9. 10. 2023 22:48 − 9600× − 7

Maďarský smutek i radost

Mistrovství Evropy se po roční pauze vrátilo na horkou maďarskou půdu a opět to byl koncert emocí.

Ty pozitivní u tamního nadšeného publika vyvolal návrat soutěže s centrem ve městě Nyíregyháza do kalendáře šampionátu starého kontinentu. Poprvé se tato rally nedaleko hranic se Slovenskem konala v roce 2019 a hned při debutu se jí dostalo cti rozhodovat o evropském šampiónovi. Bylo to tehdy o to pikantnější, že ve prospěch Chrise Ingrama rozhodnul defekt jeho hlavního soupeře Alexeye Lukyanuka v úplně poslední tehdy odjeté rychlostní zkoušce. Tedy defekt na tomto úseku tehdy oba srazil o jednu příčku níže. Pro ruského pilota Citroenu C3 R5 to však mělo větší následky a o titul přišel. Výjimečný byl i následující ročník, a to tím, že se jej pořadatelům podařilo uspořádat i v době zesilujících epidemiologických opatření. Horkokrevní maďarští diváci si to podél rychlostních zkoušek vynahradili o rok později. Až tolik, že se je pořadatelům nedařilo držet pod kontrolou a soutěž dostala na rok stopku za nezvládnutou organizaci.

Letos se ale vrátili s plnou parádou na osvědčených tratích z předešlých let. A opět nechyběly davy bouřlivých fanoušků, defekty a také rozhodování o jednom z titulů. Narozdíl od doby před čtyřmi roky se ale v Maďarsku konalo poslední dějství boje o titul juniorský. Pokud by si někdo chtěl vsadit na nového evropského juniora po prvních dvou úvodních soutěžích, volba by byla jednoznačná. Ola Nore jun. se po dvou letech vrátil s Renaultem Clio Rally4 do hry a na rychlých šotolinách v Polsku a Lotyšsku na něj nikdo ze soupeřů neměl. Jeho nepěkná bilance z roku 2021, kdy ani jednou nedojel do cíle a do posledních soutěží, ať už kvůli havárii na testu nebo bez udání důvodu vůbec nenastoupil, byla rázem zapomenuta. Kola se ale zadrhla před pátým podnikem, zlínskou Barum Czech Rally, které se Nor kvůli nedostatku peněz nezúčastnil.

Vítězství na moravských cestách vybojoval Timo Schulz s Opelem Corsa Rally4, ovšem čelo průběžného pořadí opanovali dva jezdci v Peugeotech 208 Rally4. Norbert Maior sice nevyhrál ani jednu soutěž, ale i tak se držel na čele před vítězem domácího Říma Robertem Daprá. Nore jun. boj ale nevzdával, přeci jen stále měl pěkné šance na titul. A odměna v podobě programu v juniorském mistrovství světa s Fordem Fiesta Rally3 by se mu hodně zamlouvala. K dispozici dostal v Rakousku připravovaný Opel Corsa Rally4, se kterým Schulz odjel šotolinové soutěže, a pustil se do maďarských asfaltů. Diváckou superspeciálku zajel mezi juniory nejhůře. Ztratil ale jen čtyři vteřiny, opravdový souboj začínal v sobotu ráno. Když ale i do cíle první přírodní zkoušky Nor dorazil jako poslední z juniorů, začalo to s jeho šancemi vypadat prachbídně. Defekt a výměna kola si totiž vyžádaly tři a půl minuty. Stát se ještě mohlo ledacos a zkoušky nejvíce požírající pneumatiky na posádky teprve čekaly.

Piloti Peugeotů se jim v sobotu ale dokázali vyhnout a rozdávali si to ve vteřinových soubojích. Maior se po RZ 2 usadil na čele a udržel si jej až do večera. Daprá za ním ale zaostával jen o 9,1 sekundy. Rumunští fanoušci, kteří to na rally neměli zrovna daleko, lídra soutěže hnali dopředu i v neděli. Maior vše vsadil na náročný druhý nedělní úsek na obávaných panelkách ve vinicích. V prvním průjezdu se tento úsek navíc jel na dvě kola a mnoho posádek jej dokončilo na ráfcích kol. Nikoliv tak přední junioři, mez kterými Ital znovu navýšil svou ztrátu. Se čtvrt minutou k dobru mohl Maior aspoň trochu hospodařit a závěrečnou Power Stage si dovolil se svým soupeřem prohrát. Vítězství si o 7,1 vteřiny udržel a stal se novým juniorským mistrem starého kontinentu.

V absolutním pořadí již o titulu rozhodla předcházející soutěž a Hayden Paddon tak do Maďarska nemusel. Víceméně jistá byla již i pozice vicemistra Martinse Seskse, který si ale do Nyíregyházy Škodu Fabia RS Rally2 dovézt nechal a raději se pustil do bojů. Dosud třetí Mads Ostberg je přeci jen maďarským šampiónem 2022 a místní tratě dobře zná. Navíc obhajoval vítězství z roku 2021 a to by pak Lotyše jeho neúčast mohla přijít hodně draho. Hodně draho přišla účast, nebo spíše neúčast Joshe McErleana. Ir v letošní sezóně předvedl solidní posun kupředu a v Evropě se už vyšplhal až pod stupně vítězů. To, když dojel čtvrtý v Tet Rally Liepaja. Do Rally Hungary nevstoupil špatně, v kvalifikaci se vešel mezi trojici nejrychlejších. Už na páteční večerní superspeciálce na rallycrossovém okruhu Rabócsiring ale chyboval a o balík vylomil přední kolo. Než Hyundai i20 N Rally2 dotáhnul do cíle, vypadla mu z něj poloosa a další pokračování pozbylo jakéhokoliv významu. Hořká tečka za evropskými starty. V rámci testů na podniky WRC2 do Evropy třikrát zavítal Mikolaj Marczyk. V Maďarsku vyhrál kvalifikaci, pak i diváckou superspeciálku a během první etapy se držel v pětce nejrychlejších. Cíl první etapy ale už neviděl. Pár metrů před cílem poslední sobotní zkoušky poslal svou Škodu Fabia RS Rally2 mimo trať. V cíli předešlé zkoušky se svěřil: “Bylo nezbytné tu neudělat defekt, aby se dalo zaútočit na další zkoušce.”

Kolostřešní kombinaci se pro změnu v první nedělní rychlostní zkoušce nevyhnul český zástupce Filip Kohn. V kategorii Rally3 neměl žádného soupeře a tak s Fiestou proháněl nejlepší z juniorů. Právě mezi Maiorem a Daprou končil úvodní etapu. Již brzy jej čeká důležitější start, na světové Central European Rally. Startovat tam bude i další z českých zástupců v Maďarsku Erik Cais. Na první přírodní zkoušce sice na jednom hrbolu přišel o interkom a spolujezdec Igor Bacigál mu musel ukazovat ručně, ovšem tento problém se na výsledném čase vůbec neprojevil. V opakovaném průjezdu tímto úsekem zajeli takřka stejně. Jediný nejrychlejší čas si posádka Škody Fabia RS Rally2 připsala na diváckém úseku přímo v ulicích pořadatelského města. Ten doznal oproti předešlým edicím změn, došlo k jeho prodloužení do dalších ulic a s necelou desítkou ostrých kilometrů šlo o plnohodnotný úsek. První etapu Cais zakončil na čtvrtém místě a stále mohl pomýšlet na bednu. Té se ale ani při devatenáctém evropském startu s vozem kategorie Rally2 nedočkal. Doplatil na zrádný úsek ve vinicích, který ani v jednom případě neprojel bez defektu. Bohužel obutí vozu zradilo už první den i druhého českého zástupce mezi evropskou elitou. Filip Mareš stavěl hned dvakrát. V oboru případech na nejdelším úseku Füzér – Abaújvári elégazás. Chuť si pak český pilot Škody Fabia Rally2 evo spravil druhým místem na Power Stage. Bohužel to ale na plánovaný útok na nejlepší pětku šampionátu nestačilo.

Do té se naopak na úkor svého krajana, letos se na evropské scéně dosti trápícího Mathieuho Franceschiho, dostal Yoann Bonato. Pilot Citroenu C3 Rally2 letos kombinoval jako obvykle Evropu s domácím asfaltovým šampionátem. Po vítězství na Kanárských ostrovech třikrát nestartoval a vynechal i minulou Barum Czech Rally Zlín. Maďarsko se stalo jeho teprve čtvrtým letošním startem. Minulé jeho tamní starty poznamenaly defekty, kterým se letos Francouz vyhnul. Nevyhnul se ale na předposlední sobotní zkoušce chybě, po které vyletěl do křoví a očesal bok a záď svého Citroenu C3 Rally2. Na původní šesté místo se rychle vrátil už v neděli ráno a nakonec se smůlou soupeřů dostal až pod stupně vítězů. Na čtvrté místo Efréna Llareny v konečném pořadí mistrovství to ale nestačilo, Bonatovi k němu chyběly čtyři body. Španěl letos ale rozhodně nepůsobil jako obhájce titulu mistra Evropy. Slabší vstup do sezóny, během kterého ale paradoxně zajel svůj nejlepší letošní výsledek, třetí místo na druhém podniku Rally Islas Canarias, připisoval nové Fabii RS Rally2. Pokus s návratem do starší evoluce ale nic nevyřešil a naopak zpátky v novém autě vybojoval čtvrté místo v Římě. Skoro desítku posádek na začátku sezóny podporoval indický výrobce pneumatik MRF Tyres, pro kterého je mistrovství Evropy marketingovou výkladní skříní. Ke konci roku ale finance pokrátili a několik posádek se z šampionátu stáhlo. Llarena jej dokončil v úsporné variantě se Škodou Fabia R5 české stáje Brynda Racing. Maďarský výsledek neblaze ovlivnil defekt na třetí rychlostní zkoušce. To už tak marketingově zajímavé pro MRF jistě nebylo.

Ale nevyhnuli se jim ani ostatní výrobci pneumatik a jednou přijel s prázdným kolem do cíle i Mads Ostberg. Ten sice sezónu rozjel v barvách stáje MRF Tyres Dealer Team, ale tentokrát už startoval za Bilteknik TRT Citroen Rally Team s C3 Rally2 obutou na Pirelli. První den se Nor pohyboval v sevření dvou Maďarů. Svého soupeře z loňské účasti v tamním mistrovství Ference Vinczeho jun. nakonec poslal za svá záda, ale Miklós Csomós byl nad jeho síly. Miláček maďarského publika se do historie zatím zapsal hlavně pořádnými haváriemi. Jak z té loňské zlínské i letošní kanárské se ale oklepal, znovu sehnal peníze a dal dohromady náhradní vůz a vrátil se. Na Barumce si spravil chuť letošním skvělým výkonem, kdy si troufnul nepatrně ohrožovat i rekordmana Jana Kopeckého. Doma už jasně kraloval a první den zakončil s náskokem přes dvacet sekund.

Hektické chvíle přišly na druhé nedělní zkoušce. Ve vinicích se nejprve přetočil a pak závěr testu dojel na ráfku předního pravého kola. Naštěstí pro něho do cíle dojel hned před ním na defektu i Ostberg a v průběžném pořadí se nic zásadně nezměnilo. Posádka při pohledu na výsledkovou tabuli těžko skrývala nadšení. Následovala kratší a technicky méně náročná zkouška. Paradoxně zrovna ta ale davy fanoušků povzbuzovanou posádku vyřadila ze hry. Vítězství bylo tak blízko, přitom tak daleko. Ostberg tedy obhájil svůj triumf z roku 2021 a vybojoval třetí vítězství roku pro francouzskou značku. Ta se tak stala nejúspěšnější společně s českou Škodou, která prostřednictvím dvou svých posádek získala také tři evropské triumfy. Jedním z těchto jezdců byl Sesks, který jako jediný z evropského pole dokázal vyhrát dvě soutěže a zaslouženě udržel pozici vicemistra. Maďarští fanoušci domů odjížděli radostní z toho, že se na jejich území zase konal podnik mistrovství Evropy, ale zároveň zklamaní, že to jejich bojovník do vítězného cíle nedotáhnul. Snad za rok? Pokud bude Maďarsko opět v kalendáři. Bez drobných pořadatelských problémů se neobešel ani letošní ročník. Vzhledem k přesunu Rajdu Polského do kalendáře mistrovství světa ale promotér řeší, jak naložit s evropským kalendářem a vyvážením asfaltových a šotolinových soutěží. Do hry se podle zákulisních informací dostala i alternativa v podobě jarní Rally Hungary na trasách tamní Veszprém Rally…

Komentářů celkem: 7
10. 10. 2023 06:181
0 0
Hmm,ten Kohn,tak to byla slušná rána.Ty dva zbývající netřeba komentovat,to je furt něco .To je furt dokola Mareš neumí dlouhé vložky a Cais vždycky přijde o dobré umístění vinou defektu,Barumka,Morava a teď Maďarsko...Tak snad to vyjde aspoň na té CER rally.
10. 10. 2023 10:372
0 0
I Chorvatsko.
10. 10. 2023 13:133
0 2
Škoda csomosa isiel fantastický. Je to top strelec a mega talent.smajlíksmajlíksmajlík. Na nedeľnej okruhovej rs naložiť druhému ostbergovi 15 sekúnd to je niečo neskutočné.smajlík
10. 10. 2023 14:124
3 0
To asi skutečně je něco neskutečného, protože takový výsledek jsem na žádné RZ nenašel
10. 10. 2023 19:495
0 0
Sebloeb,kterou vložku jsi myslel?
10. 10. 2023 21:196
0 0
Psal to i v diskusi pod výsledky soutěže,kde psal,že byl v jednom kole rychlejší o těch 15s.Spíš záleží na tom,jak je startovali,protože okruhovky se nestartují v pravidelných časech,nevím jak to bylo tady.Byla to RZ 10 a jeli se dvě kola.Podle mě tam záleželo jen na tom v které části RZ měřil.Oba dojeli RZ s různými problémy.Je možné,že než šel Csomos v druhém kole ven,tak měl mezičas rychlejší,ale záleží na těch startovních časech.
11. 10. 2023 15:157
0 0
Aha, děkuji fridrichovi za vysvětlení.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!