Boj za svobodu, jinakost a právo být sám sebou

Městská divadla pražská uvedou v Komedii hru Charlie Josephine Já, Johan*a, jejíž loňská světová premiéra v londýnském divadle Shakespeare´s Globe vyvolala značný ohlas i kontroverze. Za osobní přítomnosti Charlie Josephine se česká premiéra uskuteční 11. listopadu.

Johanka z Arku nebo též Panna orleánská je symbolem nezlomnosti a víry v Boha i samu sebe už od 15. století. Příběh válečnice, která vedla francouzské vojsko během stoleté války proti Anglii, a mučednice, jež byla roku 1431 upálena jako kacířka a v roce 1920 svatořečena, zpracovalo a vyložilo nesčetně umělců. V divadle Komedie nový výklad legendy připravuje česko-slovenský tvůrčí tým, jehož Johan*a bojuje za svobodu, jinakost a právo být sám*a sebou. Je hlasem LGBTQI+ lidí. Tento akcent zesiluje i spolupráce s queer platformou PiNKBUS.

Dramaturgyní inscenace je Lenka Dombrovská, která o genezi díla prozradila: „Já, Johan*a vznikla z touhy vytvořit v Komedii větší divadelní projekt s choreografem Martinem Talagou a queer platformou PiNKBUS. Nechtěli jsme tyto umělce zapojit do inscenace pouze jako sbor či doprovod, naopak jsme hledali text a režiséra či režisérku, kteří jejich témata a zkušenosti využijí a rozvinou. Hru jsme hledali dlouho, zaujala nás až Já, Johan*a, jelikož tematizuje genderovou identitu titulní postavy, historickou látku ovšem nijak nedeformuje a nezatlačuje do pozadí. Zcela logicky a poutavě tak rozehrává aktuální otázky revoluce. Pak už nezbývalo nic jiného než se poprat s češtinou, která zatím má jisté genderové limity, proto jsem například z nebinární titulní postavy učinila transgender Johy.”

Že je tato úprava legitimní, potvrzuje nebinární autor*ka Charlie Josephine: „Bylo možné hru I, Joan napsat o ženě, která je feministka a vášnivě se takto projevuje. Čím víc ovšem o ní vím, tím silněji si myslím, že byl*a osobou, kterou bychom dnes nazvali nebinární nebo trans.“

Slovenská režisérka Alžbeta Vrzgula ke vzniku inscenace říká: „Hra Charlie Josephine pracuje se známým evropským mýtem věrně a s důrazem na historický detail a tento materiál zároveň doplňuje o současnou optiku. Vzniká tak hrdinský příběh připravený na společenské i osobní výzvy 21. století. Leitmotivem inscenace je otázka, kterou v sobě řešíme často na denní bázi: jaký kompromis vůči sobě jsme ochotni udělat – kvůli společenské konvenci, tlaku okolí, kariéře… Naše hlavní postava kompromis odmítá a vrhá se do tvrdého boje s nejistým výsledkem. Bojuje však za právo na vlastní autenticitu a vnitřní svobodu, a to když potvrdí pro sebe, získá ho i pro ostatní. Tomu říkám opravdu boží poslání.“

V roli Johy, jak se hlavní postava v inscenaci představuje, uvidíte Martinu Jindrovou, roli souputníka Tomyho ztvárňuje Jiří Svoboda, krále Karla hraje Petr Jeništa. Spolupráce s uskupením PiNKBUS umožňuje hýřivou podívanou, která však má schopnost zadírat se pod kůži jako tříska z dřevěné hranice, kterou pod Johanou postavil církevní soud.

„Premiéra inscenace je začátkem našich snah o hledání a pojmenování fenoménů, jako jsou identita a svoboda, a následné debatování a setkávání s diváky. Hned po první repríze, na Noc divadel, uvedeme s platformou PiNKBUS besedu s ukázkami, která se bude věnovat především travestii a kultuře drag queen. V následujících měsících připravujeme debatu s lingvistkou Janou Valdrovou, která se specializuje na inkluzivní jazyk, a dalšími odborníky. V tomto divadelním i nedivadelním setkávání a prohlubování porozumění bychom chtěli pokračovat i v následující sezóně,” dodává Lenka Dombrovská, programová kurátorka Komedie.

Vstupenky na Já, Johan*a je možné zakoupit na centrální pokladně Městských divadel pražských nebo on-line na webu. Rezervace vstupenek je možná také e-mailem na rezervace@m-d-p.cz nebo na telefonním čísle 222 996 114.

MAG#art2friends