Skepticismus, humor a pronikavou inteligenci fr. filosofů zpřítomní Divadlo Na Zábradlí

Inscenační tým v čele s Janem Mikuláškem představí v pátek 27. října divadelní adaptaci korespondence Michela Houellebecqa a Bernarda-Henri Lévyho, kterou pod názvem Veřejní nepřátelé uvedlo v minulém roce na český trh nakladatelství Vyšehrad.

Kaviárový levičák a cynický nihilista, filozof a spisovatel, Houellebecq a Lévy. Dvě výrazné osobnosti francouzské intelektuální sféry se stávají hlavními aktéry nejnovější inscenace Divadla Na zábradlí. V překladu Alana Beguivina přináší literárně a nyní také divadelně zpracovaná šestiměsíční e‑mailová přestřelka mezi dvěma mysliteli fascinující a stylisticky vybroušený názorový střet – na jedné straně stojí Houellebecq, autor knih Elementární částice, Serotonin či Zničit, známý jako misogyn s kontroverzními pesimistickými postoji a sklonem k nihilismu. Na straně druhé pak Lévy, liberální filozof aktivně angažovaný v lidskoprávních kauzách a nejrůznějších politických debatách, který mimo jiné v roce 2019 publikoval v Hospodářských novinách po setkání s tehdejším českým premiérem Andrejem Babišem kritický článek na jeho adresu.

Navzdory nekonečné řadě odlišností spojuje oba intelektuály a věčné rivaly přesvědčení o krizi společnosti a vůbec intelektuálního světa a vzniká tak půda pro bouřlivou konverzaci plnou společných ožehavých témat.

Dopisy známých osobností jsou na české divadelní scéně poměrně oblíbeným materiálem – koneckonců, právě na Zábradlí byla po deset let uváděna inscenace Korespondence V+W, adaptace mnohaleté dopisní komunikace Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Na rozdíl od soukromé korespondence českých komiků však e-maily Houellebecqa a Lévyho vznikaly s jasným publikačním záměrem. „Oba autoři stojí o mediální pozornost a své životy žijí v určitých rolích. Houellebecq, vlastním jménem Michel Thomas, mlží kolem svého roku narození a vydání každého jeho románu je možná větší událostí než literatura samotná. A Lévy? Tomu je sice přes sedmdesát, ale je to spíš influencer než filozof – více je vidět v médiích než v knihách. Oba hrají hry s publikem, každé jejich gesto je ostře sledováno,“ říká dramaturgyně inscenace a umělecká šéfka Divadla Na zábradlí Dora Štědroňová.

Michel Houellebecq vždy působí neupraveně, strhaně, vždy s cigaretou v ústech. To všechno je přesně vybudovaná image. Stejně tak Lévy nikdy nesundává svou zářivě bílou rozhalenku, ať už jej vidíme v zákopech nebo v televizní debatě. Kdo jsou ale tito dva muži doopravdy, to se můžeme částečně dozvědět právě z jejich korespondence. „Oba spisovatelé se brání vlastnímu zjednodušujícímu a pokřivenému obrazu, který vznikl díky médiím. Ovšem nejen že oba pomáhali tento obraz stvořit, sami jej, jak přiznávají, se škodolibou radostí naplňují a udržují,“ dodává režisér Jan Mikulášek.

Vedle Štědroňové a Mikuláška doplňuje inscenační tým na Zábradlí poprvé scénograf a kostýmní výtvarník Dragan Stojčevski. Herecké obsazení je tentokrát velmi komorní – jeviště bude patřit dvěma protagonistům, a to Václavovi Vašákovi v roli Lévyho a Miloslavovi Königovi coby Houellebecqovi.

S Houellebecqem a Lévym se návštěvníci Divadla Na zábradlí budou moci pravidelně setkávat od konce října. První reprízy po vyprodaných premiérách proběhnou 3., 14. a 27. listopadu.

Foto: Divadlo Na Zábradlí, Annenské nám. (© Miloslav Rejha, Wikimedia Commons)

Podcast