Se Zdeňkem Prokešem o Vstupence, která pomáhá českému tanci

Poslední dva měsíce v roce jsou již tradičně naplněny řadou benefičních tanečních představení, která se po celé České republice konají na podporu činnosti Nadačního fondu pro taneční kariéru (NFTK). Zakoupením vstupenky na tato benefiční představení pomáhá publikum českému tanci. Přispěje tak totiž částkou 50–200 korun na vzdělávání a rekvalifikaci tanečnic a tanečníků po ukončení jejich aktivní taneční kariéry a podpoří jejich profesní uplatnění.
Benefiční Louskáček v Moravském divadle Olomouc (foto archiv MDO)
Benefiční Louskáček v Moravském divadle Olomouc (foto archiv MDO)

„Věřím, že je nutné podporovat snahu těch, kteří bojují za zlepšení postavení tanečních umělců, a kteří jsou jim nápomocní v jejich následném profesním směřování,” komentuje aktivity NFTK Jan Fousek, umělecký šéf baletu Moravského divadla Olomouc. Adam Zvonař, první sólista Baletu Národního divadla v Praze, který se zúčastní benefičního představení v Divadle J. K. Tyla v Plzni, dodává: „Plzeň je mé rodné město, a když se jedná o dobrou věc – podporu druhé kariéry tanečníků, tak tam nesmím chybět. Myslím si, že tanečníci a soubory v ČR se musí podporovat, protože všichni táhneme za jeden pomyslný provaz – balet.“

Velké poděkování patří souborům předních českých divadel, které se do série představení zapojily. Některá představení již proběhla další diváky ještě čekají. První se uskutečnilo v neděli 19. listopadu 2023, Moravské divadlo Olomouc uvedlo Louskáčka, 26. listopadu 2023 Divadlo F. X. Šaldy v Liberci balet Mauglí, v neděli 3. prosince se připojil Balet Národního divadla s inscenací Louskáček – Vánoční příběh.

Další program:

Neděle 10. prosince 2023 – Popelka
Jihočeské divadlo České Budějovice

Úterý 19. prosince 2023 – Louskáček
Divadlo J. K. Tyla v Plzni

Čtvrtek 28. prosince 2023 – Louskáček
Národní divadlo Brno

Zdeněk Prokeš před benefičním představením (foto Serghei Gherciu)
Zdeněk Prokeš před benefičním představením (foto Serghei Gherciu)

Benefiční akce Vstupenka, která pomáhá českému tanci se poprvé objevila jako vánoční benefice v roce 2016 ve spolupráci s baletními soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně, Divadla F. X. Šaldy v Liberci, Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a Divadla J. K Tyla v Plzni. V roce 2018 se benefice zúčastnily baletní soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně, Divadla F. X. Šaldy v Liberci a Divadla J. K. Tyla v Plzni. V letošním roce proběhne celkem šest benefičních představení, která pomáhají českému tanci.

Na podrobnosti projektu jsme se zeptali Zdeňka Prokeše, choreografa, tanečníka a manažera, který je jedním z hybatelů Nadačního fondu pro taneční kariéru:

NFTK vznikl v roce 2015 a už o rok později se konala první benefiční představení v pěti českých divadlech na jeho podporu. Proč se správní rada NFTK, které jste členem, rozhodla oslovit české baletní soubory, aby jedno představení v sezoně věnovaly na podporu fondu?
Popravdě hodně jsme se inspirovali v zahraničí, kde jsou benefice pro podobné organizace občasnou součástí systému získávaní finančních prostředků pro tanečníky a tanečnice při přechodu k další „netaneční“ kariéře.

Jak se vám daří přesvědčovat zástupce baletních souborů, aby se zajímali o budoucnost svých tanečníků?
Změna kariéry je pro tanečníky nevyhnutelnou součástí profese. V Česku končí většina tanečníků a tanečnic baletu svou aktivní kariéru do 35 let. Po relativně krátké, přesto fyzicky i psychicky náročné kariéře, tanečníci končí v nejistotě, bez jakékoliv sociální podpory ze strany státu či zaměstnavatele. Posláním NFTK je proto motivovat profesionály v oblasti tance a pohybového divadla, aby se na druhou kariéru připravovali s dostatečným předstihem a zajistili si adekvátní odrazový můstek pro nadcházející změnu smyslu života i životního stylu. Fond současně pomáhá tanečníkům, kteří procesem změny právě prochází. Snaží se také o osvětovou činnost a zavedení specifického spořícího systému pro profesionály v oblasti tance a pohybového divadla. Proto také pořádáme v divadlech a na školách semináře, kde tanečníky a tanečnice (i ty budoucí) seznamujeme s činností fondu. Tuto problematiku naštěstí chápou ředitelé divadel, a tak není problém se spolu s šéfy souborů na beneficích domluvit.

Kolik představení letos proběhne a jaká částka z jednotlivé vstupenky půjde na podporu NFTK?
Po předchozích dvou beneficích (v letech 2016 a 2018) tyto akce přerušilo covidové období a pak pomalejší rozjezd divadel k běžnému repertoáru. Teď tedy navazujeme spoluprací se šesti baletními soubory. Příspěvky fondu budou činit 50–200 Kč z každé prodané vstupenky.

Jaké jsou podle vás hlavní důvody, proč nejčastěji tanečnice a tanečníci končí svoji aktivní kariéru?
Těch důvodů bývá více. Od frustrace, přes zranění až po uvědomění si, že je lépe skončit na vrcholu kariéry a začít se připravovat na další profesní cestu. Na té jsou obvykle delší dobu než ve své původní profesi.

Jaké možnosti přípravy na druhou kariéru dostávají tanečnice a tanečníci díky NFTK? Je u nás ještě nějaká forma pomoci, kterou mohou využít?
NFTK je jedinou organizací v České republice, která aktivně podporuje tanečníky, performery a akrobaty v procesu změny kariéry a přípravy na ni. Buduje systém, který těmto umělcům zajistí adekvátní podmínky v období profesní změny. Fond poskytuje informace a zprostředkovává služby související s rozvojem a změnou kariéry tanečníků a dalších profesionálů z oblasti pohybových umění. Druhým hlavním úkolem NFTK je lobbing a prosazení spořícího programu pro umělce v oboru performing arts. NFTK organizuje vzdělávací programy – semináře, workshopy – šité na míru tanečním profesionálům. Tyto programy jsou zaměřené na rozjezd podnikání, fundraising, osobní PR apod. Organizuje setkání ke sdílení dobré praxe a šíření informací o problematice druhé kariéry na konzervatořích. V roce 2018 fond za svou činnost obdržel prestižní ocenění PEARLE*.

Zdeněk Prokeš (foto Jakub Fulín)
Zdeněk Prokeš (foto Jakub Fulín)

Jak vy osobně vidíte otázku druhé kariéry v tanečních souborech, když se podíváte zpět do svého působení v ND v Brně nebo v Laterně magice ND v Praze a srovnáte to se současností?
Myslím, že v Brně, kam jsem nastoupil v roce 1991, kdy probíhala v souboru velká generační výměna, se nám podařilo všem, kteří interpretační kariéru končili, zajistit jiné pracovní místo v divadle. A další i bez pomoci se začali profesionálně věnovat jiné profesi a mnozí z nich na vynikající úrovni. Tehdy žádná organizace pro další kariéru neexistovala. Dnes jsou tanečníci díky naší organizaci na další kariéru připravováni již během studia na konzervatořích. V Laterně magice byl soubor na externí smlouvy, i přesto jsme některým tanečníkům pomáhali se orientovat na trhu práce.

Kde jste teď vy osobně nejvíce aktivní, co vás profesně nabíjí?
Mé aktivity jsou dost široce rozložené, týkají se mnoha oblastí, ale stále se točí kolem divadla, které se stalo mou celoživotní vášní – přednáším na VŠ, věnuji se práci pro Nadační fond pro taneční kariéru a Asociaci tanečních umělců ČR, jsem členem různých správních, uměleckých a školských rad, věnuji se kulturní advokacii a jsem členem několika odborných porot.

Jak odpočíváte?
Nejraději odpočívám cestováním po památkách a přírodě, pokud je příznivé počasí, a stále se snažím držet krok s tím, co se děje v oblasti tance v celé naší republice i v zahraničí.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments