2028. Přestože příprava úseku teď podle ASFINAGu výrazně pokročila, teprve se musí stanovit přesná trasa, kterou následně úřady posoudí kvůli vlivu na životní prostředí.

Christoph Pollinger k tomu uvádí:

„Na základě našich zkušeností se dá očekávat, že proti rozhodnutí vznesou námitky odpůrci projektu a že se jím tak bude muset zabývat Spolkový správní soud. Tyto procesy logicky představují určitá časová rizika. Vzhledem k tomu, že se S10 plánuje, schvaluje a staví po úsecích, je první úsek v provozu od roku 2015, trvá celý proces celkově déle.“

Podle aktuálního odhadu tak zhruba pět let budou auta na hraničním přechodu v Dolním Dvořišti sjíždět zpátky na silnici E55. Obdobně je ale na tom taky přes 58 kilometrů dlouhá Středočeská část dálnice D3, kde zatím žádný z úseků nemá stavební povolení.

Celou reportáž Matěje Vodičky si poslechněte nahoře v článku.

Matěj Vodička Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme