Vedle kvasinské Škody začala stavba průmyslové zóny, nájemníky ještě nemá

  18:00
V sousedství závodu automobilky Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku začala stavba nové průmyslové zóny. Ta má do regionu přivést nové investory a nabídnout prostory pro dodavatele automobilky, aby se zjednodušila logistika součástek. Město Solnice si od toho slibuje pokles dopravy i nová pracovní místa.

Po poli jezdí bagry a těžké náklaďáky přesouvají zeminu na obří odkladiště. Stojíme na provizorním štěrkovém parkovišti u železniční trati z Rychnova nad Kněžnou do Solnice.

Právě tady do dvou let vyrostou nové silnice a inženýrské sítě, které umožní vznik průmyslové zóny Solnice–jih. Zatím sem vede jen úzká asfaltka z okružní křižovatky před Solnicí, která se otevřela loni. Poprchává, vedle stojí další velké náklaďáky připravené k práci.

„V první etapě bude provedena přeložka zdejší železniční tratě, aby mohl být vybudován nový železniční most, a následně budou pokračovat další objekty. Budou zde vybudovány přeložky všech inženýrských sítí, vznikne tu také suchý poldr. Půjde opravdu o komplexní inženýrské dílo,“ popisuje zakázku Zdeněk Babka ze společnosti M-Silnice, která v konsorciu s firmami Eurovia CS a Chládek a Tintěra stavbu realizuje.

V rámci stavby vznikne 3,5 kilometru silnic, polní cesty a stezky pro chodce a cyklisty. Stavbaři musejí vybudovat také jeden silniční a jeden železniční most, odvodnění a především kompletní inženýrské sítě pro budoucí průmyslové haly.

„Součástí zakázky je například i rozšíření a modernizace čističky odpadních vod pro Solnici, což je pro nás vedle zlepšení dopravy klíčová věc,“ upozorňuje na další položku starosta Solnice Jan Hostinský (nez.).

Většinu zaplatí stát

Průmyslovou zónu za 670 milionů korun bez daně buduje Královéhradecký kraj. Od státu na to dostane 410 milionů z vládního balíku na rozvoj infrastruktury kolem automobilky v Kvasinách. Peníze slíbila ještě vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) a za následujících vlád se podpora navyšovala až na 8 miliard korun od státu. Další peníze investují města i kraj.

Při stavbě průmyslové zóny vznikne také nová příjezdová komunikace k závodu Škoda Auto v Kvasinách.

„Díky této investici dojde ke zlepšení situace v dopravě, kdy přímé napojení průmyslové zóny odlehčí silnicím v okolí. S úpravami se počítá také v rámci železniční dopravy. Investice přinesou na Rychnovsko celkově téměř 11 miliard korun,“ připomíná hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS).

Ještě větší sumu přitom od roku 2014, kdy se o memorandu začalo vyjednávat, investovala do svého závodu samotná automobilka. I pro ni je průmyslová zóna klíčová, protože umožní jejím dodavatelům přiblížit své závody a zjednodušit tak výrobní řetězec, byť sama firma případná vyjednávání o investicích svých partnerů nekomentuje.

„Myslím, že je to nejvýznamnější akce celého toho balíku a velmi pomůže celému regionu, co se týká tvorby pracovních míst,“ uvedl Jan Babák ze závodu Škoda Auto v Kvasinách.

Investoři už krouží

Celková rozloha průmyslové zóny bude 32 hektarů. Už loni vznikla okružní křižovatka za 31 milionů korun, ze které se do zóny bude najíždět. V budoucnu má přibýt také druhý příjezd od Rychnova nad Kněžnou. Zóna má být hotová do konce roku 2025. Zatím však není jasné, jaké haly v ní vyrostou.

„S žádným investorem nyní nejednáme. Čekali jsme na zahájení stavby, teď připravíme podmínky a teprve pak vyhlásíme nabídku,“ říká Jana Jiráňová z krajského Centra investic, rozvoje a inovací, které projekty kolem průmyslové zóny Solnice–Kvasiny připravuje.

„Nicméně jsme už zaznamenali dotazy investorů, kteří se ptali, kdy bude zóna připravená,“ doplňuje náměstek hejtmana pro investice Pavel Bulíček (Piráti), že zájem o pozemky v zóně je.

Z podmínek státní dotace vyplývá, že v Solnici může působit lehký zpracovatelský průmysl či pracoviště výzkumu a inovací. Nemusí se jednat jen o firmy navázané na automobilku. Nabídka bude platit pro všechny investory.