Videoučebnice studentům ukáže, jak se pacientovi píchá injekce

  8:18
Nový rozměr vyučování chystá pro vysokoškoláky Fakulta zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci. Obohatí výukové materiály krátkými filmy.

Hlavní roli v nově vznikajících videoučebnicích pro mladé zdravotníky hraje seniorka Vivien. Krev jí však v žilách neproudí. Díky realistickému modelu ženy, který si na první pohled lze snadno splést s opravdovým člověkem, si budoucí všeobecné sestry a záchranáři z Technické univerzity v Liberci (TUL) lépe osvojí důležité ošetřovatelské postupy.

Nová videa doplní teoretickou výuku a cvičení. „Při covidu jsme zjistili, že je velmi těžké učit studenty píchat injekce a podávat léky nebo dělat asistence u složitých lékařských výkonů, když je nemáme před sebou a nemohou si to vyzkoušet,“ vysvětluje Zuzana Paukertová, proděkanka pro rozvoj, organizaci a legislativu Fakulty zdravotnických studií, která projekt vede.

Na akademickou půdu vstoupila po pětatřicetileté praxi těsně před covidem. Právě v té době si uvědomila, jak je obtížné předávat studentům zkušenosti nebo dovednosti. „Videa, která jsme jim doporučovali z veřejně dostupných sítí, jako je YouTube, byla vždy trochu jiná a neměla potřebnou návaznost,“ vzpomíná.

Videoučebnice, na níž spolupracuje se třemi všeobecnými sestrami, které dotčené předměty vyučují na TUL a současně na částečný úvazek pracují i v nemocnici, má primárně sloužit studentům prvního ročníku v programech všeobecné ošetřovatelství, zdravotnické záchranářství a radiologická asistence. Seriál podrobně představí všechny výkony, které musí studenti umět, než se pustí do praxe.

„Videa budou mít jako studijní oporu, mohou si je zpětně pustit a vidět, jak se ten výkon dělá, protože při něm leckdy záleží na detailech,“ říká Paukertová. Zároveň upozorňuje na nutnost správného provedení úkonu i s důrazem na sterilitu či výběr pomůcek. Studenti se podle videí naučí například obvazové techniky či aplikaci léků.

Cenný zdroj informací

Veronika Chlumská, jež třetím rokem studuje na TUL zdravotnické záchranářství, potvrzuje, že videa jsou pro ni cenným zdrojem informací. „Je super, když si mohu informace spojit buď s nějakou praxí, obrázkem nebo animací. A to především u anatomie. Také ve videích člověk může vidět různé pomůcky, které se mu nedostanou do rukou.“

Videoučebnice podle ní pomůže studentům, kteří nemají představu o konkrétním tématu, takže si k němu nemohou veřejně dostupná videa dohledat. Učebnice jim v tomto ohledu usnadní práci a povede je.

Dosud se podařilo natočit obrazový materiál k dvanácti dílům z celkových dvaceti. Poslední z nich budou zaměřené na asistence u složitějších výkonů, které provádí lékař. Ty se mají natáčet až v příštím roce, pravděpodobně přímo v prostorách nemocnice. Odkaz na video však nebude kolovat jen mezi studenty TUL. Bude jej moci zhlédnout i veřejnost, nejen česká. I to je důvod, proč se v nich moc nemluví.

„Snažíme se, aby videa byla beze slov. V rámci projektu je musíme dát veřejně k dispozici, což také chceme. Vždy říkám, že i když si je pustí sestřička v Africe, tak by měla porozumět, o co v nich jde,“ dodává Paukertová.

Pochvaluje si jak dosavadní průběh natáčení, tak figurínu Vivien, jejíž cenu odhaduje na čtyři sta tisíc korun. „Modely, na kterých se běžně vyučuje, mají takové spojené klouby a je vidět, že je to model, což se nám nelíbilo. Chtěli jsme, aby to vypadalo realisticky,“ prozrazuje.

Seniorka Vivien, která snese většinu úkonů, má dokonce vyndávací chrup. „Vše začíná na Vivien, ale třeba cévkování nebo odběry krve se pak dělají na speciálním modelu, aby tam ta krev tekla,“ uzavírá.