Lou Rawls byl geniální zpěvák příjemného barytonu, předjímal rap! A Jazzové útesy Heleny Blehárové

1. prosinec 2023

Jazzové útesy, to je název zbrusu nové CD kompilace 43 nahrávek skvělé zpěvačky, letos jubilující Heleny Blehárové, svázané zejména s Brnem a orchestrem Gustava Broma.

Za tímto záslužným počinem stojí vydavatel Tomáš Padevět, který pojmenoval dvojcédéčko s narážkou na jeden z vrcholných vokálních výkonů zaznamenaných na desce, tedy na skladbu Útesy autora Jaromíra Hniličky v podání Heleny Blehárové, což naznačuje, že výběr je převážně jazzový.

A Tomáš Padevět, jenž už má za sebou pozoruhodných alb-sond do dějin české pop music více, toto dvojalbum, zahrnující mnoho písniček Heleny Blehárové vydaných vůbec poprvé, v pořadu V náladě swingu, potažmo jazzu okomentuje.

Čtěte také

Na první prosinec připadají nedožité devadesátiny nesporně vynikajícího zpěváka podmanivého hlasu Lou Rawlse, jehož život, podobně jako kariéra, prošel razantními změnami (po těžké autohavárii byl dokonce prohlášen za mrtvého).

Rodák z Chicaga, kterého vychovala babička, se svým medovým barytonem dokázat přizpůsobit jazzu, soulu, gospelu, popu i rhythm and blues. Lou Rawls, vedle jiného také filmový a televizní herec, jakoby předjímal rap mluvenými monology ve svých písních, zejména v úpravě písničky country písničkáře Johna D. Loudermilka Tobacco Road.

A to si v pořadu připomněl slovutný slovenský vokalista Peter Lipa, pro něhož byl Lou Rawls jedním z nevětších vzorů, jak také prozradil: „Lou Rawls byl geniální zpěvák. Jsem rád, že jsem ho poslouchal a hodně jsem se od něj naučil.“

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související