Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Neházejme to na Brusel, snížit byrokracii můžeme i sami

Adam Štěpánek
Adam Štěpánek
14. 1. 2024
newsletter

O hledání českého Stoibera, o přebujelé byrokracii, o marketingu, o umělé inteligenci. Nejen o tom všem je dnešní Finmag newsletter.

Neházejme to na Brusel, snížit byrokracii můžeme i sami
Omezit byrokracii? I Brusel už před lety ukázal, že to jde. (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Schválně se zkuste pár lidí ze svého okolí zeptat, co se jim vybaví, když se řekne Brusel. Někomu možná na první dobrou najede film Proč?, někomu třeba Čurající chlapeček, ještě víc si teď ale spousta lidí vybaví spíš pojmy jako diktát nebo byrokracie.

Sídlo unijních úřadů už zkrátka máme spojené se zbytečným papírováním a nesmyslnými normami. Když nadáváme na byrokracii, často si stěžujeme, že ji máme nařízenou „shora“. Což o to, zčásti to pravda bude, přesto bychom se měli sami snažit o to, aby papírování bylo co nejmíň. Inspirace může – paradoxně – přicházet právě z Bruselu. Jen musíme o pár let zpátky.

Jak totiž v komentáři připomíná Pavel Jégl, i v Evropské unii už byly snahy byrokratickou zátěž co nejmíň snížit. A docela úspěšné.

Newsletter z kuchyně Finmagu

Pravidelně pro vás přinášíme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Protože dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu: nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden tým magazínu Finmag a webu Finmag.cz ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru.

Hlásím se!

V roce 2007 pozval tehdejší šéf evropské komise José Barroso do Bruselu bavorského konzervativce Edmunda Stoibera. Jeho úkol? Vypracovat návrhy, které by odbouraly administrativní zátěž firem spočívající zejména v plnění informačních povinností zabudovaných v evropské legislativě. A Stoiber s týmem firemních manažerů udělal v unijních předpisech pořádný průvan. Podle jeho návrhu šlo seškrtáním byrokracie firmám ušetřit ročně 33,4 miliardy eur (tehdy 927 miliard korun).

Ne všechno se podařilo prosadit, k velkému seškrtání nařízení a směrnic ale došlo. Ukázalo se, že to i v Bruselu jde. Bohužel jen krátkodobě, protože příští garnitura se zase na vymýšlení nových norem vyřádila. Poučení ale zní, že když je vůle, všechno jde.

Vláda sice jakous takous snahu předvádí, představila už dva antibyrokratické balíčky, pořád je to ale hodně málo. Což ostatně potvrdili i experti, kterých jsme se ptali v polovině loňského roku. Česku zkrátka chybí nějaký „Stoiber“, který by se do toho nebál říznout pořádně. A pak i vůle nastavený trend udržet, ale to už je až další krok.

Vzhůru k chudobě?

Vypadá to tak, že se podnikatelé v papírech (či v excelovských tabulkách a elektronických formulářích) budou topit i nadále. Hezky to jde vysledovat v odpovědích podnikatelů v našem projektu Podnikavé Česko na otázku, co je na podnikání u nás štve nejvíc. Byrokracie jasně vede…

Proto o podnikání v Česku přestává být zájem, jak v rozhovoru pro Finmag.cz před pár měsíci upozornil majitel skupiny Vafo Group Pavel Bouška, který se podpoře podnikatelů sám věnuje. Podle něj se mladí lidé spíš vidí v úřednických pozicích.

„Pokud nebudeme podnikaví, tak to povede k naší větší chudobě. Dneska je tu tendence podnikání spíše komplikovat, je tu velká byrokracie. Konkrétně je například docela těžké postavit novou tovární halu. Ve Finsku jsem třeba postavil tovární halu v méně než třetinovém čase než v České republice. To by se mělo změnit,“ vybízí Bouška.

Jak na marketing a umělou inteligenci

Na Finmagu ale nechceme podnikatele děsit, nebo je uvrhávat v beznaděj. Připravujeme pro ně i servis a přinášíme inspiraci.

Podcasty na Finmagu

Podcast

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, to uši napraví!

Finmag podcast, to je šikroký výběr témat i zajímavých hostů.

Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se.

 

Ukažte, co tam máte!

Alena Šafrová Drášilová se v seriálu Jak na podnikání tentokrát zaměřila na marketing. Ono to opravdu není jen o tom přidat post na Facebook, vytisknout letáky, objednat propisky s logem a dát ruce za hlavu. Marketing je zkrátka mnohem komplexnější problematika.

O tom, jak lze implementovat umělou inteligenci do firemních procesů, zase v podcastu mentoringového programu DoToho! vyprávějí experti Václav Peterka a Matouš Jezerský. Kromě jiného vás třeba uklidní v tom, že stroje nás jen tak nenahradí. „AI je nástroj. Jejím účelem není nahrazovat lidí, ale naopak jim pomoci,“ zazní v podcastu.

Inspirativní příběh, že jde v Česku úspěšně podnikat i byrokracii navzdory (i když i na ní zazní v článku stížnost), sepsala Marie Urubková, která vyzpovídala Radka Kaňkovského a Aleše Zapletala, zakladatele prodejce elektropohonů Raveo.

Ono to podnikání zkrátka jde i s takovou překážkou. Bez ní by ale jistě bylo líp.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Adam Štěpánek

Adam Štěpánek

Editor Finmag.cz. Začínal ve sportovních redakcích, poté se přeorientoval na byznys a jako redaktor a posléze editor působil na webech týdeníků Euro a Hrot. Zajímá se o zahraniční politiku a rád se nervuje... Více

Související témata

BruselbyrokracieEvropská unieFinmagnewsletterpodnikání
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo