Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Politici jsou směšní, nechci jim věnovat pozornost, říká režisér Béla Tarr

  7:00
Filozof obrazu, enfant terrible světové kinematografie, odpůrce konvenčnosti. Maďarského režiséra Bélu Tarra by šlo charakterizovat mnoha slovy, sám by nad všemi mávl rukou. „Mým úkolem není nic jiného než předat dál, co jsem se na světě dozvěděl o lidech,“ shrnuje svou tvorbu v rozhovoru pro iDNES.cz. V listopadu režisér snímků Satanské tango, Zatracení nebo Turínský kůň převzal na FAMU čestný doktorát.

Béla Tarr | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Když mluvíte o svých filmech, často používáte množné číslo. Jsou tedy Béla Tarr tak trochu i vaši kolegové?
Film je pro mě kolektivní dílo, takže ano. A považoval jsem vždycky za důležité o tom mluvit.

Máte nějaký klíč k výběru kolegů?
Film je pro mě o úhlu pohledu. Tudíž potřebuju, aby svět viděli podobně jako já. Ne protože bych neunesl jiný, ale protože je pak jednodušší společně pracovat. Když se setkáváme, tak ani tolik nemluvíme o filmech nebo umění, ale spíš o životě. Jedině tak můžu pochopit, jestli vidíme věci stejně.

Teď se víc klade důraz na diverzitu než stejnost. Na place se dá rozmanitost podporovat různými pravidly či kvótami. Chtěl byste to tak?
Chytrý producent ví, že jeho největším zájmem je dostat ze mě to nejlepší. A to se stane jedině tak, že mi dá absolutní svobodu. Ne, že mě bude omezovat nad rámec jiných limitů. Upřímně, mí producenti nikdy ani nebyli na place. Setkávali jsme se, až byl film hotový.

Je těžké takové producenty najít?
Je. Ale já měl v tomto směru velké štěstí na skvělé lidi.

Kde se pro vás rodí film? Je to v hlavě, na papíře, na place nebo třeba ve střižně?
Určitě na place během natáčení. Obzvlášť v mém případě už toho moc po natáčení nenaděláte. Někdy jsem si ty chvíle užíval, někdy trochu méně, protože se prostě čas od času musíte s někým pohádat…

Kdy z vaší zkušenosti vznikají ty největší spory?
Z dobrého úmyslu. Každý chce na place sám za sebe ukázat to nejlepší, co umí. Podat dobrý výkon. Někdy je ale prostě potřeba podřídit se ostatním. Mým úkolem pak bylo na place rozklíčovat, jak ke komu přistupovat. Někdo potřebuje bič a někdo zase cukr.

Je to stejné i s vašimi studenty, které teď učíte na FAMU?
Naprosto. I proto vyučuju jenom formou osobních setkání. Nechci dělat velké přednášky nebo workshopy. Tam se o člověku individuálně nic nedozvím. Je k tomu potřeba velká míra empatie. Mým hlavním sloganem, když učím, a to kdekoliv po světě, je: „no education, just liberation“.

Funguje to na každého?
Pokud se do něj dokážu dostatečně vcítit, tak ano.

O mých filmech nemluvíme

Nedávno jste mluvil o tom, že mladí filmaři nejsou dostatečně odvážní. Setkal jste se s tím i tady v Praze?
Jak už jsem řekl: každý jsme jiný, nejde generalizovat. Například v této skupině mám Mexičana, Inda, Číňana a další. Mají odlišné historické, kulturní i společenské pozadí, takže i jiné přístupy k sebeprezentaci a odvaze.

Zajímá vás jejich názor na vaše filmy?
Ne, o mých filmech nemluvíme. Není pro to žádný důvod. Jejich úkolem je, aby objevovali sebe, ne mě. Já jsem tu jen pro to, abych jim pomáhal.

Předpokládám, že mnozí z nich vůči vám chovají velký respekt. Zažil jste, že by to už někoho limitovalo? Nebo prostě jen byl víc nervózní?
Ne. Pokud by byli nervózní, tak dělám něco špatně já, ne oni. Musí se se mnou cítit komfortně, máme si to spolu užít, hrát si, objevovat. Ale samozřejmě se mi při tom musí otevřít. Jsme ve 21. století a oni musí pochopit, že teď se může všechno. Už neplatí žádná pravidla. Vy jste pravidlem, vy ho nastavujete.

Co když ale třeba za filmovou školu nebo vlastně jakékoliv vzdělání musíte platit? To nevypadá, že by pravidla neplatila.
V Sarajevu jsem měl svou vlastní filmovou školu, která byla součástí soukromé univerzity, takže se tam samozřejmě platilo. A jelikož u mě zrovna nestudovali děti bohatých, museli jsme ji zavřít. Investor univerzity neviděl žádné výnosy a to se mu nelíbilo. Je to smutné a nesouhlasím s tím. Peníze logicky znamenají nějaký předvýběr, nějaké pravidlo. Přitom by vzdělání mělo být zdarma. Nikdy nevíte, kdo se může objevit a co může ve světě změnit na základě získaných znalostí.

Béla Tarr

Zvážil byste někdy vybudovat školu znovu jinde?
Teď nevím. Pracoval jsem tam čtyři roky a ke konci to už bylo kvůli financím jako jed. Začalo to zcela ničit mou práci. Nic pěkného. A to já znovu nechci.

Jsou peníze dnes největším cenzorem?
Odpovím takto: už jsem několikrát řekl, že já vyrostl během politické cenzury, která trvala téměř čtyřicet let. Teď vidím, že existuje naopak tržní cenzura. Ale to neznamená, že by mladí neměli točit a sdílet své emoce, myšlenky a příběhy. Stačí vzít do ruky telefon a můžete natočit film, který třeba někomu změní život. Včetně vás.

Stejný doktorát jako jste převzal vy na FAMU, převzala před časem i režisérka Agnieszka Holland. Nedávno musela v Polsku čelit velkému politickému tlaku kvůli filmu Hranice...
Doslechl jsem se, přijde mi to šílené.

Vy máte s podobnými útoky ale taky zkušenost, je to tak?
Ano, mám s tím nějaké zkušenosti. Nijak se tím ale nezaobírám, protože jsem během svého života zažil v Maďarsku minimálně 25 ministrů kultury. Oni přichází a odchází, já zůstávám. To mluví za vše. Jsou to občas opravdu směšní lidi, takže jim nevěnuju ani trochu své energie.

Hollandová: Bourání pomníků handlířů s otroky a zločinců je racionální

Ve vašem filmu Muž z Londýna z roku 2007 ztvárnil hlavní roli Miroslav Krobot. Už jste se tu potkali?
Ano, byl na předávání doktorátu. On je velice osamělý typ člověka, uzavřený. I proto jsem ho tehdy obsadil. Vypadá a působí jako kámen. Každý jeho pohyb je těžký.

Jaké vzpomínky se vám vážou k tomu natáčení?
Bylo to tehdy trochu šílené. Mluvilo se tam česky, maďarsky, anglicky a kdovíjak ještě. Ale zvládli jsme to.

Viděl jste někdy v poslední době nějaký současný český film?
Ne, víte pro mě je česká kinematografie pořád hlavně Forman, Menzel, Chytilová a Passer. Nic víc.

V poslední době se filmům vyčítá, že jsou dlouhé. Vaše Satanské tango mělo přes sedm hodin. Je to podle vás oprávněná kritika?
Asi jde o diváka. Jestli jdete na film, který je pro vás. Ne každý vydrží v kině tři hodiny a více. Každé dílo má svou délku a nemá smysl ho krátit, pokud dává smysl. Vezměte si třeba Vojnu a mír. Přece neřeknete, že z Vojny a míru a vypustíte dvě sta stránek , jen protože je to pro někoho nuda. To je barbarská mentalita.

Četla jsem někde, že si pamatujete každý film okénko po okénku. To je pravda?
Ne, že si je pamatuju. Já je stále živě vidím. A taky cítím. Protože to byl vždycky můj hlavní cíl. Předat pocit.

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná Macháčková

  • Nejčtenější

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

11. května 2024  11:10,  aktualizováno  12.5

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský

14. května 2024

Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Pekelné déjà vu. Rammstein po dvou letech opět rozpálili pražské Letňany

12. května 2024

Premium Téměř na den po dvou letech se na pražské Letiště Letňany vrátila německá industriálně metalová...

SÓLO PRO KOTLETU: Pane ministře, co takhle status umělce i pro pornoherce?

18. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat

18. května 2024

Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...

Nehrál, prostě byl. Uhrančivý Jean Gabin nesnášel slávu, miloval život v ústraní

18. května 2024

Jeden z nejpopulárnějších evropských herců své doby Jean Gabin se narodil 17. května 1904 v Paříži....

Cirkus je o soudržnosti. Naučil mě být týmový hráč, říká tanečník Bubeníček

17. května 2024

Premium Pochází z cirkusové rodiny, měl být akrobatem jako jeho rodiče, ale kolem jedenáctého roku se vydal...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....