Plán dynastie truhlářů? Prodávat nábytek i tisíc kilometrů od Valašska

Už v páté generaci si v rodině Jelínků ve Valašském Meziříčí předávají z otce na syna truhlářské řemeslo. Rodinný podnik má tradici delší než 125 let a teď chce víc rozšířit prodej nábytku z pravého dřeva do dalších evropských zemí. V nové strategii vsadil na kvalitní design.

Když chce firma Jelínek – výroba nábytku symbolicky ztvárnit svou historii, volí přirovnání k letokruhům rozříznutého kmene stromu. Ten symbol dobře sedí. Ve firmě z Valašska se už od jejího založení v roce 1897 všechno točilo kolem dřeva. A podnik každý rok trochu povyroste.

Rodinný podnik v současnosti vedou (v první řadě zprava) Daniel, Tomáš a David Jelínkovi.

Dnes v něm začíná pracovat už pátá generace podnikatelské dynastie. Výrobce matrací, postelí, židlí a dalšího nábytku z kvalitního masivu si i v éře nejrůznějších syntetických materiálů drží své zákazníky, kteří pořád věří klasickému přírodnímu dřevu a poctivému řemeslu. Podnik mívá roční obrat mezi 80 až 110 miliony korun a práci dává 75 zaměstnancům. Vedle postelí vyrobených na míru podle přání zákazníka nabízí také matrace – od roku 1992 jich firma dodala přes 200 tisíc.

Objednávky přicházejí až z Vietnamu nebo Kanady

Vedle tuzemských zákazníků firma prodává také k sousedům – na Slovensko a do Rakouska to mají z Valašského Meziříčí coby kamenem dohodil, odbyt ale roste i v Německu a Maďarsku a jednotlivé objednávky přicházejí i z tak vzdálených trhů, jako jsou Vietnam nebo Kanada. Kusové prodeje firma registruje už také ve Španělsku.

Právě zvýšení odbytu na starém kontinentu jmenuje jako vizi firmy pro nejbližší období Tomáš Jelínek, který je představitelem čtvrté generace a podnik v současnosti vede společně se svým bratrem. „Chceme rozšířit prodej našeho nábytku na evropském trhu v okruhu tisíc kilometrů od Valašského Meziříčí,“ říká.

K souhře jednotlivých rodinných členů uvnitř podniku podotýká, že každý má jasně vymezenu svou kompetenci, takže spolupráce dobře funguje. „Já mám na starosti ekonomiku, bratr Daniel výrobu a synovec David obchod a marketing. Větší investice a záměry konzultujeme společně. Ke sporům nedochází.“

Tradici přerušili jen komunisté a krize

Počátky firmy Jelínek sahají až do roku 1897, kdy spustil výrobu dřevěného nábytku ve Valašském Meziříčí podnikatel Josef Volek. Jeho dceru si vzal za manželku původně zaměstnanec Jindřich Jelínek, který se později ujal vedení celé firmy. Dovedl ji k velkému rozkvětu, výroba ale byla dočasně přerušena ve 30. letech minulého století kvůli tehdejší globální hospodářské krizi.

Dalším těžkým obdobím byla éra komunismu. Firma byla znárodněna v roce 1949. Tehdejší hlava rodiny Vlastimil Jelínek nicméně dále vedl své syny Daniela a Tomáše k truhlářskému řemeslu. Ti se po sametové revoluci rozhodli, že podnik znovu přivedou k životu. Rodina dostala zpátky v restituci bývalé sídlo podniku, které ale bylo v dezolátním stavu. Firma nicméně historickou budovu zrekonstruovala a postupně se rozrostla i do dalších prostor. Dnes se na jejím vedení už aktivně podílí i nejmladší z rodu Jelínků David, který se připravuje na roli pokračovatele dynastie. „Ve firmě mě nejvíc baví to, že můžu pokračovat ve smysluplné práci, kterou začal můj prapradědeček, a snažit se naplňovat jeho motto: Poctivou prací získat důvěru zákazníků,“ shrnuje ve vizitce firmy David Jelínek.

Výrobna, kde v období meziválečné republiky zažila firma první velký rozkvět, dostala rodina Jelínků v devadesátých letech v restituci zpět v dezolátním stavu.

Nejtěžší je sehnat řemeslníka

V poslední době musel výrobce nábytku stejně jako jiné tuzemské podniky řešit několik výzev najednou. Na jedné straně zdražení vstupů – energií i materiálů – na straně druhé menší tržby. „Nejvíce jsme pocítili pokles poptávky od našich zákazníků. Přece jen je nábytek zbytná záležitost oproti potravinám a teplu,“ chápe Tomáš Jelínek. Navíc přetrvává nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, bez nichž se právě výroba nábytku a matrací na míru neobejde. „Nedostatek je zejména patrný u vyučených řemeslníků, například vůbec nemůžeme sehnat čalouníka.“

Nemalá část výroby – například zabrušování hran nábytku – je stále poctivou manuální prací.

Na současné poměry v ekonomice ale firma zareagovala proaktivně. Náklady snižuje přes úsporné technologie. „Růst cen energií se nám daří částečně eliminovat nákupem nových úspornějších strojů. Dále také díky instalaci fotovoltaické elektrárny včetně bateriového úložiště a díky výměně zářivek za úsporná LED svítidla,“ vysvětluje Tomáš Jelínek. Zbytkové dřevo a piliny, které vzniknou při výrobě jako odpad, firma využívá k sušení dřeva a k vytápění výrobní haly i kanceláří.

Nový design dostaly postele i celá značka

K zákazníkům pak firma v posledních letech promluvila přes inovovaný design. V něm skloubila poctivou řemeslnou tradici s moderním vzhledem a ergonomií. Oslovila designéra Jaroslava Juřicu, kterého si vybrala z Adresáře designérů CzechTrade. Díky internímu projektu agentury CzechTrade Design pro konkurenceschopnost, který využíval prostředky z EU, firma Jelínek dvakrát získala finanční podporu na služby designéra. „Poprvé obdržela podporu ve výši 56 tisíc korun na vytvoření designu ložnice z masivního dubu. Podle návrhu Jaroslava Juřici se dodnes vyrábí postel z masivu Amanta, která v roce 2016 obdržela ocenění Asociace českých nábytkářů Nábytek roku,“ říká vedoucí Design Centra CzechTrade Zuzana Sedmerová.

Charakteristickým znakem oceněné postele Amanta je to, že „levituje“ – opticky vzbuzuje dojem, že nemá nohy.

Dalším společným počinem firmy a Jaroslava Juřici byla už celá kolekce sedacího nábytku Candy. I na její design firma čerpala podporu z interního projektu CzechTrade Design pro konkurenceschopnost, a to ve výši 50 tisíc korun.

Židle či pohovky z řady Candy jsou nezaměnitelné díky svému nízkému profilu.

Zuzana Sedmerová vysvětluje, že nový přístupu rodiny Jelínků neskončil jen u návrhů jednotlivých modelů nábytku. Designér jim doporučil celkovou regeneraci značky. „V rámci strategie navrhl postupně nahrazovat celé portfolio novými produkty, které by naplňovaly různé potřeby klientů. A to jak z hlediska funkčnosti, tak estetiky. Rovněž doporučil vizuální identitu, která by definovala nový přístup a sjednotila jednotlivé prvky komunikace. Ve svých doporučeních zohlednil také možnosti, které výrobní technologie firmy nabízela, ale dříve nebyly plně využívány,“ říká Zuzana Sedmerová.

K čemu slouží Adresář designérů CzechTrade?

Jde o jednu z aktivit Design Centra CzechTrade, jehož posláním je efektivní propojování kreativní a podnikatelské sféry. Popularizuje design jako nástroj konkurenceschopnosti a usnadňuje orientaci v oblasti kreativního průmyslu i kultury. Cílem je také podporovat export díky rozvoji funkčního designu výrobků. Adresář slouží ke zprostředkování kontaktů na dodavatele designérských služeb. Využívají ho především zájemci o podporu z operačních programů Evropské unie, Národního plánu obnovy, ale také odborná veřejnost, novináři nebo školy. Svého designéra si mohou zájemci vybrat na stránkách adresáře – www.designers-database.eu/.

Nábytek nemá bolet ani na dotek, ani na pohled

Promyšlený design, který firma z Valašska rozvíjí, klade důraz i na ergonomii. Firma si zvolila slogan „Dotek ani pohled na náš nábytek nebolí“. Například všechny ostré hrany výrobků jsou proto – často ručně – zabroušeny. Dvojnásob se na ergonomii zaměřila řada ortopedických matrací Sára. Firma zákazníkům umožňuje, aby si matraci na více než čtvrt roku vyzkoušeli a případně ji zdarma vrátili nebo vyměnili, přičemž spát na ni formou takového testu mohou plných 101 nocí. Vrácené matrace firma daruje neziskovým organizacím.

V páté generaci a už víc než sto let ctí rodinné řemeslo také výrobce slivovice – dynastie Navrátilů. Přečtěte si příběh další rodinné firmy ze Zlínska na portálu ExportMag.cz

Rodina Jelínků jde s dobou i v dalších službách a tradiční řemeslo spojila s moderními technologiemi. Zájemcům tak v současnosti nabízí třeba 3D vizualizaci místnosti s návrhem nábytku vyrobeného na míru. Takový návrh představí zákazníkům i online. V souladu se současným trendem je i využití ekologických materiálů, jako je třeba přírodní olej na povrchovou úpravu nábytku.

Kombinace tradičního řemesla a zodpovědného podnikání vyneslo firmě Jelínek v poslední době několik prestižních značek a ocenění. Mimo jiné to byla už šestkrát visačka Czech Made. Nejčerstvějším úspěchem pak je druhé místo v posledním ročníku soutěže PwC Firma roku ve Zlínském kraji.

Které další podniky triumfovaly v soutěži PwC Firma a Živnostník roku 2023 na Zlínsku? Přečtěte si článek o finalistech

Odborná porota přitom ve svém odůvodnění poměrně přesně vystihla, v čem spočívá síla tohoto rodinného podniku z Valašska: „Jejími zákazníky jsou lidé, kteří vyznávají trvalou hodnotu přírodního dřeva. Značku se podařilo na českém trhu etablovat jako synonymum kvalitního nábytku z masivního dřeva,“ shrnula porota soutěže. V historii firmy Jelínek tak můžou utěšeně přibývat další silné letokruhy.

Tomáš Stingl

• Teritorium: Česká republika | Evropa
• Oblasti podnikání: Design | Nábytkářský průmysl

Doporučujeme