Týden s tancem

Premiéra Dočasné Company, performance ˈkonfɛrɛnt͡sɛ v Paláci Akropolis, novinka juniorského souboru NdB 2, česká premiéra tanečního spolku Orbita v Brně, premiéra Jana Mocka v Alfredu ve dvoře a další:
Balet NdB (foto archiv Národního divadla Brno)
Balet NdB 2 (foto archiv Národního divadla Brno)

Balet NdB 2 uvádí další premiéru: Tma / Královská večeře / Symfonie č. 7 Allegretto
Juniorský soubor Baletu Národního divadla Brno zahajuje svoji druhou sezonu. Nový, v pořadí již třetí program s názvem Tma / Královská večeře / Symfonie č. 7 Allegretto bude uveden v premiéře 26. října 2023 v divadle Reduta. Půjde opět o komponovaný program. V průběhu večera představí tři původní choreografie, které vytvořili Markéta Pimek Habalová, Uladzimir Ivanou a Mário Radačovský.

Mladí tanečníci mají za sebou první rok působení v Baletu Národního divadla Brno, kde absolvovali nespočet představení nejen vlastních nebo po boku hlavního souboru, ale i několik zájezdů mimo scénu NdB. Premiérový večer otevře choreografie Markéty Pimek Habalové Tma, příběh muže a ženy, jejichž nezlomná láska se snaží překonat nepřízeň osudu. Čeká je těžká zkouška v podobě nuceného odloučení, které přináší mladým hrdinům strach, bolest, ale i naději, která jim pomáhá překonat chvíle největšího soužení.

Komická, hravá a odlehčená by měla být druhá část večera. Na Královské večeři Uladzimira Ivanoua za doprovodu hudby Jana Dismase Zelenky budou diváci svědky těch nejhorších lidských vlastností a činů. Hlavní roli zde bude hrát nejen samotná Královna v podání Izabely Gracíkové, ale i přetvářka, pokrytectví, lež a zrada. Svou úlohu ale sehraje i náhoda a ukáže se, jak je důležitá správná strava…

Mário Radačovský v závěrečné choreografii uchopí závažné téma brutální agrese vůči svobodnému národu skrze hudbu Dmitrije Šostakoviče. Jeho slavná Leningradská symfonie poprvé zazněla v blokádou sužovaném Leningradě v roce 1942. Dílo se pro svět stalo symbolem boje proti fašizmu je paradoxně v dnešní době stále aktuální.

„Jsem velmi hrdý a těším se z toho, kam směřuje vývoj programů baletního souboru NdB2. Tentokrát je část Uladzimira Ivanoua ta, při které si trochu oddychneme a možná se i zasmějeme. Markéta Pimek Habalová a já jsme se nějak podvědomě v našich choreografiích dotkli ztráty. Samozřejmě slovo ztráta je velmi obsáhlé. Ona vytvořila krásný duet o individuální ztrátě. Já jsem se záměrně dotknul toho, co se děje u našich sousedů, kde je válka. Teď se dokonce postupně rozrůstá další konflikt a nemám z toho upřímně nejlepší pocit, ale zároveň cítím, že o tom musíme mluvit a doufat, že hrůzy války nedorazí k nám,“ říká umělecký šéf baletu NdB Mário Radačovský.


Palác Akropolis (foto VitVit, Wikimedia Commons)
Palác Akropolis (foto VitVit, Wikimedia Commons)

Premiéra ˈkonfɛrɛnt͡sɛ v Paláci Akropolis
Experimentální projekt ˈkonfɛrɛnt͡sɛ, za kterým stojí operní pěvkyně Lore Lixenberg a umělecká performativní skupina Ferst Dadler, vstoupí tento měsíc v premiéře do žižkovského Paláce Akropolis. V neděli 29. a v pondělí 30. října bude diváky lákat k zamyšlení nad zvukem, pohybem a hranicemi jejich vnímání. Diváci mohou performance pouze nečinně přihlížet nebo se do ni zapojit, přičemž míru jejich participace si mohou sami zvolit. Vznikne tak pokaždé originální a neopakovatelné dílo.

ˈkonfɛrɛnt͡sɛ navazuje na performance Republika Františsšsšsšsšs, která se odehrála během letošního května, a přizvala diváky do světa, kde jsou si brouci, rostliny, květiny, lidé a předměty rovni. Umělecká skupina Ferst Dadler pro spolupráci na performance oslovila světoznámou sopranistku Lore Lixenberg. „Lore je mimořádná tvůrkyně nejen na poli experimentální opery. V květnu 2023 jsme v prostorách Františkánské zahrady společně založili Republiku Františsšsšsšsšs a v říjnu navazujeme indoorovou verzí performance v Paláci Akropolis,“ přibližuje za tvůrce tanečník a choreograf Roman Zotov-Mikshin a dodává: „Chceme přenést zkušenost nasbíranou při tvorbě venkovní performance do divadelního prostoru. Cílem je sdílet s diváky základní hodnoty nově vzniklé republiky a skrze hudbu a tanec se bavit o její budoucnosti.“

Umělecká skupina Ferst Dadler se zformovala v roce 2017 jako výsledek spolutvorby a přátelství tří umělců: tanečnice a choreografky Ingy Zotov-Mikshin, tanečníka a choreografa Romana Zotov-Mikshina a hudebníka Elia Morettiho. Základní otázkou, kterou se tvůrci ve svých dílech zabývají, je zda zvuk a pohyb mají svou dějovost a jak funguje vědomý tvůrčí proces. Práce Fersta Dadlera přichází s impulzy i do veřejného prostoru a dává návštěvníkům prostor stát se účastníky a spolutvůrci děl, které mají estetickou, společenskou a politickou hodnotu.


Dočasná Company – Callin´Gaia (foto Adrian Šírek)
Dočasná Company – Callin´Gaia (foto Adrian Šírek)

Dočasná Company uvádí novou choreografii Callin’ Gaia
Ve dnech 30. a 31. října 2023 se v Divadle PONEC uskuteční další premiéra tanečního projektu, tentokrát souboru Dočasná Company. Hlavními tvůrkyněmi inscenace Callin’ Gaia jsou Natálie Vacková a Jana Stárková.

Inscenace slibuje pohybově zvukový rozhovor mezi třemi performery a planetou Zemí, který je věnován tématu současné doby – antropocénu. Callin’ Gaia navazuje na tematickou linii udržitelnosti, ekosystémů a přírody, která se objevuje i v dalších inscenacích programu divadla PONEC (např. GEO / Temporary Collective, Treatment of Remembering / POCKETART). Aktuální globální témata ovlivňují uměleckou tvorbu napříč žánry i generacemi. Každé dílo nabízí unikátní pohled, který sděluje osobitým jazykem a výrazovými prostředky myšlenky, obavy i naděje jejich autorek a autorů.

Callin’ Gaia je pohledem generace nejmladší, generace, pro kterou je ekologie a klimatická krize součástí její každodennosti. Divadlo PONEC vybírá každý rok z mladých nadějných umělců a umělkyň jednu osobnost, které poskytne prostor a možnost svou tvorbu prezentovat. Letos byla na základě svého projektu Our Land We Plant vybrána Natálie Vacková (Dočasná Company). V inscenaci Callin’ Gaia se na projekt rozhodla navázat a přizvala ke spolupráci dramaturgyni, režisérku a performerku Janu Stárkovou. O zvukovou složku se pak postarali David Herzig (Bert and Friends) a Oliver Torr.

„Naše inscenace dává velký prostor zvukové rovině, která formovala v podstatě celou choreografii. Snažíme se k tématu přistupovat za sebe, a ne za nějaký obecný a větší celek, a být tak pravdiví v tom, co sdělujeme. V Callin’ Gaia není důraz na tanec, ale na bytí. Se zvukem, se sebou samými, spolu,“ dodává Natálie Vacková.


Orbita – Bod spojenia (foto archiv souboru)
Orbita – Bod spojenia (foto archiv souboru)

ORBITA uvede taneční divadlo v mezinárodní spolupráci umělců v Brně
Představení Bod spojenia uskupení ORBITA je výsledkem tvořivého setkání sedmi evropských umělců ze Slovenska, České republiky, Nizozemska a Norska – improvizátorů z disciplín tance, hudby, světla a obrazu. Tým se pod uměleckým vedením choreografky a performerky Robie Legros na konci října znovu setká na jevišti, česká premiéra proběhne 25. a 26. října 2023 v 20:00 v prostoru brněnské Industry.

Představení tvůrci kladou na pomezí tance a divadla: „Děj rozvíjí tři performeři v přímém kontaktu se dvěma živými hudebníky, kteří jsou součástí jeviště. Dění formuje výrazná vizuální složka v podobě scénografického objektu a video či foto projekcí, které přemosťují konkrétní krajinu s abstraktnem. Dílo je meziodborovou spoluprací osmi umělců,“ říká tvůrčí tým.

Projekt se začal v roce 2020, kdy bylo dílo uvedeno ve slovenské premiéře v Nitře a následně bylo Slovenskou Taneční Platformou PLAST oceněno jako dílo roku. V roce 2021 dílo cestovalo na Festival MOVEFEST do Košic. Inscenace je výpovědí pramenící z lidské snahy dostat se k samotné podstatě bytí a vědění, k podstatě vznikání a směřování. Jednou z hlavních linií v inspiraci námětu je dle autorů spirituální učení zachycené v knize Síla ticha od Carlose Castanedu.

ORBITA, z. s. je kolektiv umělců se zaměřením na tanec a performativní umění. Od roku 2018 se aktivně podílí na tvorbě a prezentaci tanečních děl doma i v zahraničí, výuce tance a tanečním výzkumu. ORBITA výrazně obohacuje dění na taneční scéně města Brna o nové autorské přístupy, pravidelně spolupracuje se zahraničím a zahraniční umělce přináší do města a propojuje je s lokální uměleckou scénou. O projekt Bod spojenia se produkčně stará Šimon Koleček a Martina Čeretková, jeho uměleckou garantkou je Robie Legros.


Jan Mocek – Krajina s bažantem, zajícem a srnkou (foto Martin Špelda)

Nová premiéra Jana Mocka o končící éře lidské výlučnosti
Ve dnech 30. a 31. října a 1. listopadu 2023 se v divadle Alfred ve dvoře uskuteční nová premiéra a první reprízy inscenace režiséra Jana Mocka s názvem Happy Hour.

Stupeň volnosti (degree of freedom – DOF) je výraz, který v robotice označuje pohyblivost rigidních těl. Aby bylo tělo plně pohyblivé, musí mít šest stupňů volnosti. Tři připadají na posun, tři na rotaci. Robotická ruka mívá 3–8 stupňů volnosti, humanoidní robot Kengoro 174. Člověk 244.

Nejnovější performance Jana Mocka Happy Hour se opět inspiruje aktuálním společenským děním a všeobecnou akcelerací přicházejících změn, na které jsme nuceni se adaptovat. Inscenace reflektuje současnou vlnou zájmu o AI, uncanny valley a automatizaci lidské práce. Výchozím bodem pro divadelní esej na téma „umělosti“ a „inteligence“ bylo zkoumání konceptu „stupňů volnosti“ nejen v doslovném, tělesném slova smyslu, ale také v přeneseném významu omezení, které člověka mentálně, potažmo společensky, limitují. Performance se podle autora pohybuje na pomezí minimalistické choreografie a vizuálního divadla. Před diváky chce otevřít „podivně dystopický svět“: prostor, který připomíná ten náš, zároveň je ale něčím jiným – nerozlišuje se v něm umělé a skutečné, robotické a lidské, živé a neživé. Vše je součástí nekonečné, neustále se měnící kompozice a struktury, která se pohybuje mezi jednoduchostí a komplexitou, uspořádaností a chaosem. V inscenaci vystoupí Tinka Avramova a Irina Andreeva.


Mezinárodní exhibiční vystoupení žáků zájmových baletních škol v Plzni (foto Balet, z. s.)
Mezinárodní exhibiční vystoupení žáků zájmových baletních škol v Plzni (foto Balet, z. s.)

V sobotu 15. Mezinárodní Balet Gala 2023 zájmových baletních škol v PlzniPřipomínáme pozvánku na sobotu 28. října. Ve Velkém divadle DJKT se od 18:00 hodin koná nesoutěžní přehlídka baletních a tanečních zájmových škol. Nesoutěžní galavečer tohoto typu je výjimečný nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Diváci mohou zhlédnout nejrůznější sólová a sborová, klasická i moderní taneční čísla, která se během roku urodila v tuzemských a zahraničních baletních studiích. Uvidí vystupovat laureáty a vítěze českých i zahraničních soutěží a mohou se přesvědčit, že i velmi mladí tanečníci dokáží zprostředkovat umělecký zážitek. Letos to bude opět na 20 škol a kolem 80 tanečníků. Podrobnosti jsme již zveřejnili v minulém týdeníku.


Studio ALTA v Libni (foto Darja Lukjanenko)
Studio ALTA v Libni (foto Darja Lukjanenko)

Pozvánka do Studia ALTA na dvojí performance večer: Sára Arnstein & Ufftenživot: Wonderland / Rabbit Hole + Pauline Payen: Yahoo! Dance! [Berlín]
Ve Studiu ALTA ve středu 25. října od 19:00 do noci:

Sára Arnstein & Ufftenživot: Wonderland / Rabbit Hole – work in progress

„Na začátku celého myšlenkového a zkoušecího procesu stojí nespokojenost s mým vztahem k smartphonu, který mě udržuje v neustálé propojenosti a zároveň odpojenosti ode mně samotné. Určitý druh přátelství a závislosti. Pochází tato potřeba živit sama sebe něčím instantním, něčím zvenčí, ze zvyku používání informačních technologií, nebo z čisté potřeby nebýt sám se sebou? Během zkoušecího procesu jsem dospěla do momentu, kdy jsem si uvědomila, že to, co mi vadí a co bych ráda změnila je něco co už nejde vrátit, že je to realita, moje zkušenost. Neurony v mém mozku tím jsou ovlivněné. A ani paměť (zatím) vymazat nedokážu.

Vyjímám tedy vzorec člověka ponořeného do smartphonu v ruce a replikuji toto noření se do králičí nory fyzicky, performersky, v místnosti, ve společném prostoru s diváky. Stávám se králičí norou, která se živí tím, co je kolem ní a vlastním příběhem. Protože hledám neustále potravu pro svou mysl, hledám “feed” pro svůj “need”. Jsem plná informací a obrazů, ale nemám pořád dost.

Jak je rozdílné klikat prstem na tlačítka, nebo na bílou zeď? Je snadnější rozpustit se v displeji telefonu, nebo v klice od dveří? Stávám se doopravdy tím, čím se živím? Co vidím, když zavřu oči? Co je za tímto vším? Králičí nora vzpomínek. Existuje nějaká prázdnota, kterou moje mysl může dosáhnout? Je na to čas?“

●●●

Pauline Payen: Yahoo! Dance! [Berlín] – česká premiéra

„Mylène Farmer! nám! Chce! Něco! báječného! říct! Přijďte! Se podívat na představení! A poznejte! Děsivou pravdu! Tanečně-divadelní dílo Pauline Payene pracuje s titulky a nadpisy z Yahoo-News jako se záminkou pro odhalení blouznících těl, pro přebývání v online síti poutavých titulků s návnadami na kliknutí… a pro pošetilou snahu být poddaným uprostřed naší vlastní podřízenosti.“

Po představení následuje Altalicous after party s DJ FIFI

Vstupenky a podrobnosti ZDE.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments