Majitele dronů čekají změny, někteří si budou muset připlatit třeba za let v blízkosti domů

Majitele a piloty dronů čekají od nového roku změny. Nad nezastavěným územím obcí v nejbližší povolené vzdálenosti od obydlí budou moci létat jen nejlehčí stroje nebo ty, které získají speciální licenci. Nařízení EU má zajistit větší bezpečnost při provozu bezpilotních strojů. Od ledna také budou muset mít všechny nové stroje štítek označení třídy, ty větší pak i systém dálkové identifikace. (V textu byly nepřesné formulace, při aktualizaci byly opraveny, pozn. red.)

Profesionální letec Pavel je zvyklý z ptačí perspektivy natáčet záběry i nad střechami domů. Kvůli pravidlům, která vejdou v platnost od ledna, si teď ale musel koupit nový stroj. Investovat do licence k tomu staršímu se podle něj nevyplatilo. „Změny v legislativě pro mě znamenají to, že bych se svým dronem mohl létat jen 150 metrů od zástavby. To je pro mě úplně nepoužitelné,“ říká letec.

Podobně jako Pavel teď situaci řeší i řada dalších pilotů dronů. Změna se totiž dotkne hlavně těch, kteří používají starší stroje (bez štítku označení třídy) těžší než 250 gramů. Doposud mohly nad nezastavěným územím obcí, což jsou například pole, louky, veřejná zeleň nebo parky, létat drony, jejichž váha nepřesahovala půl kila. Piloti museli dodržovat pouze pravidlo 1:1. Tedy pokud letěli s dronem například ve výšce dvaceti metrů, nesměly i v okolí dvaceti metrů od případného místa dopadu být žádné budovy, infrastruktura nebo lidé. Právě tuto možnost teď ale budou mít jen lehčí stroje s kamerou nebo se štítkem konkrétní třídy (C0 a C1). Těm těžším se vzdálenost zvětšuje na 150 metrů od zástavby. 

V případě, že piloti budou chtít se svým strojem, který je těžší než 250 gramů, dál létat v blízkosti obydlených míst, budou muset získat oprávnění k letu u Úřadu pro civilní letectví. Jde o nový typ povolení, který úřad zavádí od ledna a bude zdarma. Především pro profesionální provoz dronů je pak určené již existující oprávnění k provozu, a to zejména pro případy létání v zastavěných částech měst. „Samotné udělení oprávnění k provozu ve specifické kategorii je spojeno se správním poplatkem 4000 korun,“ vysvětluje projektová manažerka Řízení letového provozu Jitka Nováková. 

Nejmenších se změny dotknou minimálně

Od ledna navíc musí být všechny takové drony (kategorie specifická) vybaveny takzvaným systémem dálkové identifikace. Ten slouží ke sdílení například čísla provozovatele a dronu nebo informací o tom, kde se dron či pilot pohybuje. Předejít by se tak mělo možným srážkám, informace ze systému mohou ale sloužit například i policii. Starší typy dronů ale takový systém z výroby zabudovaný nemají. „Řešením je dovybavit taková letadla pro provoz ve specifické kategorii externím zařízením velikosti krabičky od sirek, do kterého se nahraje číslo provozovatele,“ vysvětluje Nováková. Takové řešení piloty ovšem vyjde zhruba na osm tisíc korun.

Všechny nové drony, které od ledna přijdou na trh, pak také budou muset mít už z výroby štítek označení třídy. Starší drony, které ještě štítky neměly, se mohou prodávat dál. „Drtivá většina provozovatelů teď vlastní drony bez štítku. Ty s identifikačním označením začaly na trh přicházet až během letošního roku,“ dodává specialista na drony Jaroslav Řešátko ze společnosti Telink. Podle něj má zpřísnění pravidel pro provozovatele starších modelů zajistit větší bezpečnost při provozu, ne je nutit ke koupi novějšího dronu.

Mezi nejoblíbenější stroje na trhu patří kvadrokoptéry s váhou do 250 gramů. Právě těch se ale změny dotknou jen minimálně. Nadále mohou létat nad nezastavěnými částmi obcí za předpokladu, že se pilot vyhne obydlím nebo shromážděním lidí. „Piloti těchto nejmenších dronů se nově nebudou muset registrovat, a to bez ohledu na to, zda disponují kamerou s nahráváním, či nikoli,“ říká ředitel provozní sekce Úřadu civilního letectví Vítězslav Hezký.

Přísně chráněno je pak okolí letišť nebo centrum Prahy. Kolem Pražského hradu musí evidovat vzlet každého stroje Úřad pro civilní letectví. V ostatních lokalitách záleží na chování pilota dronu – pokud je jeho provoz problematický, řeší situaci policie. „Pokuty se mohou v některých případech vyšplhat do vyšších desítek tisíc korun,“ upřesnila Nováková z Řízení letového provozu.