V Olomouci odvolali ředitele hřbitovů, kvůli ekonomickým nedostatkům

  11:12
Ředitel Hřbitovů města Olomouce Ladislav Šnevajs byl odvolán z funkce. Auditoři mu vytýkali například příliš volný přístup k ekonomické správě této příspěvkové organizace. Podle Šnevajse ale nebyla pochybení tak závažná a problém vidí ve slabé komunikaci ze strany magistrátu.

Odvolaný ředitel Hřbitovů města Olomouce Ladislav Šnevajs. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Odvolání nebylo úplně nečekané, situaci řešily koaliční strany nějakou dobu. Variantou nicméně bylo i pokračovat v nápravách, či vyčkat, zda ředitel sám neodstoupí. Město chce vypsat nové výběrové řízení. Zvažuje ovšem i přidružení hřbitovů k jiné městské firmě.

„Podkladem pro rozhodnutí rady města byly mimo jiné i výsledky veřejnosprávní kontroly,“ uvedla na dotaz MF DNES mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

„Pan Šnevajs měl určitě velice dobré nápady týkající se prezentace hřbitovů. Zasadil se například o vybudování Lesa vzpomínek. Ale ekonomická, manažerská stránka věci mu bohužel trochu utekla,“ shrnul ekonomický náměstek primátora Otakar Štěpán Bačák (spOLečně).

Některé povinnosti podle něj mohly vypadat jako zbytečná byrokracie, nicméně některá pravidla ignorovat nešlo.

„Ztotožňoval jsem se s některými jeho poznatky z praxe, jako je třeba způsob vyrozumívání o nezaplacených pohledávkách. Ale například otázka nabídky nepotřebného majetku je daná rozpočtovými pravidly. Svědčí to o tom, že nešel dost do hloubky,“ dodal Bačák.

Nedostatky jsou staršího data

Nedostatky objevil již předchozí audit před změnou ředitele v roce 2021, nové vedení je ale neodstranilo, a naopak přibyly další.

Správně například měly hřbitovy nabízet volná hrobová zařízení, jako jsou desky či obrubníky, městu či jiným jeho organizacím města, což se však nedělo.

Ladislav Šnevajs se na důvody svého odvolání dívá kriticky. „Přiznávám, že v účetnictví jsme měli formální nedostatky, ale před měsícem jsem přijal novou ekonomku a účetní se zkušenostmi z Moravské filharmonie a byli jsme připraveni brzy nedostatky odstranit. Ekonomické výsledky jsme měli v pořádku,“ řekl dosavadní ředitel.

Problém viděl v neochotě náměstkyně Miroslavy Ferancové (ANO), pod níž příspěvková organizace na radnici spadala, s ním jednat.

„Posledních pět měsíců se mnou nekomunikovala. Žádal jsem ji o schůzku k věcem, které bez stanoviska zřizovatele nejdou udělat, nepovedlo se. Před více než měsícem jsem tedy písemně informoval pana primátora, že za těchto podmínek nemohu řídit příspěvkovou organizaci města,“ popsal.

„Odvolání tedy svým způsobem vítám, musel bych rezignovat sám, za těchto podmínek se nedalo pracovat,“ dodal Šnevajs.

Doháněl jsem zanedbanou údržbu, říká

Šnevajs upozornil, že hřbitovy si vydělaly vlastní činností 60 procent rozpočtu, což je výrazně víc než jiné příspěvkové organizace. Uvedl, že se snažil hlavně dohnat zanedbanou údržbu a investice do chátrajících nemovitostí či opravy.

„Snad je to trochu poznat. Šlo mi o to, abych politiky a návštěvníky hřbitova přesvědčil, že pietní nakládání s lidskými ostatky je něco úplně jiného, než likvidace komunálního odpadu,“ vysvětlil.

„Bohužel se mi to nepovedlo, stále se reálně uvažuje o sloučení hřbitovů a technických služeb. Tato zásadní názorová neshoda je hlavní důvod, proč jsem musel ve funkci ředitele skončit,“ míní odvolaný ředitel, podle nějž by sloučení s technickými pro hřbitovy znamenalo velký úpadek.

Magistrát teď bude řešit, kam městské hřbitovy směřovat. „Je tu příležitost zamyslet se, zda je samostatnost správnou volbou. Jsem rád, že se nastartovala diskuse. Kromě technických služeb se nabízí i sociální oblast, neboť část jejich agendy jsou sociální pohřby. Je to ale předčasné,“ přiblížil náměstek primátora Viktor Tichák (Piráti a ProOlomouc).

Byla to trafika, kritizovala opozice výběrové řízení

Tichák před nástupem Šnevajse do funkce na konci roku 2021 coby opoziční zastupitel kritizoval podobu výběrového řízení. Šnevajs se přihlásil jako neuvolněný radní za KDU-ČSL, která je nyní součástí opozice. Post poté opustil, avšak zůstal zastupitelem, což také kritikům vadilo.

„K jeho jmenování došlo i přesto, že nepřesvědčil výběrovou komisi,“ sdělil tenkrát Tichák, jenž byl členem komise.

„Celý proces působil nadmíru netransparentně a spíše jako trafika,“ upozorňoval s tím, že dalšími přihlášenými byli jen dva bývalí ředitelé městských hřbitovů, a radnice proto měla raději zkusit hledat dál.

„Pokud teď budeme dělat výběrového řízení, nemělo by se podcenit, aby se o něm vědělo v širších kruzích,“ nabádá nyní Tichák.

Novou ředitelkou hřbitovů radnice jmenovala ekonomku Danu Pluskalovou, jež zde už působila. „Je to na dobu určitou, než dojde ke jmenování nového ředitele, případně zániku funkce ředitele, nejdéle však do 30. dubna 2024,“ přiblížila mluvčí Štědrá.

Právě zánik funkce ředitele odkazuje na možné převedení hřbitovů pod jinou organizaci.