Největší síť evropských juice bister Joe & the Juice mění majitele. Většinový podíl od společnosti Valedo Partners získal fond General Atlantic.

„Akvizice známým fondem ukazuje, že se původně velmi okrajové odvětví juice barů dostává více do popředí,“ komentuje zvedající se byznys šéf evropské dvojky sídlící v Praze Jan Hummel z Fruitisima.

Z pohledu zdravého občerstvení jde o obchod roku. Většina gastrosítě Joe & the Juice, čítající přes tři sta padesát poboček, nově patří americkému fondu General Atlantic. Od roku 2016, kdy do ní vložil první peníze, přitom její příjmy vzrostly na čtyřnásobek.

Jen vloni vyrostly o 550 milionů dánských korun na 1,7 miliardy. EBITDA pak zůstala těsně pod hranicí 277 miliony dánských korun (v přepočtu bezmála miliarda korun českých).

Pokud máte pocit, že vám název fondu „něco říká“, sledujete tuzemské byznysové dění bedlivě – anebo čtete Forbes už léta. General Atlantic má u nás výraznou stopu: v roce 2019 koupil většinový podíl v brněnském prodejci letenek, společnosti Kiwi.com.

Síť Joe & the Juice se během posledních let z mateřské Kodaně rozkročila přes několik kontinentů. Sází na hygge typického skandinávského bistra, neboli kafe, džus z čerstvého ovoce či zeleniny a sendvič. Střední Evropu zatím vynechává, Česku nejblíže jsou severoněmecké pobočky v Hamburku.

Investice se chce svézt se zájmem o zdravé stravování, který po pandemii znovu nabírá na síle. Bister má na globálním trhu ještě přibýt, firma zároveň využije nové prostředky k vylepšení ekonomické kondice. Celá transakce má být hotová ještě do konce letošního roku.

Druhý aktér – General Atlantic – má za sebou více než čtyři dekády investiční historie. Firmám poskytuje kapitál i strategickou podporu k růstu a aktuálně má vliv na 224 společností. Co za jeho zájmem je, se zdá být zřejmé.

„Určitě je to zásluhou zvýšené péče o zdraví. Vidíme na všech trzích, kde působíme, že se lidé o sebe více starají a neváhají za kvalitu platit,“ konstatuje Jan Hummel, zakladatel Fruitisima, kterému se letos podařilo vrátit na růst z roku 2019.

„Meziročně rosteme v tržbách o zhruba třicet procent. Otevřeli jsme jedenáct prodejen a ještě tři další do konce roku stihneme,“ věří Hummel. Momentálně působí v pěti zemích a s necelou stovkou prodejen se v Evropě řadí na druhé místo za bistry Joe & the Juice.

Pro letošek odhaduje tržby na 430 milionů, příští rok 650 – po letech plánů vstoupí Fruitisimo na polský trh s ambicí na hned osmdesát nových prodejen.