Pražská živnostnice roku: Nejlepší marketing je být svým vlastním influencerem

foto Autorka šperků Anna Benešová zvítězila v kategorii Živnostník roku během slavnostního udílení cen podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku Hlavního města Prahy, 26. října 2023.

Praha - Tradiční lidové řemeslo drátenictví přetvořila v umění a začala své výrobky propagovat přes internet a sociální sítě. Šperkařka, lektorka a nositelka ocenění pražský Živnostník roku 2023 Anna Benešová ČTK řekla, že i přestože v dnešní době moderních technologií mohou menší podnikatelé vést obchod bez prezentace na internetu, jednou narazí na svůj limit, začnou stagnovat a neposunou své podnikání dál. Namísto vytváření externí reklamní spolupráce je pak marketingově nejvýhodnější zviditelnit své produkty osobně přes sociální sítě, a stát se tak svým vlastním influencerem.

Drátenictví jako dříve lidové užitkové řemeslo sloužilo k výrobě a zpevňování hlavně kuchyňského náčiní. S rozvojem průmyslové výroby pak řemeslo téměř zaniklo, v dnešní době se ale opět dostává do povědomí díky jeho využívání ve šperkařství. Anna Benešová tak ohýbáním drátků z mědi, oceli a dalších kovů vytváří zdobené tvary, do kterých následně vkládá drahé kameny. Mezi její nejvýraznější motiv patří šperky připomínající dračí oči. Nevyhýbá se ale ani minimalističtějším dílům, přírodním vzorům či znamením zvěrokruhu.

"Drátenictví jako řemeslo je užitné, a má tedy nějaký účel. U mé práce dráty vedou tak, aby vypadaly vizuálně hezky a tu užitou funkční techniku přetvářím do uměleckého díla. Více tedy dbám na estetiku, každopádně základní technika toho, jak má drát držet a jak se tepe, tak je stejná, jako byla kdysi v 16. století," řekla Benešová.

Cenově se její výrobky liší zakázku od zakázky a pohybují se od nižších stovek korun až po tisíce. Nejdražším je set šperků s dračíma očima, které lze v obchodu Monsterance zakoupit za 162.000 korun. Výroba a prodej tvoří pouze jednu část jejího podnikání. Okolo poloviny jejích příjmů tvoří online výuka na internetu a natáčení videí. Sociální sítě, kam pravidelně nahrává fotografie a krátké sestřihy své práce, jsou pak podle ní ideální reklamou. Benešová dodala, že ne každý začínající živnostník musí nutně propagovat své podnikání vyučováním, rozhodně by se ale neměl bát využívat nejnovějších komunikačních medií.

"I takové tradiční řemesla, jako je drátování, lze úplně v klidu propagovat skrz různé moderní kanály a tím ho dále oživovat. V moment, kdy začnete před světem svoji práci skrývat, jste ve stagnaci, nikoliv v dalším růstovém nastavení, a sami sebe brzdíte," uvedla Benešová.

Komunitu kolem Monsterance a facebookové skupiny Magické drátování tvoří převážně ženy. Benešová má 12.000 sledujících. Některé z jejích žákyň si pak sami drátenictvím přivydělávají. Často pak kopírují motivy a techniku své lektorky, Benešové to ale vůbec nevadí, a naopak je v tom podporuje. Bere to jako dobrou reklamu pro své vlastní výrobky. Nedávno začala s výukou drátování také v angličtině a na kanál chce nalákat lidi z celého světa. Do budoucna by ale nechtěla rozvíjet svůj podnik pouze na internetu. Ráda by vytvořila fitness centrum kreativity ve světových centrech, kam by si lidé mohli chodit fyzicky vyrábět různé předměty.

Třicetiletá Anna Benešová se začala drátenictví věnovat už v dětství a v 18 letech si založila živnost. Velký zlom v jejím podnikání přišel až v roce 2020, kdy v době pandemie koronaviru začala více rozvíjet svojí lektorskou činnost na internetu. Kromě obchodu Monsterance založila také Český spolek dráteníků, který má momentálně 70 členů.

Finále soutěže Firma a Živnostník roku, kterého se zúčastní všichni výherci za jednotlivé kraje, bude 14. prosince na pražském Žofíně.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 22.05.2024 ČTK

Reklama

20°C

Dnes je středa 22. května 2024

Očekáváme v 03:00 16°C

Celá předpověď