Goldoniho komedie Sluha dvou pánů patří k evergreenům světové dramatiky. U slavných děl, která jsou doma na jevištích po několik století, o to víc záleží na pojetí inscenace, které tvůrci zvolí. Činohra brněnského Národního divadla si vybrala přístup, ve kterém se odráží historické zakotvení hry a zároveň ji lehce aktualizuje. To se týká především textu, který byl upraven režisérem Martinem Glaserem.

Ovšem také scéna je pojata netradičně, téměř minimalisticky. Jediný oddělený prostor je tvořen krychlí, která je benátským palácem a zároveň i hostincem, v němž se oba Truffaldinovi pánové ubytují. Jeviště ale nepůsobí stroze. Dominantní široké zelenobílé pruhy scénu zdobí a odlehčují. Přítomen je i rokokový interiér, který se do kontrastu divákovi v některých scénách odkrývá.

Kontrastní vzhledem k scéně jsou i kostýmy. Ty jsou naopak výrazně přezdobené. Také paruky a líčení herců jsou přiznaně „přeťápnuté“ a posouvají postavy směrem ke karikatuře. To hercům usnadňuje pojmout role více parodicky. Komplikované kostýmy ale zároveň do jisté míry omezují pohyb a aktéři v gestech více spoléhají na komickou strojenost a hranou teatrálnost. V celkovém součtu to ale nevadí, protože divák je na takové pojetí od počátku nastavený a vcelku vděčně ho přijímá.

V podstatě nejstřízlivěji pojatý je kostým Truffaldina Viktora Kuzníka, který je také nejvíc v pohybu. Kuzník již vícekrát na této scéně zazářil, například v minulé sezóně v Corneilleově Lháři, a rozhodně patří k nejvýraznějším členům souboru. I zde je na něj právem soustředěna největší pozornost. Díky svému aktivnímu přístupu k roli dokáže být téměř stále přítomen na scéně a působit jako hybatel všech zvratů, nedorozumění i vysvětlení, které všechno ještě víc zamotávají.

Zuzana Černá jako Beatrice, přestrojená za jednoho z Truffaldinových pánů, je v gestech spíš uměřená a pojetí role je u její postavy založeno na rozporu mezi ženskou podstatou a mužskou podobou, do níž se musí stylizovat. Naproti tomu Ivan Dejmal v roli Florinda, druhého Truffaldinova zaměstnavatele, pojímá postavu výrazně chlapácky. Dejmalův Florindo vsadil na osvědčenou kombinaci fyzicky silného ale intelektuálně nepříliš trénovaného milovníka.

Benátský obchodník Pantalone, představovaný Petrem Kubesem, je vychytralým starcem, s nímž není snadné pořízení. Spolu s neméně mazaným právníkem doktorem Lombardim (Petr Bláha), tvoří dvojici protihráčů, kteří se dokážou komicky kohoutit, pokud nejdou věci podle jejich představ. Jakub Svojanovský ztvárňuje Lombardiho syna Silvia, odhodlaného, ale trochu nešikovného nápadníka Pantaloneho dcery Clarice, kterou ztvárnila hostující Lenka Netušilová jako svéhlavou krásku, jež umí vtipným způsobem doslova ukázat drápy. Claricina komorná Smeraldina (Tereza Groszmannová) je sebevědomou a rezolutní oporou své paní, která dokáže dobře ohlídat zájmy nejen její, ale hlavně svoje vlastní. 

DIVADLO: SLUHA DVOU PÁNŮ

Autor: Carlo Goldoni
Režie a inscenační úprava textu: Martin Glaser
Překlad: Eva Bezděková
Scéna: Petr Vítek
Kostýmy: Martin Chocholoušek
Hrají: Viktor Kuzník, Petr Kubes, Lenka Netušilová – J.H., Tereza Groszmannová, Petr Bláha, Jakub Svojanovský, Zuzana Černá, Ivan Dejmal, Martin Sláma, Roman Blumaier
Foto: Martin Borecký
Premiéra: 19. 01. 2024
Národní divadlo Brno, Mahenovo divadlo

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
8
Zpracování
9
Výprava
9
Herecké výkony
8
divadlo-sluha-dvou-panuVtipné herecké výkony a nápadité výtvarné pojetí se promítlo do svěžího dojmu z nového zpracování klasické komedie Sluha dvou pánů. Hra také, zejména v prvním jednání, udržuje slušné tempo. Už reakce premiérového publika svědčila o tom, že půjde o titul divácky oblíbený.