Designblok vyhlásil vítěze mezinárodní soutěže Designblok Diploma Selection

Toto jsou nejlepší evropské diplomové práce v oboru design a móda

Designblok ocenil talentované evropské tvůrce v rámci devátého ročníku soutěže Designblok Diploma Selection. Kategorii produktový design opanovali absolventi z německých univerzit, kteří obsadili všechny tři přední příčky. Vítězkou se stala nizozemská absolventka berlínské Universität der Künste Esmée Willemsen s kolekcí rozměrných objektů The Agency of Unseen Sights ozvláštňující jinak opomíjená místa v krajině.

Do letošního ročníku se přihlásilo 164 diplomantů z 52 prestižních evropských univerzit ze 7 zemí včetně zástupců z Česka a Slovenska, do finále se probojovalo třicet nejlepších. Vyhlášení vítězů proběhlo v sobotu 7. října 2023 v prostoru Designerie v Malé dvoraně Veletržního paláce Národní galerie Praha následováno módní přehlídkou norské designérky a vítězky soutěže Designblok Diploma Selection 2018 Ramony Salo.

Designblok se i letos těší účasti naprosté špičky znalců designu z Evropy jako je galeristka Rossana Orlandi, Giulio Cappellini – umělecký ředitel prestižní značky Cappellini, ředitelka Muzea umění a řemesel v Hamburku Tulga Beyerle, galeristka Lina Kanafani z proslulé Mint Gallery v Londýně a celá řada dalších osobností.

Pozvání do Prahy přijali již poněkolikáté také špičkoví konzultanti pro oblast designu Gilles Massé a François Leblanc, kurátorka Juliet Kinchin nebo šéfredaktor ukrajinské Vogue Venya Brykalin.

Česko v porotě reprezentuje publicistka, kurátorka a vedoucí české edice ELLE Decoration Eva Slunečková, Head of Editorial Content Vogue CS Danica Kovářová, vedoucí rubriky Forbes Life Anna Nosková, kreativní ředitel magazínu Dolce Vita a stylista Jan Králíček, publicistka Andrea Běhounková a další.

Finalisté soutěže tak měli zcela výjimečnou příležitost osobně odprezentovat svou tvorbu těm nejpovolanějším z oboru a navázat cenné obchodní kontakty.

Vítězkou v kategorii produktový design se stala nizozemská diplomantka Esmée Willemsen z berlínské Universität der Künste. Ve své práci se snaží oživovat jinak opomíjená místa v krajině pomocí velkoformátových instalací. Vzdušně působící objekty z lakovaného ohýbaného kovu na první pohled připomínají funkční prvky veřejného prostoru měst, jako jsou zábradlí a dětské prolézačky. Umístěné v novém kontextu rámují konkrétní místo nebo jen poutají pozornost. „The Agency of Unseen Sights je velmi mocná kolekce nástrojů, které nám pomáhají prozkoumat nenáročnou krásu našeho bezprostředního okolí v postpandemickém světě. Jde o objevování neviditelného, ​​o kontemplaci a čas strávený vývojem nových ukazatelů identity a místa,“ vysvětlila stanovisko poroty Tulga Beyerle, předsedkyně odborné poroty v kategorii produktový design a ředitelka Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg.

Cena za druhé místo putovala rovněž studentovi německé univerzity – Janek Beau z Folkwang University of the Arts zaujal se svým projektem uren Designed to Die. Zaměřil se na urny, které v době, kdy většina lidí upřednostňuje kremaci, hrají stále důležitější roli. Přivádí proto na scénu precizně navržené a biologicky odbouratelné urny, které proměňují pohřební obřad na slavnost, kolektivní rituál, během kterého urna vyrobená ze sójového vosku postupně taje až nakonec a sklouzne do hrobu.

Třetí místo získali Julia Huhnholz a Friedrich Gerlach za projekt The Essence of Biocement, který zkoumal klíčové funkční a estetické potenciály biocementu a následně je využil k vytvoření sedacího nábytku. „Tento projekt balancující na průsečíku designu a materiálové vědy, opět dokazuje odpovědnost mladých designérů, kteří nám pomáhají vymýšlet produkty šetrné k životnímu prostředí. The Essence of Biocement je experimentální projekt využívající bakterie k nahrazení procesu vypalování při spojování recyklovaného materiálu,“ osvětlila názor poroty Tulga Beyerle, přínos projektu.

Na přehlídkovém mole porotu nejvíce oslovila přehlídka kolekce Cut Up od polské designérky Marii Czarnecke z polské univerzity Akademia Sztuk Pięknych ve Varšavě. V kolekci vystupuje do popředí práce s obdélníkovými střihy, kterou inspirovalo japonské umění. Mnoho oděvů je bezešvých, 3D tvary jsou dosaženy pomocí origami technik. Tento postup umožnil vyhnout se textilním odstřižkům a plýtvání materiálem. Oděvy se proměňují a mění význam, kombinují západní a japonskou estetiku a dodávají látce pohyb. „Maria Czarnecka předvádí ve své kolekci nejen vynikající technické dovednosti, kreativitu a jedinečný koncept, ale také vnáší do oděvu poezii, která dokáže sbližovat východní a západní přístup k odívání,“ popsal autorský přístup vítězky Venya Brykalin, šéfredaktor ukrajinského časopisu Vogue a předseda odborné poroty kategorie módní design.

Druhé místo obsadil s kolekcí Return of the Witch Tomasz Umbras rovněž reprezentující  univerzitu Akademia Sztuk Pięknych ve Varšavě. Představuje v ní skrze bezešvé skulpturální oděvy svět nepochopených stvoření, která nedokáží přežít mezi lidmi. Zároveň oslavuje nadpřirozenou, tajemnou a zvláštní energii přírody. Porota ocenila zejména inovativní přístup k materiálu a technickému provedení.

Na třetím místě se umístil Friedrich Fromm z nizozemské  Artez University of Arts v Arnhemu. Kolekce The Story of the Employee of the Month inspirovaná muži z různých prostředí a generací, kombinuje celou řadu technik. Laserem střižené materiály mísí s česáním, digitálním tiskem a tkaním. Elementy ze street a sportovní módy kombinuje s klasickým krejčovským uměním. Důležitým aspektem je také udržitelnost – přes 60 % použitých látek pochází z druhé ruky od malých značek a soukromých prodejců. „Ocenili jsme zejména autorovu schopnost vytvořit působivé oděvy pro každodenní nošení a také zdařilou kreativní abstrakci,“ popsal Venya Brykalin a doplnil: „Mezi letošními finalisty nechyběly výrazné osobnosti i silné osobní příběhy. Při rozhodování pro nás byly zásadní osobní prezentace, během kterých jsme měli možnost poznat tvůrce a autentické příběhy propsané do kolekcí.“

Vítězové obou kategorií získávají finanční odměnu ve výši 1 000 eur, výherci první tři místa v každé kategorii pak bude mít možnost samostatné prezentace na příštím ročníku festivalu.

Večer proložila módní přehlídka vítězky Diploma Selection 2022: Caoimhe Dowling. Návštěvníkům představila debutovou kolekci Yes, to Life, která je zatím nejintrospektivnějším dílem návrhářky, ódou na tvůrčí proces a přívaly inspirace, které nevyhnutelně přicházejí, když se člověk oddá jeho přílivu a odlivu. Ceremoniál zakončila módní přehlídka norské designérky Ramony Salo, která přijela po svém vítězství v roce 2018 na Designblok prezentovat svojí aktuální tvorbu. Kolekce nazvaná I have made soup of all kinds of stock je součástí probíhajícího projektu Sámská půlhodinka, který zkoumá, co v dnešní době znamená být domorodcem, ale zároveň být na cestách. Práce vychází ze sámských kořenů autorky. „Vytvářím nomádské oděvy inspirované krajinou, které vnímám jako umění zprostředkovávající příběhy,“ uvedla ke kolekci Ramona Salo. 

Výstavy Designblok Cosmos a Made by Fire v areálu Pražského hradu bude možné zhlédnout do 15. října 2023 s festivalovým pasem či po zakoupení samostatné vstupenky.

Designblok 2023

˙✧˖°📷 ༘ ⋆。˚ Johana Urbanová

📸 Marie Kolajová

MAG#art2friends