Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Británii poručí trhu, na prodej elektroaut mají povinné kvóty

Britský smysl pro suchý konzervativní humor je pověstný. Ovšem zprávu o tom, že si třeba v roce 2029 v Anglii dost možná nekoupíte auto se spalovacím motorem jen proto, že už pro ně byly překročeny prodejní kvóty, byste jako anekdotu vnímat neměli. Je to realita posvěcená z nejvyšších míst razítkem.

Nedostatek dobíjecích míst pro elektromobily je problémem v řešení. | foto: Getty Images

Napjatá atmosféra plná očekávání. Zhruba tak lze popsat situaci, která ve Spojeném království předcházela uveřejnění tzv. Mandátu pro vozidla s nulovými emisemi. Všem bylo známo, že ve Velké Británii vejde toto velké překvapení v platnost k 1. lednu 2024. Ale jak přesně bude nastaveno, to bylo dosud zahaleno tajemstvím.

Britové se nyní konečně dočkali a necelé tři měsíce před tím, než novinka oficiálně vejde v platnost, se mohou na vlastní kůži přesvědčit o tom, že zdaleka ne každé dlouho očekávané překvapení musí být nutně příjemné.

V krátkosti: vláda potvrdila, že od 1. ledna 2024 musí být 22 procent všech nově prodaných automobilů ve Spojeném království bezemisních.

O rok později je už kvóta prodeje bezemisních vozidel nastavena na třiatřicet procent, aby s každou další sezonou zase o něco povyskočila. V roce 2028 to bude už dvaapadesát procent z podílu všech prodejů, v roce 2030 osmdesát.

A velké finále? To se dostaví s rokem 2035, kdy už jiné nové auto – než vůz kompletně bezemisní – v Británii neseženete. Perspektiva řidičů, kteří by si i po roce 2035 přeci jen radši koupili nové auto se spalovacím motorem a kvůli tomuto mandátu nebudou moci, je jistě zábavná. Minimálně pro nezúčastněného pozorovatele, řekněme třeba z Číny.

Snad ještě zábavnější zápletky nabízí tragédie samotných výrobců. Kteří třeba budou mít slušný odbyt na vozy se spalovacími motory, ale fakticky je prodávat nebudou moci, protože by tím překročili vládou nastavenou povolenou kvótu.

Zločin a trest. A sociální jistoty

Nebyl by to pořádný mandát, kdyby nebyl podmíněn nějakou penalizací. A skutečně, ani ta u mandátu pro vozidla s nulovými emisemi nechybí. Výrobcům, kteří cíl prodejů nesplní, budou uloženy pokuty. Jak vysoké? Přesná forma a výše postihu není ještě známá. K volnému trhu to každopádně má daleko.

Jiná nová než plně bezemisní auta nebudou po roce 2030 ve Spojeném království k dostání.

Jako z říše fantazie pak působí vysvětlující komentář, kterým vláda toto kuriózní opatření doprovází. Rozhodně prý nejde o mechanismus, který jakkoliv omezuje kupce nebo výrobce vozů. Naopak je má chránit.

Dotace i pokuty. Plán Kanady na povinnou elektromobilitu není vtip, bohužel

Automobilky totiž v posledních letech investují miliardy do procesů výroby aut na baterky. A mandát pro vozidla s nulovými emisemi má garantovat, že tyhle jejich investice nepřijdou vniveč. „Řidičům pak toto opatření přináší výhody řidičům v podobě většího výběru,“ dodává ministr dopravy, Mark Harper.

Kromě jistot pro výrobce pak mandát přislibuje růst ekonomiky a vytváření kvalifikovaných pracovních míst. Vládní program tažený podle pravítka se nezasekl ani na tom, že Británie zatím nedisponuje dostatečným množstvím dobíjecích zařízení. Majitelé nově zakoupených elektromobilů si budou moci zažádat o dotaci ve výši 350 liber (v přepočtu necelých 10 000 korun českých) na jejich domácké pořízení.

Dotační podpora se bude vztahovat jen na nákup užitkových vozidel, malých a velkých dodávek.

To je mimochodem jediná dotace, kterou budou moci běžní majitelé elektromobilů čerpat. Dosavadní finanční podpůrná schémata se totiž neukázala být ekonomicky životaschopná.

Mandát počítá ještě s dotací na plug-in dodávky. Ve výši až 2 500 liber pro malé dodávky a 5 000 liber pro velké dodávky. Ale ty se běžných řidičů netýkají.

Jeďte si třeba do… ale elektricky

Případnou nespokojenost výrobců a prodejců automobilů, kteří nebudou zvládat naplnit kvótu, pak má utlumit další podpůrné opatření.

Výrobci, kteří roční cíl nenaplní, si budou moci koupit „kredit“ od výrobců, kteří byli úspěšnější. V roce 2024 si tak mohou výrobci automobilů „vypůjčit“ až 75 procent svého ročního cíle. Hned v roce 2026 se ale tato hodnota sníží na 25 procent, aby se systém nenabádal k obcházení mandátu.

„Je to zkrátka jeden z nejpokročilejších a nejambicióznějších regulačních systémů svého druhu na světě,“ dodává Harper. „Tato vláda podporuje motoristy, aby mohli cestovat, jak chtějí, kam chtějí a kdy chtějí. A naším úkolem je zajistit, aby všechny tyto věci dělali způsobem, který je v souladu s našimi cíli v oblasti životního prostředí.“

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...