Konec hluku a kličkování mezi auty. Horní Lukavice se dočkala obchvatu

Studio ČT24: Otevření obchvatu na jižním Plzeňsku (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo první část přeložky silnice I/27. Jeden a půl kilometru dlouhý úsek zrychlí cestu z Plzně na Šumavu, má také vyvést dopravu z Horní Lukavice, kterou denně projede až dvacet tisíc vozidel. Nejvíc to podle starosty Karla Hůly (nestr.) odnášeli právě lidé, kteří bydlí hned u silnice. Aut navíc stále přibývá, často se tak stávalo, že lidé nebyli schopní přejít z jedné strany silnice na druhou.

Podle starosty se měla začít silnice budovat už před téměř padesáti lety. „Dneska jsme se toho dožili, čili dnešní datum bychom mohli do naší kroniky zapsat zlatým písmem,“ řekl v pondělí Hůla. 

Starosta také předpokládá, že ubyde dopravních nehod, ke kterým podle něj na staré komunikaci docházelo často. „Bylo tady hodně nehod, v poslední době i se smrtelnými následky. Snad toto všechno je už dnes za námi,“ řekl. 

Obyvatelé Horní Lukavice se ale teď obávají toho, že kvůli přeložce silnice přijdou o autobusové spojení. „Toto je velké téma, které rešíme s firmou, která má dopravu v Plzeňském kraji na starosti,“ řekl starosta s tím, že se vše vyhodnocuje. Přiznal však, že zhruba do Vánoc by mohlo docházet k problémům. 

Obchvat Horní Lukavice byl podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla vysoutěžen za 911 milionů korun bez DPH. „Došlo ale k několika změnám během výstavby. Stavba se tak mírně prodraží. V tuto chvíli je náš odhad kolem 150 milionů,“ řekl.  

Problémy při stavbě obchvatu Klatov

Zprovozněna je zatím druhá část silnice I/27. Dál se bude pokračovat s obchvatem Klatov, který je momentálně ve výstavbě, a plánuje se i obchvat Přeštic.  

Silničáři kvůli obchvatu Klatov staví celkem devět mostů, opěra jednoho z nich však musela být v létě zbourána, ukázalo se, že betonáž byla provedena chybně. Opravit se musel i další most, do kterého najel kamion. 

„Je to záležitost toho zhotovitele, aby eliminoval případné zpoždění v rámci harmonogramu (prací). Jsou tam stále dílčí problémy právě v souvislosti s realizací mostů, ale věřím, že to nebude mít žádný dopad z hlediska harmonogramu jako takového,“ uvedl Mátl. Věří, že se obchvat podaří dokončit do konce příštího roku. 

Cena klatovského obchvatu by mohla být podobná jako v případě Horní Lukavice. Tady ale stavba stále běží, a cena se tak bude ještě aktualizovat. 

Příští rok se má začít i s obchvatem Přeštic. Podle Mátla zatím zbývá vykoupit zhruba pětinu potřebných pozemků. „Není to úplně jednoduché, protože teď nastanou procesy vyvlastnění, takže příprava se ještě může prodloužit. Vše ale směřujeme k tomu, aby stavba po technické stránce byla na konci roku 2024 připravena k zahájení,“ sdělil.  

U obchvatu Přeštic se podle Mátla odhaduje cena 1,5 miliardy korun. „Uvidíme, za kolik se stavba vysoutěží, protože v současné době ŘSD soutěží poměrně nízko oproti předpokládaným hodnotám, to znamená, že cena může poklesnout,“ doplnil.