Dne 5. října vstupuje do kin film popisující historii vzpoury chudých lidí, kteří svými nuznými úsporami skupinově zaútočili proti velkým investičním fondům.

Ačkoli je námět inspirován skutečnými událostmi, scénář vychází z dat a informací v knize Bena Mezlicha s názvem “The Antisocial Network”. Dostáváme se tak k příběhu, který jsme dosud neviděli a který vstoupil do dějin Wall Street jako políček do obličeje několika miliardářů.

Hned v prvních vteřinách filmu se setkáváme s obchodním názvem “GameStop”. Jedná se o prodejce videoher, který vinou poklesu zájmu o fyzické nosiče a neschopností přizpůsobit se vývoji herního průmyslu postupně ztrácel na hodnotě a mířil k bankrotu. Firmy v této situaci se stávají cílem investorů v tzv. “krátkém prodeji”, který zahrnuje prodej a opětovný nákup “zapůjčených” aktiv třetí stranou, přičemž zisk tvoří rozdíl mezi cenou v době prodeje a cenou v době opětovného nákupu. 

Tato praktika je aplikovatelná na situace, kdy spekulujeme s akciemi firem na hranici bankrotu; vzniká zisk a zároveň akcionář stále drží své akcie. Jedná se pochopitelně o riskantní postup, který je veřejností mimo Wall Street považován za hyenismus a vyžaduje podrobnou znalost trhu. A v neposlední řadě vás nesmí zaskočit banda povstalců z Redditu, kteří se rozhodnou prostřednictvím spekulací s akciemi rozpoutat válku chudých proti bohatým.

Pro režiséra Craiga Gillespie se jedná o příběh do jisté míry osobní. Sám díky svému synovi kauzu aktivně sledoval, protože v době hluboké pandemie sloužila jako forma třídního boje proti systému mocných byznysmenů rozhodujících o životech prostých lidí. Režisér i jeho syn do akcií GameStopu toho času investovali, tudíž je Gillespie schopný celý proces popsat zevnitř.

Keith Gill (Paul Dano) je přitom velice prostá a klidná postava, již sice puč těší, ale zároveň k němu nikoho nevyzývá. Režisérův kladný vztah vůči němu je z filmu patrný; Gill – zvaný Kočičák (Roaring Kitty – jeho videa jsou stále na YouTube k dispozici) – z filmu vychází poměrně neutrálně, téměř by se dal označit spojením “Mary Sue”; nedisponuje žádnými zásadními zlozvyky, během filmu se neprojeví žádné jeho negativní vlastnosti a je spíš průvodcem děje, než plnohodnotnou hlavní postavou. Jeho příběh začíná nákupem akcií v hodnotě padesáti tisíc dolarů, čehož se chytá široká obec jeho fanoušků z Redditu a YouTube. 

Wall Street má pro takové situace označení; akcie hromadně kupované drobnými spekulanty z Redditu nazývá “memovými akciemi” a peníze do nich investované označuje za “dumb money”, z čehož se zrodil anglický název filmu. Mohu sama za sebe říct, že jsem dosud u žádného ekonomicky nebo politicky složitějšího filmu nezažila jednodušší a přirozenější popis odborné problematiky důležité pro děj; dozvídáme se, co je to shorting, proč je morálně pochybný, jak fungoval mechanismus celé kauzy GameStop a proč změnila dějiny obchodů na burze.

Dalším zajímavým prvkem filmu je, že nevidíme “Kočičáka” v podstatě pracovat, přestože o své práci finančního analytika mluví. Poznáváme poměrně podrobně jeho rodinu, přestože nejsou její členové v ději zvlášť důležití, tvoří však významnou část Gillova svědomí a zastupují jeho vnitřní hlas, jenž mu našeptává, že by měl akcie na vrcholu zisku prodat. Samozřejmě skrze ně slyšíme argumenty pro prodej akcií na vrcholu, jež dominují v dialozích střední třídy, která na “adrenalin” spojený s obchodem s akcií nechápe a čekání na další výkyvy považuje za hazard.

Jejich postoj vidíme na konzumních záležitostech v rámci každodenního života, například když zadlužená žena mluví o svém “nenasytném” autě a jeho spotřebě, přičemž vlastnictví auta omlouvá jakousi nostalgií, ačkoli důvodem pro vlastnictví neekonomického modelu je zřejmě spíš to, že si dotyčná nemůže lepší auto dovolit. Vhled do přemýšlení nižší a nižší střední třídy je důležitým aspektem filmu, protože právě přístup k financím a ochota riskovat jsou zásadní motivy filmu.

Kauza “GameStop” proběhla také našimi médii a podrobněji se jí věnovali také naši influenceři, jejichž videa jsou ve filmu mimo jiné také v podobě montáže zobrazena (dokonce můžeme na pár vteřin spatřit i českého YouTubera známého pod pseudonymem Erik Meldík). Lidem, kteří kauzu podrobně sledovali, nepřináší film mnoho nového, když pomineme skvělý soundtrack Willa Batese.

FILM: DUMB MONEY

Scénář: Lauren Schuker Blum, Rebecca Angelo
Námět: Ben Mezrich
Režie: Craig Gillespie
Produkce: Aaron Ryder, Teddy Schwarzman, Craig Gillespie
Kamera: Nicolas Karakatsanis
Střih: Kirk Baxter
Hudba: Will Bates, Susan Jacobs
www.falcon.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
10
Vizuální zpracování
9
Hudba
9
Herecké výkony
10
film-penize-tech-tupcuČeká vás oddychovka přibližující lidským jazykem jednu silnou burzovní kauzu. Vkusný a inteligentní humor, který vás ale nepoloží na zem. Příběh je ale pořád dost dynamický na to, aby si divák odnesl silný zážitek. A chuť investovat do akcií.