Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

MG veze novou vlnu obyčejných elektroaut. První kombík na baterky je v Česku

MG patří mezi nejdravější z čínských značek, které se hrnou do Evropy. Letošní nával novinek korunuje model, který má velkou šanci zaujmout široké publikum. MG5 je totiž kombík, to je mezi elektromobily výjimečné.
MG5

MG5 | foto: MG

Nadšenci do elektromobility a natěšení „zkoušeči“ všeho nového a neotřelého už jsou nasyceni, bateriová auta už si nakoupili, nebo aspoň vyzkoušeli a prošmejdili. Teď jsou na řadě ostatní, ta anonymní většina, která chce hlavně jezdit, a je jí tak trochu jedno čím, hlavně to musí fungovat, dovézt do cíle. A ideálně být praktické.

A asi taky ne tak ulítlé, jako byla první generace elektroaut, kterou často tvarovali designéři tak, aby zaujala, třeba trochu dráždila.

MG5 je oproti tomu absolutně konvenční kombík pro běžné zákazníky (milionářské Porsche Taycan Sport Turismo nepočítáme). Spíš šedivě usedlý, než frajersky rozevlátý. Obyčejné je na něm snad všechno, i když má v útrobách techniku, o které se teď mluví.

MG5
MG5

MG to popisuje jako filozofii ‚evolučního designu‘, který má spojovat praktické zaměření s high-tech estetikou. „Výsledkem je automobil s moderním vzhledem, který přitom působí střízlivým dojmem, poskytuje maximální pohodlí a neodvádí tolik pozornost,“ popisuje Marek Vodička, mluvčí MG v Česku.

Je to výhradně elektromobil. I když výhradně. Po chvilce pátrání odhalíte, že jeho základem je Roewe i5, model představený v Číně v roce 2017 s benzinovými motory. Pro Evropu jej ovšem jeho výrobce, čínský koncern SAIC, přejmenoval na MG5 a nabízí ho tu jen v bateriovém provedení (v Číně elektrická verze jezdí jako Roewe Ei5). To znamená, že do spalovacího auta museli vetknout elektrický pohon. Robin Babický, technický guru českého importéra MG tomu říká smíšená platforma. Elektropohon převzala „pětka“ z bateriového provedení malého crossoveru MG ZS EV.

Elektrický kombík doplňuje v nabídce MG v Česku bateriového dravce MG4, který je za letošek čtvrtým nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Jenže ten dynamicky zašpičatělý kompakt je stále trochu víc futurista, „technologický demonstrátor“. Marek Vodička ovšem naopak při prezentaci „pětky“ zdůrazňuje „normálnost“ a střízlivost a vyzdvihuje kombíkové discipliny přesčtyřapůlmetrového modelu – 479litrový kufr, schopnost utáhnout na tažném zařízení půl tuny a uvézt na tři čtvrtě metráku na střeše.

„Řada firem dlouhodobě oceňuje výhody plynoucí z karoserie kombi. S MG5 Electric nyní mohou využívat výhody obou světů. Velký prostor a jízdní komfort kombi je zde spojen s dynamickými vlastnostmi, nízkými nároky na údržbu a návykovým jízdním projevem elektromobilu,“ popisuje Marek Vodička.

„K dispozici je celá řada funkcí, které vám usnadní cestování – včetně naší inovativní jízdní a bezpečnostní technologie MG Pilot, aplikace iSMART nebo propojení s Android Auto nebo Apple Carplay. Dalším přesvědčivým argumentem ve prospěch MG5 je naše sedmiletá záruka.“

MG5

MG si začíná dělat ambice proniknout se svými modely do firemních flotil a státní správy. Právě takový obyčejný kombík, který anonymně splyne s davem, by mohl být lákadlem. Základní cena atakující devět set tisíc (od 889 940 Kč, za větší a lepší baterii se připlácí 110 tisíc) odpovídá trochu vybavenější podobně velké octavii, takže to ve firemním účtování může dávat některým smysl. Prodej startuje 16. října.

Nákup podle baterie

MG se snaží u svých elektromobilů držet nízkou hmotnost, „pětka“ váží o nějaké dva metráky méně než by bylo obvyklé – pohotovostních 1 546 kilogramů odpovídá trochu vypasenějšímu autu se spalovákem. MG5 za to vděčí moderní technice a materiálům, kupříkladu přes 63 procent oceli použité na karoserii je vysokopevnostní.

Kombík délky 4 600 mm, šířky 1 818 mm a výšky 1 543 mm je k mání ve dvou provedeních. Verze s delším čtyřsetkilometrovým dojezdem má lithium-manganovou baterii (NMC) s celkovou kapacitou 61,1 kWh (využitelná je 57 kWh) a přední kola pohání elektromotor s výkonem 130 kW (177 k). Provedení s menší lithium-železo-fosfátovou baterií (LFP) s kapacitou 50,3 kWh (využitelná je 46 kWh) má elektromotor naladěný na výkon 115 kW (156 k), udávaný dojezd je 320 km. Maximální točivý moment je u obou verzí shodných 280 Nm. Synchronní motor s permanentními magnety točící až 15 tisíc otáček využívá unikátní technologii, u které klasické „náhodné“ vinutí nahrazují svařované spony z drátu s čtyřhranným průřezem. Toto řešení zajišťuje vyšší účinnost (97,5 procenta) danou větším množstvím použité mědi, díky tomu má motor vyšší tepelnou odolnost a poskytne vyšší dlouhodobý výkon a točivý moment.

Obě varianty nabízejí i shodné zrychlení z 0 na 100 km/h za solidních 8,3 s a maximální rychlost 185 km/h. Spotřeba podle oficiálního měřícího cyklu je hodně podobná. Verze s dlouhým dojezdem spotřebuje 17,5 kWh/100 km, provedení se standardním pak 17,9 kWh.

MG5

Robin Babický vysvětluje, že elektromobily se vybírají jinak než spalovací auta; ne podle výkonu motoru, ale podle charakteristiky baterie – nejen podle její kapacity, ale též podle chemie. LFP baterie je levnější (není v ní kobalt), je odolnější vůči hoření, má vysokou výkonovou zatížitelnost, a vydrží více nabíjecích cyklů, má ovšem nižší energetickou hustotu. Tu má výrazně lepší právě NMC baterie, která je ovšem dražší. U LFP baterie MG5 dodávanou společností CATL je hustota 130 Wh/kg, u NMC 170 Wh/kg. Robin Babický dodává, že kupříkladu NMC baterii škodí dlouhodobé nabíjení na sto procent.

Třífázové AC nabíjení (střídavý proud, Mode 3) umožňuje nabíjecí výkon až 11 kW. DC rychlonabíjení s konektorem CCS a maximálním nabíjecím výkonem 87 kW dobije baterii z 10 % na 80 % za 35 minut.

MG vyzdvihuje u své novinky na českém trhu systém napájení V2L (vehicle-to-load), která umožňuje používat trakční baterii vozidla k napájení externích spotřebičů o maximálním příkonu až 2,2 kW, například elektrokola nebo grilu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

Létající automobil AirCar Štefana Kleina

VIDEO Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Autofotka: Slepice a puky patří k sobě. Podporu svátku hokeje „zavinil“ favorit

19. května 2024

Statistiky jsou v souvislosti s Mistrovstvím světa v hokeji hojně propíranou záležitostí. Kdo...

Policie prohledala pobočky Goodyearu v EU kvůli smrtícím pneumatikám

19. května 2024

Policie prohledala tento týden dva evropské závody a evropskou centrálu amerického výrobce...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...