Yvona Kreuzmannová k situaci v Tanci Praha

V pátek 24. listopadu obdrželi umělci a spolupracovníci Tance Praha, z. ú, který je mj. organizátorem festivalu TANEC PRAHA a provozovatelem divadla PONEC, e-mail s informacemi o změnách v managementu a produkci právě divadla PONEC. Zakladatelka a ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová informovala adresáty interně, ale dopis způsobil rozruch. Jako první jej na facebooku zveřejnil režisér Petr Boháč, který vznesl také první dotazy a žádost o transparentnější komunikaci, především ohledně avizovaného zrušení pozice „umělecký ředitel divadla“. Následně vznikl manifest Za Tanec Praha požadující obšírné vysvětlení probíhajících změn, pod nímž je nyní přes tři sta podpisů, připojila se také Vize Tance. Yvona Kreuzmannová dnes médiím zaslala své vyjádření, které přetiskujeme.
Divadlo PONEC (foto Vojtěch Brtnický)

Vážení,

těší mne, že řada reakcí ukazuje, jak mnoha lidem záleží na budoucnosti aktivit, které se za 32 let existence Tance Praha rozvinuly. Nepochybně by stáli o lepší vyjasnění záměrů, kam směřuje celá naše organizace. To ráda učiním vůči všem, kteří to s tancem obecně i Tancem Praha jako organizací myslí stejně dobře. 

Považuji však za nutné vyjádřit se k četným nedorozuměním i mnohým protichůdným reakcím, které se vyrojily během mé nepřítomnosti z důvodu pracovních cest. Celý svůj profesní život věnuji současnému tanci a o to více poslední rok sleduji stále to jediné: otevřít naše aktivity většímu počtu lidí z branže v dialogu s umělci a členy týmu. Tým Tance Praha (TP), jak mnozí pochopili, prochází zásadní proměnou, což byla věc nezbytná a dlouho připravovaná, zdá se však, že z mé strany nedostatečně komunikovaná, za to se omlouvám.

Moje snaha najít nejprve vhodné lidi a pak teprve o nich informovat se nesetkala s pozitivním přijetím, a to jak u části TP týmu, tak odborné veřejnosti. Nicméně je to v plné kompetenci vedení, tzn. ředitele organizace a Správní rady. Správní rada je tvořena osobnostmi, které zakládaly Tanec Praha a byly aktivně zapojeny do pořádání prvních ročníků festivalu počátkem 90. let. Patří k nim i revizor, který zcela v souladu s Novým občanským zákoníkem nahrazuje funkci Dozorčí rady. Vše je zveřejněno v rejstříku Městského soudu v Praze pod značkou U 384 a Výroční zprávy jsou každoročně zveřejněny na webu TP.

Práce na doplnění a restrukturalizaci týmu TP probíhají, je to proces, který trvá od jara 2023 a minimálně do jara 2024 bude pokračovat. Jeho první fáze souvisí se strukturální proměnou týmu jako celku, dosavadní stav je s ohledem na nárůst počtu a rozsahu aktivit neudržitelný. Pro představu: v roce 2023 získal Tanec Praha 17 nových grantů, z toho 7 se týká aktivit pro Ukrajinu, 6 Národního plánu obnovy a 4 festivalu TANEC PRAHA. Podařilo se tak vytvořit historicky nejlepší podmínky pro tvůrčí práci umělců, jejich profesní rozvoj i mobilitu. 

Toto všechno však vyžaduje obrovský kus práce navíc, zvláště s ohledem na specifické požadavky každé instituce, reporty, monitorování atd. Rozvoj mezinárodní spolupráce již vyžaduje rozdělení projektů mezi více lidí a odtud pramení i moje snaha zamyslet se nad novým modelem kurátorské práce pro všechny naše hlavní činnosti.

Inspirací mi je podobný model, který se osvědčil již u festivalu Česká taneční platforma. Ta má Dramaturgickou radu a následně Mezinárodní porotu, které procházejí každoroční obměnou či doplněními. Jsem přesvědčena, že je žádoucí, vzhledem k rozmanitosti umělecké tvorby, aby stejným způsobem externí odborníci přinášeli podněty pro kvalitní rozvojové plány divadlu PONEC – s plným respektem ke všemu, co se v něm během dvaadvaceti sezon odehrálo. 

Trefně se k tomuto směřování vyslovila trojice expertů (Maja Hriešik, Jitka Pavlišová, Martin Macháček), s nimiž jsem na podzim začala jednat o konzultacích k příští sezoně 2024/25, nicméně v dané situaci nelze počítat s okamžitým vytvořením tohoto poradního orgánu, dokud nebude dokončen proces restrukturalizace týmu TP a osloveni budou další experti z oboru:

„Myšlenka otevření se Ponce zpětné vazbě od jiných profesionálů, kteří s organizací pravidelně a rádi spolupracují, ale zároveň nejsou přímou součástí operativního vnitřního týmu, je velmi sympatická a vnímali jsme ji jako vyvrcholení diskuzí s aktéry na umělecké scéně, které probíhaly v minulé sezóně. Je to ona nezbytná potřeba transparentnosti, snaha o smysluplnost a udržitelnost projektů na kulturní scéně, ale i společné čelení krizím, předcházení vyhoření členů týmu, stejně jako upřímný dialog s umělci – souhrnně větší synergie a vzájemná důvěra.“

Shodujeme se, že tato změna nabízí příležitost, ba až nezbytnost, otevřít se diskusi s širším okruhem aktérů české taneční scény. Ráda ji opět otevřu, i v širším okruhu než pouze s umělci PONCE, protože naše festivaly a aktivity mají celonárodní a výrazný mezinárodní přesah a jsou zásadní součástí vize rozvoje všech našich činností.

Srdečně proto zvu do PONCE ke konstruktivní diskusi o budoucnosti – jak jeho spřízněné umělce, tak ostatní, kteří se zapojují či se zájmem sledují naše aktivity. Našli jsme termín ještě před Vánocemi, 20. 12. 2023 od 18 do 20 hodin. Budeme se těšit na vaše podněty, věcnou diskusi i vaše reflexe, a pokud již nenajdete čas k setkání v prosinci, celou diskusi nahrajeme a budeme sdílet.

S přáním krásných adventních dní

Yvona Kreuzmannová
zakladatelka a ředitelka Tance Praha

Yvona Kreuzmannová (foto Vojtěch Brtnický)

Odkaz na manifest Za Tanec Praha naleznete ZDE.


Původní dopis byl rozeslán v tomto znění:

Naši milí umělci, partneři, tvůrčí týmy,

ráda bych vás oslovila jako zakladatelka a ředitelka Tance Praha se všemi jeho činnostmi – festivalu TANEC PRAHA, PONCE a od loňska Studia Krenovka, České taneční platformy, ale i autorka vize / projektu Domu tance v bývalých Lázních Žižkov – a to s dobrou zprávou o postupném systémovém řešení změn v managementu PONCE.

Věřím, že se shodujeme na tom, že tým divadla PONEC učinil jak během Covidu, tak v době nebývalé uprchlické krize, obrovský kus práce a jasně deklaroval podporu umělcům v nelehké situaci a podmínkách. Rok 2023 jsme museli nastartovat bez výkonné manažerky PONCE. Vedoucí provozu a produkce Markéta Bártů je oporou týmu již od otevření PONCE, vedle toho se rozšířil a doplňuje ekonomicko-účetní tým. Markéta Perroud navázala na naše společné umělecké vedení v maximální snaze o péči o umělce, za což jí patří velký dík, obměnil se a omladil technický tým. Vnímám, že Achillovou patou bylo v PONCI řízení týmu komunikace a řada věcí se proto zpozdila nebo vůbec nebyla řešena, což vyplynulo i z několika diskusí s vámi, umělci a jejich týmy.

V létě jsme vyhlásili Open Call na výkonný management návazně na snahu doplnit tým o vedení komunikace PONCE a posílení produkčního týmu i s ohledem, avšak nejen, na šíři ukrajinských a mezinárodních aktivit. Během podzimu proběhla řada rozhovorů se zájemci o práci m.j. i s přihlédnutím k velkému přetížení některých členů týmu Tance Praha a výsledkem je restrukturalizace týmu divadla. Pevně věříme, že postupně pomůže nastavit výrazně lepší komunikaci a čitelnost podmínek, které divadlo jako veřejná služba vytváří v rámci svých možností pro umělce a jejich týmy, stejně jako pro nejširší veřejnost.

Novou výkonnou manažerkou divadla PONEC je Hana Pelánková, která se spolu s námi těší na partnerskou spolupráci s každým spřízněným uměleckým týmem a ráda bude naslouchat a sdílet vaše náměty ke zlepšení či vyšší transparentnosti. Tým komunikace má nově nastavené řízení v rámci struktury organizace a hlavní kontaktní osobou je v něm pro vás Ema Šlechtová. S novými posilami se spolu s Hankou pokusí o lepší nastavení a vyjasnění toho, co dokáže divadlo nabídnout a jak posílit společné úsilí o účinnou propagaci. Koordinátorkou programu PONCE, tzn. zcela zásadní kontaktní osobou pro plánování programu divadla od premiér přes zkoušky po reprízy a specifické akce je nově Barbora Miko Loumová, která se k nám vrací po mateřské, a to s elánem sobě vlastním.

S ohledem na kumulaci funkcí a velké přetížení vedení Tance Praha Správní rada rozhodla o zrušení pozice „umělecký ředitel divadla“, čímž k 30. 11. končí v této funkci Markéta Perroud a pokračuje v práci na festivalu TANEC PRAHA a vybraných EU projektech. To znamená, že vše, co je v PONCI dohodnuto na tuto sezonu 2023/24, zůstává platné a bude realizováno s výše uvedeným obměněným týmem PONCE.

Vnímáme, že princip otevřeného produkčního domu je dobré podpořit debatou s větším okruhem expertů. Sledujeme tím cestu k čitelnému nastavení dramaturgie divadla od příští sezony. Cílem je upřesnit status „associate artist“ a definovat možnosti pro začínající umělce na základě otevřené diskuse s nezávislými odborníky mimo úzký tým Tance Praha. Na základě této organizační změny bude nově se tvořící konzultační tým divadla úzce spolupracovat s novým managementem za účelem přípravy 24. sezony 2024/25 divadla PONEC a postupně napomůže re-definovat jeho dramaturgickou strategii.

Proměnou procházejí i další týmy pracující na mezinárodních projektech, festivalu a technickém zabezpečení aktivit.

Jsem přesvědčena, že v úzkém partnerství s vámi, umělci a vašimi tvůrčími týmy, dokážeme podpořit nové posily Tance Praha a společně nabízet veřejnosti mimořádné zážitky.

Děkuji za vaši práci a energii, kterou v nás tanec dokáže dobíjet,

Yvona Kreuzmannová

(zveřejněno na Facebooku)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments