Také Evropa má svůj elektromobilový startup, jehož jméno rezonuje po celém světě

Přidat na Seznam.cz

Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že v Evropě nevznikají žádné mladé a dravé firmy, které rychle vyrostou ve firmy celosvětového významu, ve skutečnosti tomu tak není. Přestože většina zajímavých startupů sídlí v USA nebo v Číně, i Evropě vznikají mladé a talentované firmy. Jedním z příkladů je automobilka Rimac.

Elektromobily z Chorvatska

Společnost Rimac byla založena v roce 2009 v Chorvatsku. Zakladatelem i hlavní tváří společností je Mate Rimac. Jde o velice mladého (35) a ambiciózního podnikatele, který si plní své sny a buduje v malém evropském státu moderní automobilku světového významu.

Automobilka Rimac se od svého prvopočátku specializuje na elektromobily. Protože jde o technologicky, finančně i z hlediska konkurence velice náročný obor, není divu, že automobilka většinu svého dosavadního „života“ především sháněla financování a vyvíjela první prototypy. Díky atraktivitě budovaných prototypů i obchodním dovednostem zakladatele se ale zatím zdá, že se všechny plány daří realizovat více než na jedničku.

Po prvotních přestavbách klasických vozů na elektrické přišla firma v roce 2011 s modelem Rimac Concept One, který ohromil svým výkonem, zrychlením, ale i tím, že automobilka na rozdíl od celé řady jiných elektromobilových startupů, byla schopna vůz skutečně dodat zákazníkům, třebaže v omezeném množství. Vůz se stal důkazem toho, že tato velice mladá automobilka z jihovýchodní Evropy skutečně dokáže produkovat vozy světových parametrů.

Perlička z Top Gearu

Jeden z vozů se také objevil v pořadu Top Gear, ve kterém vůz řídil Richard Hammond. Bohužel však došlo k nehodě, při které byl vůz zničen a Richard Hammond poměrně vážně zraněn. Jestlipak bylo k vozu sjednáno havarijní pojištění? Vzhledem k tomu, že zpráva obletěla svět, se ale paradoxně jednalo o skvělou neplacenou reklamu pro značku Rimac. Automobilka se tak dostala do povědomí řidičů z celého světa.

První skutečně velká investice

V roce 2018 byl představen druhý model s názvem Rimac C Two, který je dnes známý pod názvem Rimac Nevera. Po představení tohoto modelu se společnost dočkala obrovského úspěchu v podobě investice ze strany Porsche, které koupilo ve firmě Rimac minoritní podíl ve výši 10 %.

Protože Rimac skutečně dokázal i svůj druhý koncept proměnit v produkční model, není divu, že zájem o prohloubení spolupráce ze strany Volkswagen Group přetrvával. V roce 2021 došlo k velké transakci, jejímž výsledkem byl vznik skupiny Bugatti Rimac. V ní vlastní 55 % Rimac a 45 % Porsche. Z malého startupu se tak rázem, po pouhých 12 letech od založení, stává jeden z hlavních světových hráčů na poli elektromobilů a luxusních sportovních vozů.

Rimac dnes

Rimac aktuálně prohlubuje spolupráci v rámci koncernu VW. Produkce vozů Rimac je stále situovaná do továren v blízkosti Záhřebu. Vznikají ale nová vývojová centra a lze očekávat, že Rimac bude mít důležité místo v přechodu celé skupiny Volkswagen na čistě elektrické vozy. Minimálně v případě luxusních a sportovních vozů tomu tak do značné míry určitě bude.