Natáčení hudby J. Weinbergera poprvé po dlouhé době v Praze

Natáčení hudby J. Weinbergera poprvé po dlouhé době v Praze

Tisk

weinberger200Hudba Jaromíra Weinbergera, česko-amerického hudebního skladatele 20. století, bude v Praze nahrána poprvé po téměř 100 letech.

 

 

Jaromír Weinberger, narozený na Vinohradech v roce 1896, opustil Prahu v roce 1935 a nakonec se v roce 1939 usadil v USA.

Mezi díly, které Český národní orchestr nahraje, bude Sentimentální rozhovor (1917) a Ďábel ve zvonici (1940) s houslovými sóly. Obě díla vycházejí z literárních zdrojů – první z básně Paula Verlaina a druhé z povídky Edgara Allana Poea.

Tyto nahrávky provede ve světové premiéře Lihay Bendayan, profesor houslí na Jeruzalémské akademii v Izraeli s dirigentem světového renomé Tristanem Willemsem. Ten zasvětil posledních 13 let zkoumání života a díla Weinbergera. Jeho výzkum vedl k objevu více než 200 rukopisů dříve neznámých děl. Materiálu, který Tristan Willems shromáždil, je na 15 CD. Připravuje také i podrobnou biografii autora.
Lihay i Tristan jsou členy pedagogického týmu I-AME Mezinárodní asociace pro hudební vzdělávání (International Association for Music Education), která každé léto pořádá tradiční hudební a výtvarnou akademii.

Lihay Bendayan je profesorem na Jeruzalémské akademii hudby a tance, vedoucí oddělení houslí a komorní hudby, několik let zde zastával pozici vedoucího smyčcového oddělení a děkana. Působil i na HEMU – Lausannské Univerzitě hudby na Sionu.

Na housle hraje od pěti let. Jeho prvním učitelem byl Michael Gaisler v Izraeli. V devíti letech hrál pro Isaaca Sterna, který ho doporučil legendární Iloně Feher, u níž studoval do 13 let. Pokračoval u profesora Yaira Klesse v Izraeli, u profesora Rodney Frienda v Londýně, u francouzského houslisty Jean-Pierre Walleze v Ženevě, u maďarského virtuoza Tibora Vargy ve Švýcarsku a u amerického zázraku Miriam Solovieff v Paříži.

Lihay Bendayan s opravdovým nasazením kombinuje svou koncertní kariéru s intenzivní pedagogickou činností. Je často zván k vedení mistrovských lekcí na prestižní evropské univerzity a mezinárodní mistrovské kurzy, jako je např. Sibeliova Akademie v Helsinkách, Akademie hudby KMH ve Stockholmu, Akademie Franze Liszta v Budapešti, Hamburská a Würzburská Vysoká škola v Německu, Fakulta hudby na Univerzitě v Bělehradu, Krakovská hudební akademie, Londýnské mistrovské série, Bavorská hudební akademie v Hammelburgu, Akademie Musicalta ve Francii a další. Po několik let působí jako pedagog na letní mezinárodní akademii I-AME. Je také zván pravidelně do porot význačných houslových soutěží, v České republice například do Kocianovy houslové soutěže. Jeho studenti z celého světa hrají na předních pozicích významných orchestrů a často vítězí v mezinárodních houslových soutěžích.

weinberger0

Tristan Willems získal formální hudební vzdělání na Northwestern University, kde studoval pod vedením členů orchestru Chicago Symphony a získal vůbec první titul “Woodwinds Performance” udělený touto univerzitou. Studium bylo zaměřené na výuku studia několika dřevěných dechových nástrojů a na mnohostrannost a ovládání široké škály repertoáru a hudebních stylů. Poté pokračoval ve studiu dirigování na New York University.

Jeho kariéra zasáhla prakticky všechny stránky hudebního oboru: účinkoval a komponoval pro divadlo, byl členem různých orchestrů ve Spojených státech (fagot, klarinet, hoboj a saxofon), je autorem více než pěti set skladeb a aranžmá, založil hudební vydavatelství (Brazinmusikanta Publications a Willemsmusiik), byl viceprezidentem společnosti Jeffrey James Arts Consultants (firma zabývající se uměleckým managementem) a založil 4-Tay, Incorporated (nahrávací společnost).

Od roku 1994 do roku 2002 byl Dr. Willems hudebním ředitelem a dirigentem sboru a orchestru Britten-on-the-Bay v New Yorku. Ve stejném roce založil Adolphe Saxquartette, se kterým účinkoval po celém světě. Kvarteto bylo pozváno na mnoho světových saxofonových kongresů a vystoupilo na několika konferencích Severoamerické saxofonové aliance. Ve Spojených státech učil Dr. Willems na státní hudební škole a pracoval na několika vysokých školách a univerzitách jako profesor dirigování, hudebního managementu a aplikovaných dechových nástrojů. Jako dirigent spolupracoval a nahrával s orchestrem Slovenského rozhlasu, Státní filharmonií Košice, Českým národním orchestrem a Budapešťským symfonickým orchestrem. V minulosti vyučoval také na Reykjanesbær School of Music na Islandu a byl profesorem dechových nástrojů a komorní hry na Národní hudební konzervatoři Edwarda Saida v Jeruzalémě. V současné době žije a pracuje v norském Opplandu a v Praze. V létě se účastní jako dirigent akademický orchestr na na letní hudební akademii I-AME.

Tristan je autorem několika knih a článků; jeho nejnovější projektem je kritické vydání sebraných děl česko-amerického skladatele Jaromíra Weinbergera a jeho biografie.

weinberger1

KDY: 11. září 2023 (09:00-13:00)
KDE: Weilova 1144/2, 102 00 Praha 10, Hostivař
KDO: Český národní orchestr, Lihay Bendayan – housle, Tristan Michael Willems – dirigent
CO: Světová premiéra nahrávek orchestrální hudby Jaromíra Weinbergera. Informace o tom, jestli skladby byly provedeny chybí a Tristan Willems hledá informace v korespondenci a dobových pramenech.

Tyto dvě skladby budou prozatím dostupné na platformách digitálního streamování koncem tohoto roku. CD bude natočeno a vydáno v průběhu příštího roku.¨

weinberger


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Beseda u Bigbítu: Kdysi tu začínala Vypsaná fixa

beseda u bigbitu sevcikTomáš Ševčík, muž který stojí za současnou organizací hudebního festivalu Beseda u Bigbítu. Festival, který organizuje parta dobrovolníků ve svém volném čase bez nároku na mzdu, sl...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Máte špatný den? A co teprvé Zlé pondělí?

pondeli 200Lidé se zdají být naprogramováni tak, aby nesnášeli pondělí. Počáteční den týdne mívá spoustu nelichotivých přízvisek – v případě autorů skrývajících se pod pseudonymem Nicci French je to pak Zlé pondělí.

...

Divadlo

Pérka, drátky, kolečka: Dvě sestry, jedna role, jeden muž

Pérky, drátky, kolečkaSpolečenský román o herečce, která hledá opět cestu ke své sestře, vás zatáhne do divadelního prostředí a dotkne se jak sourozenecké rivality, tak také sesterské lásky. Ústředním motivem knihy pln...

Film

Co zajímavého o filmu vyšlo na Slovensku?

200filmZatímco u nás zjišťujeme, že důležité publikace o filmu šíří nakladatelství, která se tímto oborem buď nezabývají jako svým hlavním předmětem zájmu (Host, Academia), nebo se jedná o malé vydavatele, zato s výrazným vkladem nadšenectví (Casablanca, Camera...