Divokou kartu v MS superbiků si umím představit, říká Filla. V Alpe Adrii chystá útok na další titul

Letošní sezona Alpe Adrie, trable s ramenem i možný start na divokou kartu při podniku MS superbiků v Mostě. O tom všem a nejen o tom se rozpovídal český motocyklový závodník Michal Filla v našem rozhovoru.

Michale, letošní sezona pro tebe skončila už třetím superbikovým titulem v šampionátu Alpe Adria. Tím pádem asi byly splněny cíle a panuje spokojenost…

Myslím si, že to nebyla špatná sezona. Celkově jsem ale trochu zůstal za svým očekáváním. Mé cíle byly trochu vyšší. Celkový výsledek byl ale samozřejmě nejlepší, jaký mohl být a to je hlavní. Jsem tedy spokojen.

Poprvé jsi se stal superbikovým šampionem Alpe Adrie v roce 2017 na motocyklu BMW stáje Dominator. Loni jsi už slavil s týmem Barni Spark a motocyklem Ducati, stejně jako letos. Byl letošní titul oproti těm předchozím v něčem výjimečný?

V porovnání s přechozími ročníky jsem měl letos k dispozici lepší techniku. Všechno má své pro a proti, ale celkově mám teď opravdu skvělý materiál i zázemí k závodění.

Z celkových 12 závodů jsi jich letos vyhrál šest. Pokud bys ale měl vybrat jeden nejlepší moment ze sezony, který by to byl?

Asi vítězství ve druhém závodě na Slovakia Ringu. Byl to první závodní víkend a já do něj nastupoval úplně bez tréninku a po operaci ramene. V sobotu jsem sice byl druhý, v neděli už jsem ale dokázal soupeřům ujet a vyhrát.

A který moment byl naopak nejhorší? Byl to srpnový Grobnik, kde jsi se nedostal na stupně vítězů ani jednou?

Špatný byl hned první den sezony při testování ve Španělsku. Jezdec přede mnou lehce spadl a já se mu nedokázal vyhnout. Spadl jsem na loket a tím si zničil rameno. Pak následovala operace a závod s časem. První závod jsme ale stihli.

Pokud ale mám vybrat něco ze závodních víkendů, tak je to Brno. Při vysokých teplotách se nám vůbec nedařilo nastavit motorku. Bylo to obrovské trápení. Grobnik sice byl výsledkově slabší, ale jelo se na vodě a navíc proti mně stála velmi silná konkurence. Nejel jsem zase tak špatně.

Letošní sezona Alpe Adrie byla v porovnání s těmi předchozími v něčem odlišná. Šlo totiž o první rok pod taktovkou nového promotéra, kterým se stala společnost DART Race Experience. Projevila se tato změna nějakým způsobem? A pokud ano, hodnotíš ji pozitivně nebo spíš negativně?

Držím jim pěsti, je to opravdu nevděčný úkol. Pro příští rok ale přichystali hned tři závody v Grobniku a myslím si, že něco takového není pro šampionát vůbec dobré. Snad se mýlím.

Druhým rokem jsi letos závodil za italsko-srbské spojení Barni Spark Ducati, které působí mimo jiné i v MS superbiků s Danilem Petruccim. Během své kariéry jsi vystřídal řadu týmů a závodil jsi například i ve vytrvalostním MS, v MS do 250 ccm nebo v MS supersportů. Řekl bys ale, že tvé současné působiště je tím nejšpičkovějším prostředím, ve které jsi kdy jel?

Ano. Když to zhodnotím podle techniky, lidí a celkových možností, tak toto je jako sen.

Jak už jsem řekl, za Barni Spark Ducati závodí v MS superbiků Danilo Petrucci, vítěz závodů MotoGP nebo etapy Rallye Dakar. Máš tedy i ty nějakou možnost s ním být ve spojení a předávat si například poznatky? Vím, že se letos objevil v Mostě při akci tvé agentury Dafit Filla Racing Agency…

Danilo mě zná a pozdraví. Tuší, kdo jsem a máme na sebe kontakt právě kvůli tréninku v Mostě. Jinak se ale neznáme a nepíšeme si (směje se – pozn. red.).

Když už jsme to nakousli, můžeš popsat, jak přesně se liší tvůj motocykl od stroje, který má k dispozici právě Danilo Petrucci?

Já letos většinu sezony absolvoval na motocyklu, se kterým jsem závodil loni v italském superbikovém šampionátu. Ve skutečnosti je to ale superstock. Má sice trochu silnější motor, ale jinak je to ve všech směrech superstock. Superbike je pak zcela jiná motorka, i když si možná jsou na pohled podobné.

A nyní má tradiční otázka, na kterou se tě ptám už dva roky. Je možné, že by ses příští rok zúčastnil na divokou kartu podniku MS superbiků v Mostě? Loni ti v tom zabránila termínová kolize s italským superbikovým šampionátem, letos jsi se na to necítil asi i kvůli předsezonnímu zranění. Jak to vidíš příští rok?

Možné to je. Když budu dostatečně rychlý a budu na tom dobře, tak si to umím představit. Navíc si myslím, že i tým by mi to umožnil. Zatím je to ale daleko. Uvidíme, jak na tom budu.

Každopádně by to ale pro tebe asi byl další splněný sen…

Ano, byl by to pro mě velký moment. Zase to ale nechci za každou cenu.

Ve vytrvalostním mistrovství světa jsi sice v minulosti dosáhl řady úspěchů, v individuálních závodech světových šampionátů jsi ale na body nikdy nedosáhl. Můžeme tedy říct, že i proto by tě start v MS superbiků lákal?

Body v tomto šampionátu visí opravdu vysoko. Podívej se na Olivera (Oliver König, letos se mu nepodařilo získat body – pozn. red.). A to je přitom skvělým jezdcem plný energie, který se věnuje už mnoho let jenom závodění. Kdyby se mi podařilo bodovat, bylo by to skvělé a neuvěřitelné.

Jak vůbec hodnotíš letošní sezonu MS superbiků? Dařilo se nejenom Ducati, ale také týmu Barni Spark Ducati. Zatímco šampionem se stal Álvaro Bautista, Danilo Petrucci se několikrát dostal na stupně vítězů…

Ducati je momentálně opravdu silná a skvělá motorka. Vyhrála vše, co se dalo. Vždy je ale důležité mít kolem sebe ty správné lidi a mít to správné nastavení.

Jak už jsme zmínili, Oliveru Königovi se letos bodovat nepodařilo a se šampionátem se minimálně dočasně loučí. Jak tedy hodnotíš jeho letošní výkony?

Podle mě je to skvělý jezdec a výborný kluk. Výkonnostně na body určitě má, jen měl ale trochu smůly a navíc závodil na starším motocyklu. Vím, že je lepší jezdec, než říkají jeho letošní výsledky.

Na závěr se zeptám, co tě čeká v příštím roce? O možnosti divoké karty v MS superbiků už jsme samozřejmě mluvili, ale jaká bude tvá permanentní série? Opět Alpe Adria?

Žádné novinky nechystám. Budu pokračovat ve stejném programu jako letos a pokusím se obhájit titul v Alpe Adrii i v MČR. Uvidíme, jak mi to půjde. Připravený budu jako vždy.

Foto: Archiv Michala Filly

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.