Datový novinář Jiří Burýšek patří k lidem, kteří se snaží upozorňovat na možná rizika i scénáře e-šmejdů. Je autorem webu o manipulaci Bez faulu a na bankovní a investiční podvodníky upozorňuje také na youtubovém kanálu, který nazval Jirka vysvětluje věci.
Podařilo se mu dokonale zmapovat jeden z typů investic, kde neproděláte proto, že byste špatně odhadli situaci na trhu, ale proto, že protistrana vás chce už od začátku okrást. Jeden z možných scénářů je tento:
1. Známá značka láká
Reklama, která vás má na internetu přivést na stránky falešných investic, se často zaštiťuje známou tváří či značkou, případně změnou zákonné situace, například daní. Prostě máte investovat s někým, kdo je slavný, bohatý, píše se o něm. Nebo naopak může jít o nadějný start-up, u kterého prý můžete být hned od začátku a opravdu slušně vydělat.