Za koňak LOUIS XIII. Le Mathusalem zaplatil český sběratel přes čtyři miliony korun

Titul nejdražší prodané láhve destilátu si v České republice a na Slovensku nově připsal luxusní koňak z rodiny výrobce prémiových značek Rémy Martin. Jedna z celosvětově pouhých třinácti unikátních karaf koňaku LOUIS XIII. z edice Le Mathusalem si našla kupce i v Česku. Sběratel ji pořídil za rekordních 4,1 miliony korun. Zájemců o investice do ušlechtilých destilátů mezi Čechy přibývá. Podle odborníků se v případě výjimečných láhví může jejich cena vyšplhat již po několika letech až o stovky procent.

Zrození legendy

Historie značky destilátu LOUIS XIII. sahá až do roku 1874, čímž si připisuje prvenství nejstaršího ultra prémiového koňaku na světě. Každý dekantér je životním dílem několika generací cellar masterů – ke značce LOUIS XIII. proto patří slogan „Think a century ahead“, který vystihuje nadčasovost výjimečného koňaku.

Základem jeho jedinečné chuti je vinná réva pocházející jen a pouze ze světoznámé a odborníky ceněné oblasti Grande Champagne. Obsah karafy se skládá ze směsi přibližně 1200 druhů koňaků, přičemž nejmladšímu je čtyřicet a nejstaršímu až sto let, a které společně dodávají koňaku bezkonkurenční plnou chuť. Koňaku LOUIS XIII. dodává jedinečnost i zrání v ručně vyráběných sudech z limousinského dubu a označovaných jako „tierçons“.


Nadčasový zážitek

V chuti tohoto unikátního destilátu se snoubí dokonalá harmonie květin, ovoce a koření s drobnou příměsí jasmínu a mučenky. LOUIS XIII. se může pochlubit také jemným aroma zázvoru a muškátového oříšku. Při ochutnávce se na závěr na jazyku rozline vůně růží a fialek, kterou melodicky podtrhuje santalové dřevo a med. Unikátní harmonická vůně, plná chuť a čistá barva tmavého jantaru tvoří nezaměnitelný a dlouhotrvající zážitek.

LOUIS XIII. je výjimkou ve světě destilátů, je jedinečným zážitkem. Díky kombinaci velmi kvalitních a starých koňaků, které je nemožné znovu vyrobit, je jeho ochutnávka pokaždé nadčasovou cestou do světa emocí a vzpomínek. Každá speciální edice je navíc sama o sobě unikátní, což také zvyšuje její hodnotu na trhu,“ říká Artem Shakhnazarov, Private Client Director ze společnosti Rémy Cointreau.

Koňak není ojedinělý jen svou chutí a výrobou, jeho jedinečnost tví i v dekantéru, ve kterém je uchován. Každý dekantér je vzácným originálem, který je ručně vyráběn z jemného křišťálu, největšími sklářskými mistry. Tajemství výroby se dědí z otce na syna – z generace na generaci. Design dekantéru představuje symbol francouzského královského rodu, jehož zdobení je pokaždé jiné. Inspirací pro vytvoření nezaměnitelného dekantéru byla stará kovová lahev objevená v roce 1569 na bitevním poli poblíž oblasti Cognac.

Pouhých třináct karaf na světě a jediná v Česku

V případě limitované edice LOUIS XIII. Le Mathusalem bylo vyrobeno – s odkazem na číslovku ve jméně francouzského vladaře – na celém světě pouze třináct láhví. Ve střední a východní Evropě bude zastoupena jediným exemplářem v Česku. Vedle několika dalších evropských zemích našly tyto unikátní karafy majitele také například v Severní Americe nebo Asii.

Přitom každá šestilitrová karafa z této edice je originálem. Jde o ruční výrobu ze světoznámého křišťálu Baccarat se zátkou dekorovanou čtyřiadvacetikarátovým zlatem. „Karafy jsou označeny nejen unikátním číslem, ale v tomto případě si jejich majitelé na ně poprvé mohou nechat umělecky ztvárnit svoji signaturu nebo iniciály. Není překvapením, že se takový unikátní artefakt stává součástí rodinného stříbra napříč generacemi,“ popisuje Ondřej Balvín, Area Manager ze společnosti Rémy Cointreau. 

Raritní edice není pro každého

Pro nákup velmi vzácných destilátů platí přísná pravidla. U těch nejcennějších musí zájemce, podobně jako u výrobců nejluxusnějších aut, vedle nadstandardního finančního výdaje prokázat i svůj vztah a loajalitu ke konkrétní značce. „Tato raritní edice není určena pro pouhé spekulanty, nebo ty, kteří vidí ve vzácném koňaku jen unikátní trofej. Bez ohledu na to, v jaké části světa žijí, si kupce vždy pečlivě prověřujeme a v některých případech si je sami i předem vybíráme,“ vysvětluje Ondřej Balvín ze společnosti Rémy Cointreau s tím, že přáním kupujícího bylo zůstat v anonymitě, což bývá v podobných případech zvykem.

Nejinak tomu je i u tuzemského majitele speciální edice šestilitrové karafy koňaku LOUIS XIII. Le Mathusalem v hodnotě přes čtyři miliony korun. Podle Roberta Vaněčka, odborníka na investiční destiláty, který samotný rekordní prodej tohoto koňaku zprostředkoval, pochází vlastník z Moravy. „Patří mezi velké sběratele ušlechtilých destilátů se specializací na koňaky. Hodnota jeho celé kolekce se pohybuje v desítkách milionů korun. Přestože se zálibě věnuje mnoho let a se značkou LOUIS XIII. má zkušenosti, jednání o koupi této jedné unikátní karafy koňaku nebyla jednoduchá a trvala mnoho měsíců,“ vysvětluje Robert Vaněček ze společnosti Prestige Portfolio.

Luxusní destiláty versus inflace

Spolu se sběratelstvím je v současnosti jednou z nejsilnějších motivací Čechů pro nákup prémiového alkoholu investiční příležitost a schopnost čelit inflaci. „Neplatí to ale automaticky. Vyšší a relativně rychlý výnos se dá očekávat spíše u těch nejhodnotnějších lahví světových značek, které ale zároveň vyžadují výraznější počáteční investici,“ vysvětluje Robert Vaněček, podle kterého je celková návratnost dlouhodobým procesem a zhodnocení se pohybuje většinou kolem pěti až deseti procent ročně.

Například „klasická“ láhev koňaku LOUIS XIII. o objemu 0,7 litru se před přibližně dvaceti lety dala pořídit za 22 tisíc korun, nyní je nabízena za částku okolo 80 tisíc. Extrémním případem je speciální edice téže značky s názvem Černá perla. V roce 2007 se v Praze jedna karafa vydražila za 360 tisíc, dnes by její tržní cena hravě přesáhla jeden milion korun. Podle Vaněčka je čím dál častější, že kupující vyžadují prokázání pravosti investičního destilátu, například certifikáty potvrzujícími pořízení přímo od výrobce, a které mohou mít na zhodnocení významný vliv.

Z hlediska nejvyšší kategorie investičních destilátů jsou českými zákazníky nejčastěji pořizovány skotské whisky a koňaky. Počty aktivních investorů se v České republice odhadují na jednotky tisíců. „Zájem o luxusní destiláty jako formy alternativní investice je v Česku na vzestupu, a to i v rámci evropského srovnání. Nejdynamičtější růst bychom ale našli v asijských zemích, zejména v Číně a v poslední době také Indii,“ doplňuje Robert Vaněček ze společnosti Prestige Portfolio.

Koňak nejen do trezoru

V neposlední řadě je koňak značky LOUIS XIII. oblíbeným destilátem i mezi konzumenty. I když je segment ultra prémiových destilátů v porovnání s běžnými destiláty objemově mnohem menší, poptávka po nich v posledních letech roste. Vzhledem ke svému statusu není ale snadné se s nimi potkat v běžném gastronomickém provozu.

Na celém světě existuje jen kolem dvaceti restaurací, které jsou držiteli takzvaného titulu ‚Pevnost Ludvíka XIII.‘, jež tento špičkový koňak nejen nabízí, ale pro zacházení s ním mají i speciálně proškolený personál,“ uzavírá za společnost Rémy Cointreau Artem Shakhnazarov s tím, že v Česku a na Slovensku se jím může pochlubit jen restaurace Terasa U Zlaté Studně v Praze.

You may also like...