Roky studia a pak plat, který rodině nestačí. Vysokoškolští učitelé požadují lepší finanční podmínky
Máme za sebou celostátní výstražnou stávku, kterou vyhlásil Vysokoškolský odborový svaz. Jejím důvodem bylo nízké finanční ohodnocení pedagogů hlavně na humanitních fakultách. Přitom průměrný plat vysokoškolského učitele humanitního oboru v Českých Budějovicích se pohybuje kolem padesáti tisíc. Téma rozebírá pořad Přímá řeč.
„Když vidíme, jaké jsou průměrné platy, tak se na první pohled může zdát, že jsou velmi uspokojivé, zejména u nejvyšších akademických pracovníků. Ovšem ta čísla jsou už komplexní, nezahrnují pouze tarifní složku, ale i další složky jako vědecké granty, smluvní výzkum se soukromou sférou a podobně,“ vysvětluje Ondřej Pešek, děkan Filosofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
„Granty ale nejsou něco, co padá z nebe. Jejich řešení vyžaduje velké úsilí, je to práce navíc. Podle nás by tarifní plat vysokoškolského pedagoga měl pokrývat to základní poslání, což je na plný úvazek učit a bádat, a to ostatní je v podstatě navíc, přesčas,“ dodává.
Měly by se tedy zvednout nízké základy mezd a zmenšit podíl grantových peněz? „Grantová složka být musí, protože profesor potřebuje být neustále v kontaktu se svým oborem a jinak než přípravou vědeckých projektů to neudělá. Ale nemělo by se to stát hlavní náplní jeho práce. Neměl by být v podstatě závislý na tom, který grant se zrovna vypíše, neboť i těch grantů je zejména v humanitních oborech málo,“ odpovídá Ondřej Pešek.
Čtěte také
Podle Rudolfa Svobody, děkana Teologické fakulty Jihočeské univerzity, by zejména mladí začínající pedagogové měli mít takové platy, se kterými dokáží důstojně žít. „Pakliže v současné době strávíte zhruba čtyři roky doktorským studiem a poté nastoupíte za velmi nízký tarifní plat, pokud vůbec dostanete plný úvazek, tak samozřejmě není možné z takového výdělku uživit rodinu,“ připomíná.
„Výsledkem toho je, že nám lidé odcházejí, nebo se vůbec nechtějí své profesi věnovat. Pokud toto podfinancování bude pokračovat, u některých oborů prostě nebudou odborníci a české vysoké školství se může dostat do velmi závažných problémů. Nebudeme mít nikoho, kdo by připravoval třeba naše budoucí učitele, pracovníky v sociální oblasti a tak dále,“ doplňuje.
Celý pořad Přímá řeč na téma finanční ohodnocení vysokoškolských učitelů si poslechněte online. Připravil Filip Černý, hosty jsou děkan Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Rudolf Svoboda a děkan Filozofické fakulty Ondřej Pešek.
Související
-
Školám chybí učitelé. Prestiž povolání klesá, mzdy jsou nižší než ve firmách
Gymnázia a střední školy v Českých Budějovicích mají nedostatek učitelů matematiky, fyziky i informatiky. Pomoci se jim snaží přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity.
-
Platy kuchařek ve školních jídelnách jsou nízké. Zvlášť ve městech se síly do kuchyně těžko shánějí
Jihočeské školy bojují s nedostatkem kuchařů a kuchařek ve svých jídelnách. Špatně placená kvalifikovaná práce není mezi potenciálními zájemci příliš populární.
-
Kdo chce zapalovat, musí sám hořet. Děkanka pedagogické fakulty mluví o zápalu pro věc i vyhoření
Znovuzvolenou děkankou pedagogické fakulty Jihočeské univerzity je docentka Helena Koldová. Sama tuto školu kdysi vystudovala a svoji zkušenost i zápal se snaží předat dál.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.