Východočeské divadlo Pardubice [Městské divadlo]
<< Kdo se bojí Beatles? | Maryša >>
libreto: Petr Abraham
hudba: Ondřej Soukup
texty písní: Gabriela Osvaldová
Makropulos musical
Premiéra: 22.10.2022 | 2:20
Podle hry Karla Čapka „Věc Makropulos“. Dramaturgie: Anna Hlaváčková. Scéna: Ivo Žídek. Kostýmy: Roman Šolc. Hudební nastudování: Radek Škeřík. Choreografie: Petra Parvoničová. Režie: Petr Novotný.
Petra Janečková, Martin Mejzlík, Tomáš Lněnička, Karolína Šafránková, Radek Žák, Josef Pejchal, Matěj Štrunc / Štěpán Pospíšil, Zdeněk Rumpík, Ludmila Mecerodová, Ladislav Špiner, Vladimír Chmelař, David Kopecký, Eliška Jechová, Barbora Haláková, Dagmar Nárožná, Anna Kafková / Zuzana Mejzlíková / Petra Mori / Monika Němcová / Michaela Novotná / Magdaléna Perná, Petr Červený / Michal Lavrovič...
Muzikálová adaptace známého dramatu Karla Čapka o touze po věčném mládí, o lásce, samotě, slávě i krachu unavené duše. Píše se rok 1922, za dvě hodiny nastane půlnoc. V čerstvě otevřené pražské Lucerně začíná silvestrovská show, jejíž hlavní hvězdou je excelentní zpěvačka Emilia Marty. Než přijde Nový rok, dokáže tato záhadná femme fatale obrátit život naruby prakticky každému, s kým se setká. Tentokrát ale nekompromisně sleduje svůj vlastní zájem, díky němuž je naživu už tři sta let – Věc Makropulos. Jak skončí honba za elixírem mládí? Co se stane, když porušíme přírodní zákony? Jak moc je krása lidského života ovlivněná tím, že nejsme nesmrtelní...?
Termíny představení
17.5. | Pá | 19:00 | Náchod | ||
23.5. | Čt | 19:00 | Zadáno | ||
15.6. | So | 19:00 | Brno (festival Dokořán pro hudební divadlo) |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (14)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 70 %
15.1.2023 | 3027 hodnocení
+ souhlasím
Činoherní inscenace s dopsanými hudebními výstupy (v tomto případě bych nehovořil o muzikálu) je v herecky jinak vyrovnaném obsazení přece jen jedním velkým sólem P. Janečkové. Z dalších herců bych nerad zapomněl na "kabaretiéra" L. Špinera, ale ani na pečlivé hudební provedení pěkných songů z dílny Soukup-Osvaldová.
Lukáš Dubský 60 %
18.12.2022 | 1134 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace našla vhodnou E.M. v Petře Janečkové, zvlášť její závěrečný monolog je velice silný. První polovina je zdlouhavější, ale s tím nejspíš u takřka detektivního příběhu, u něhož člověk zná pointu, asi je nutné počítat. Ondřej Soukup pro pardubickou adaptaci Čapkovy hry vytvořil příjemné šansonové melodie, které v Janečkové a L.Špinerovi, který ztvárnil připsanou roli kabaretiéra, našly vhodné interprety. Problémem ovšem je, že se činoherní a hudební složka moc neprolínají a písně stojí vyloženě samostatně, navíc nijak nerozvíjí děj. Podařená je scéna I.Žídka v podobě velkého hodinového stroje zdůrazňujícího téma uplývajícího času.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Rejpalka 30 %
25.11.2023 | 209 hodnocení
+ souhlasím
Spíš než muzikál je to činohra prokládaná kabaretně-pěveckými čísly. Bohužel jde poznat, že autory jsou Soukup a Osvaldová. Soukup vykrádá sám sebe (motivy z Johanky a Elixíru života) a Osvaldová opět jede svoje trapno-veršovánky. Celkově je hudba hodně swingová, oceňuji živou hudbu. Pozitivně hodnotím i dobře secvičenou choreografii. Hlavní pěveckou hvězdou je samozřejmě Petra Janečková, která celé představení táhne. Jestli tento muzikál vidět, tak hlavně kvůli ní. Viděno během hostování v Divadle Pod Palmovkou. Do Pardubic bych na to nejspíš nejela.
Miysak 90 %
17.9.2023 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Držím palce, ať se nominace na thálii pro Petru Janečkovou promění v sošku. Pro Elinu jako by se narodila. Obvzáště při Zelené lásce mi lezl mráz po zádech!
Rozumím recenzentům předemnou, že mají pocit, že nejde o klasický muzikál, jen o doplnění textu nesouvisejícími písněmi. Při řešení, kdy posouváte děj ze dvou dnů, do jediné Silvestrovské noci, a chcete ukázat oddělený svět toho, co se děje v zákulisí, a co se děje na jevišti Pražské Lucerny, skvělé řešení, které se ale v závěru přesně potká! Já osobně děkuji! Pro mne krásný večer, strávený v mimořádné společnosti. Děkuji.
Rozumím recenzentům předemnou, že mají pocit, že nejde o klasický muzikál, jen o doplnění textu nesouvisejícími písněmi. Při řešení, kdy posouváte děj ze dvou dnů, do jediné Silvestrovské noci, a chcete ukázat oddělený svět toho, co se děje v zákulisí, a co se děje na jevišti Pražské Lucerny, skvělé řešení, které se ale v závěru přesně potká! Já osobně děkuji! Pro mne krásný večer, strávený v mimořádné společnosti. Děkuji.
Ady_111 60 %
12.6.2023 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Úplně zbytečné písně, které děj nijak nerozvíjejí a existují si tak nějak mimo příběh.
Čiko 70 %
19.4.2023 | 1085 hodnocení
+ souhlasím
75%
Do Východočeského divadla jezdím už mnoho let a úroveň tamních inscenací se poslední dobou velmi zlepšila. Nejinak je tomu i u Makropulos musicalu.
Petra Janečková se pro Emilii Marty narodila. Je výborná herecky i pěvecky. Připsaná role kabaretiéra sedla Ladislavu Špinerovi a v celkovém konceptu na mě vlastně připsaně nepůsobí. Výborní jsou i ostatní herci.
Velmi diskutovaná je hudba a songy dvojice Soukup - Osvaldová. Pro mě je akceptovatelné, že jsou písně spíše oživením a tak trochu mimo děj a nevadí mi to. Povedené jsou i kostýmy R.Šolce a scéna I.Žídka.
Do Východočeského divadla jezdím už mnoho let a úroveň tamních inscenací se poslední dobou velmi zlepšila. Nejinak je tomu i u Makropulos musicalu.
Petra Janečková se pro Emilii Marty narodila. Je výborná herecky i pěvecky. Připsaná role kabaretiéra sedla Ladislavu Špinerovi a v celkovém konceptu na mě vlastně připsaně nepůsobí. Výborní jsou i ostatní herci.
Velmi diskutovaná je hudba a songy dvojice Soukup - Osvaldová. Pro mě je akceptovatelné, že jsou písně spíše oživením a tak trochu mimo děj a nevadí mi to. Povedené jsou i kostýmy R.Šolce a scéna I.Žídka.
RaB 40 %
22.10.2022 | 366 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Muzikál, na kterém jsou nejslabšími částmi hudební a taneční čísla. Kdyby se vyškrtla, jednalo by se o velice povedené činoherní představení.
Ona muzikálová čísla vůbec neposouvají děj, jsou jen výplní a v drtivé většině i zbytečná. Když se k tomu připočte rýmování G. Osvaldové (stylu receptu na kulajdu) a stepařské číslo bez stepařských bot, jedná se o promarněnou příležitost na dobré představení. Pozitivem je, že O. Soukup nevykradl sám sebe ani jiné autory - hudba je opravdu originální.
V hlavní roli září Petra Janečková, která svým výkonem strčí všechny pražské muzikálové zpěvačky své kategorie do kapsy - kvůli ní stojí za vidění.
Ona muzikálová čísla vůbec neposouvají děj, jsou jen výplní a v drtivé většině i zbytečná. Když se k tomu připočte rýmování G. Osvaldové (stylu receptu na kulajdu) a stepařské číslo bez stepařských bot, jedná se o promarněnou příležitost na dobré představení. Pozitivem je, že O. Soukup nevykradl sám sebe ani jiné autory - hudba je opravdu originální.
V hlavní roli září Petra Janečková, která svým výkonem strčí všechny pražské muzikálové zpěvačky své kategorie do kapsy - kvůli ní stojí za vidění.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.