Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Led jako omalovánky. Kde je nejvíc reklam? Kluby by je oželely, miliony ne

  10:33
Sněhobílý led se stal na téměř všech extraligových zimácích hokejovým oxymóronem. Proč spíš připomíná omalovánky? Kolik kluby utrží za reklamu? Dočká se nejvyšší soutěž někdy změny? A které kluziště má už nyní nádech NHL?
Pardubická enteria arena.

Pardubická enteria arena. | foto: Marek Votke, MF DNES

„Byli bychom rádi, kdyby reklamy na ledě nebyly, nebo byly v minimálním počtu. Financování našeho klubu ale není postaveno na několika větších partnerech. Poslední sezony podepisujeme až 200 partnerů, kterým musíme nabídnout reklamní plnění, s nímž budou spokojení,“ vysvětlí například Stanislav Bednařík, generální manažer Českých Budějovic.

MF DNES navštívila stadion Motoru i ostatních 13 extraligových zimáků, aby vybrala nejzaneřáděnější led. Kritériem nebyla velikost či barevnost log a reklam, ale jejich počet.

Konkrétně Motor hraje na jedné z nejbarevnějších ploch, ale s 28 logy se nestal vítězem. Snad ještě křiklavější pohled skýtají Pardubice, jejichž led před startem sezony rozpoutal na sociálních sítích pozdvižení. Favorit na titul ale na ledě nemá ani přes 30 log.

Na extraligu se dá koukat, na fotbal někdy ne. Zastaví mistra Green Deal?

Přes tuhle monumentální cifru se vyšplhala dvě kluziště – ve Vítkovicích (32) a v Brně (36). „Vždy se snažíme o to, aby i při plném obsazení byl vizuál ledové plochy souměrný, loga partnerů viditelná, ale zároveň zůstal zachován divácký zážitek ze hry,“ ujišťuje Lenka Plšková, obchodní a marketingová ředitelka Komety. „Na letošní podobu ledové plochy neevidujeme žádné nestandardní reakce.“

V tom je nejspíš pointa.

Stejně jako jinde v Evropě si už hokejový lid zvykl, že led leckde vypadá jako obří lesklý reklamní leták. Přitom v zákulisí se o nevzhledné kulise extraligových bojů vedou diskuze.

Podívejte se na extraligové ledy

„Naší snahou bylo víc regulovat podobu reklam v nové smlouvě s APK, neprošlo to však schválením ze strany klubů,“ říká Petr Nitsche, vedoucí hokejového oddělení společnosti BPA, která marketingově extraligu zastupuje. A ředitel soutěže Martin Loukota naváže: „V otázce reklam na ledě budeme v úzké spolupráci s agenturou BPA usilovat o kultivaci reklamních ploch napříč extraligou.“

BPA i Loukota zároveň v odpovědích neopomenou, že chápou také ekonomický pohled klubů, které se pokoušejí naplnit pokladnici.

Českobudějovická Budvar aréna.

V aktuální sezoně to funguje tak, že si BPA zamluvila reklamní pozice v rozích za brankami, v části středního pásma a okolo středového kruhu. Zbývající plochy si kluby mohou zobchodovat samy.

Nejsi na ledě, nejsi sponzor

V tom se docela hezky vykreslují klubové možnosti. Led v Olomouci, Boleslavi nebo Plzni vypadá poměrně neposkvrněně. Možná v tom hledejte touhu jejich šéfů o čistší led, ale spíš jde o to, že sponzory zrovna nepřehazují vidlemi.

Naopak větší kluby mají větší ambice i rozpočty, což znamená také víc donátorů. Zvláštní kategorii tvoří kluby typu Litvínova. Na domácím ledě má 27 log, ale hned sedm z nich patří jeho titulárnímu partnerovi.

„Bohužel jsou zde i kluby, které mají na ledě reklam opticky mnoho. Některé barterové spolupráce klubů by mohly být prezentovány jinak a uvolnit plochy na ledové ploše,“ podotýká Nitsche z BPA. „Je také škoda, že firmy, které mají zájem o prezentaci a partnerství, bohužel často volí výrazné podbarvení, čímž se z ledu vytrácí bílá,“ dodává.

Vadí vám velké množství reklam na extraligových ledech?

celkem hlasů: 2121
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 9. října 2023. Anketa je uzavřena.

V tom tkví rovněž další zajímavost. Ač neustále stoupá význam sociálních sítí a spojení s hokejem lze propagovat daleko rozmanitějšími způsoby než dřív, sponzoři dál bazírují na umístění svých symbolů na hrací plochu. „Ve Spartě činí příjmy od partnerů přibližně třetinu rozpočtu. Ti na oplátku chtějí mít na našich zápasech dostatečnou vizibilitu,“ potvrzuje mluvčí klubu Marek Táborský.

Bednařík z Motoru reklamu na ledě označuje za nejexkluzivnější. A Plšková za Kometu Brno přikyvuje: „Ledová plocha je jedním z oblíbených produktů pro prezentaci log našich partnerů.“

Stále také ještě kloužeme kolem přesných numer. Kolik vlastně kluby inkasují za loga v ledu? „Záleží na typu smlouvy, její délce a plnění. Obecně se dá říct, že čím větší je rozsah spolupráce, tím vychází výhodněji cena reklamní plochy,“ zní trochu neurčitě z Komety.

Ředitel hokejové extraligy Martin Loukota.

Pomůže pokrok? Kdo ví

Vstřícněji zareagoval Motor, který redakci zaslal část inzertní nabídky: Reklama ve středovém kruhu? 2,4 milionu korun za sezonu. Reklama v části jednoho ze zbývajících kruhů? 1,2 milionu. Reklama v útočném pásmu, třeba poblíž modré čáry? Rovný milion.

Už si umíte udělat představu? Budějovice mívají doma plno, ale zase se neřadí k adeptům na titul. Víc mohou vydělat kluby s vyšší sledovaností a dosahem, ale mnohdy se zisk za reklamu nevypočítává snadno. „Pozice na ledě nabízíme partnerům pouze v rámci větších balíčků, za které přispějí klubu částkou v řádech milionů korun,“ říká třeba Táborský za Spartu.

Diskuze o počmáraných kluzištích se jeví jako věčné téma. Lze dohledat články z počátku tisícíletí, kde na hyzdivé reklamy upozorňuje známý sportovní komentátor Robert Záruba. Ostatně současní televizní vysílatelé by rádi přenášeli přenosy z přehlednějších hřišť. „V minulosti jsme propočítávali hodnotu reklam,“ přibližuje Nitsche. „Kompenzaci za čistý led na 14 stadionech by ale nezaplatili.“

V extralize se přesto vyskytuje led, který připomíná jeviště NHL. V Třinci nenaleznete v útočných pásmech reklamu. Jak na to? Komunikovat se sponzory. Přesvědčovat. Nabízet alternativy.

Pokrok, nebo výmysl. Hokej se mění. Inspiruje se ruskou novotou i NHL?

„Byl to běh na dlouhou trať, ale obě strany pochopily benefity tohoto kroku,“ říká výkonný ředitel Marek Chmiel. „Velkou pomocí byla instalace digitálních mantinelů, které využíváme jako inovovanou reklamní plochu. Partneři kvitují, že jejich reklama není statická, ale pohyblivá, dobře viditelná a upoutá pozornost.“

Obhájcům zlata nahrává jeden silný mecenáš, kterého představují tamní železárny. Chmiel férově přizná, že příchod dalšího lukrativního sponzora by třinecký led klidně mohl změnit: „Je to hypotetická otázka, ale pokud samozřejmě přijde extrémně zajímavá nabídka, jistě bychom ji zvažovali.“

Podívejte se na extraligové ledy

Většinu log na třineckém ledě aktuálně jsou „povinné“ reklamy dodávané společností BPA. Naprostá většina kluziště je bez poskvrny, nic rušivého, jen se sklouznout.

„V Pardubicích není možné jít stejnou cestou jako v Třinci. Musíme sponzorům plochy dát, jiná možnost není,“ odcitoval sport.cz majitele Dynama Petra Dědka. „Do budoucna je naším cílem počet reklam snižovat. Ale pokud bychom chtěli jen velké sponzory, museli bychom dostat víc peněz za televizní a marketingová práva.“

K pročištění ledu by mohl přispět další technologický pokrok jako LED panely v prstencích hal nebo virtuální reklamy. „S myšlenkou pracujeme a rozvíjíme ji,“ připomene Nitsche z BPA, že už v play off digitální prezentace produktů v televizi běží.

Pohled na led hokejového Třince, který na poměry extraligy kryje minimum reklam.

Razantní úbytek log na ledě ale nejspíš nečekejte. „Mohu vyjádřit přání, že čistý led je ten nejlepší led. Necítím ale z veřejnosti nějakou zásadní nechuť, jak led vypadá teď. Žiju s tím, že je to minimálně u nás nevyhnutelné. A nepředpokládám, že nejbližší budoucnost povede ke změně,“ odhaduje budějovický Bednařík.

Šéf extraligy Loukota ale slíbí: „Určitě se v dalších sezonách budeme snažit, aby byla plocha pro hráče i fanoušky co nejvíc přehledná. Nejde jen o estetické hledisko, ale o přehlednost hry jako takové.“

Autor:

Mistrovství světa v hokeji 2024

Hokejové MS 2024 se uskuteční od 10. do 26. května v Praze a Ostravě. Český tým se představí v pražské základní skupině, kde ho čekají Kanada, Finsko, Švýcarsko, Dánsko, Norsko, Rakousko a Velká Británie.

Předkolo

Litvínov
3:0
Plzeň
České Budějovice
3:0
Karlovy Vary
Liberec
3:2
Olomouc
Hradec Králové
3:0
Vítkovice
Pardubice
4:1
Hradec Králové
Kometa Brno
2:4
Litvínov
Pardubice
4:0
Litvínov
Sparta
3:4
Třinec
Sparta
4:0
Liberec
Třinec
4:3
České Budějovice
  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

27. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

Extraligové přestupy: Ondřej Kovařčík míří do Motoru. Kometa přivedla Říčku

1. května 2024  7:57,  aktualizováno  9:35

Aktualizujeme Sotva opadly emoce po napínavé finálové sérii, extraligové kluby už směřují veškerou pozornost k...

Kovařčík podepsal s Motorem tříletou smlouvu, přichází i statný bek z první ligy

1. května 2024  8:55

Dres hokejistů Českých Budějovic bude od nové sezony oblékat reprezentační útočník Ondřej Kovařčík....

Carolina s Coloradem slaví postup, Boston první mečbol nevyužil

1. května 2024  7:15,  aktualizováno  8:05

Po hokejistech Rangers a Floridy se staly dalšími postupujícími celky do druhého kola play off NHL...

Junioři skončili ve skupině druzí, ve čtvrtfinále MS je čeká Slovensko

30. dubna 2024  17:17,  aktualizováno  21:01

Čeští hokejisté obsadili na mistrovství světa do 18 let ve Finsku druhé místo ve skupině B a ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...