Filantropická odnož společnosti Google rozdělí dva miliony eur (zhruba padesát milionů korun) mezi pětici českých projektů řešících společenské problémy pomocí digitálních technologií.

Platforma Nekrachni, zaměřená na finanční gramotnost mladých lidí, dostane od Googlu také půlroční technickou podporu. „Budeme moci vyvíjet naše softwarové řešení mnohem rychleji, než kdybychom na něm pracovali sami, a plánujeme také uspořádat hackathon. Spolupráci vnímáme jako skutečný game changer pro náš projekt,“ říká šéfka Nekrachni Maria Šimůnková. 

Projekt se snaží pomoct mladým lidem s orientací ve světě peněz pomocí výukových materiálů a speciální aplikace. Ta má připomínat populární nástroj na učení cizích jazyků Duolingo, přičemž cílí na zhruba dvacetitisícovou uživatelskou základnu. 

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

Kromě toho podpoří platforma Google.org iniciativu AI dětem usilující o popularizaci umělé inteligence ve výuce informatiky na základních školách. Některé pokročilé koncepty jsou od loňska i ve školních osnovách, mnozí pedagogové však podle zástupců Googlu postrádají podporu potřebnou k jejich efektivní výuce. 

Příspěvek od technologického giganta získá i studentský projekt Verifee Research Collective, vyvíjející bezplatný doplněk webového prohlížeče, který analyzuje články na stránkách a identifikuje v nich manipulativní sdělení, argumentační fauly nebo projevy nenávisti. 

Finanční podporu dostane také webová aplikace Moudrá Síť bojující proti takzvanému digitálnímu vyloučení starších generací. Seniorům pomáhá ovládat jejich zařízení spojením s akreditovanými asistenty na dálku i osobně.

Posledním vybraným projektem je digitální mentor pro budování firem StartupBox cílící na začínající podnikatele z venkovských oblastí. 

„Pokročilé technologie nám mohou pomoci lépe řešit naléhavé společenské výzvy. Těší nás, že neziskové organizace v Česku se této příležitosti chopily,“ uvádí Rowan Barnett, šéf Google.org pro Evropu, Střední východ a Afriku. 

Platforma oznámila jména vybraných projektů v rámci právě probíhajícího druhého ročníku Týdne pro digitální Česko, souboru vzdělávacích akcí zaměřených na moderní technologie pod záštitou vicepremiéra Ivana Bartoše.

„Rapidní rozvoj umělé inteligence a technologií nám v letošním roce připomněl, jak důležité je myslet na to, aby z digitální budoucnosti nebyl nikdo vyloučen,“ konstatuje Bartoš.

Výběru předcházelo několikaměsíční hodnocení přihlášených projektů. V expertním panelu zasedli Taťána le Moigne, ředitelka české a slovenské pobočky společnosti Google, Jaromír Novák, partner pro vztahy s veřejnou správou v CZNIC a NIX.CZ, Jan Míča, digitální lídr ze Zastoupení Evropské komise v ČR, sociolog Daniel Prokop, Robert Basch, CSR manažer společnosti Livesport, a Dita Formánková, zakladatelka Czechitas.