Hlavní obsah

Mladá Boleslav kupuje nové autobusy, jezdí na plyn ze zbytků jídla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mladá Boleslav

Na parkovišti mladoboleslavského dopravního podniku stojí čtyři zbrusu nové autobusy. Jezdit budou na bioplyn vyrobený ze zbytků jídla z kuchyní, restaurací či jídelen. Jednoduše řečeno, vzniká cyklus – děti ve školní jídelně nedojedí oběd, zbytky se svezou do bioplynové stanice, kde z nich vznikne plyn. Ten se načerpá do autobusů, jimiž se zase děti svezou do školy.

Mladoboleslavský dopravní podnik pokřtil čtyři nové autobusy, jezdí na bioplyn vyráběný z místního odpadu z jídelen a restaurací.Video: Radek Plavecký, Novinky

 
Článek

Bioplynová stanice stojí na okraji města a sváží se sem odpad z Mladé Boleslavi i blízkého okolí. „Odpad se takto recykluje, což je cesta k úsporám a k ochraně životního prostředí,“ uvedl primátor Raduan Nwelati (ODS). Odpadové hospodářství navazuje na další služby města včetně zajištění veřejné dopravy.

Foto: Radek Plavecký, Právo

V bioplynové stanici na okraji Mladé Boleslavi se ze zbytků jídel vyrábí plyn pro autobusy městské hromadné dopravy.

Město postupně obnovuje celý vozový park, v pátek tu zástupci města a dopravního podniku slavnostně pokřtili čtyři nové vozy. Pro městskou hromadnou dopravu pořizuje radnice nové autobusy na stlačený zemní plyn.

Palivo však nemusí kupovat od běžných dodavatelů na trhu, nýbrž od částečně městské společnosti zpracovávající komunální odpad. Z jeho části se vyrábí v bioplynové stanici na okraji Mladé Boleslavi plyn použitelný stejně jako běžný zemní plyn, tedy i na pohon autobusů označených CNG.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Mladá Boleslav koupila 17 autobusů na bioplyn, 4 už dorazily, další budou ještě letos a v příštích třech letech.

Zdejší dopravní podnik provozuje 34 autobusů, z nich je už 25 na plyn, některé jsou již ale na hraně životnosti, takže se postupně nahrazují novými. Stávající zakázka je na 17 vozů, teď dorazily čtyři a během roku ještě další čtyři přijedou, pak postupně zbytek v dalších třech letech.

„Drtivou většinu naftových nahradíme těmito na plyn. Jízdně mezi nimi není rozdíl, ale obrovská výhoda je ekonomická a ekologická,“ řekl Novinkám a Právu ředitel mladoboleslavského dopravního podniku Marek Džuvarovský.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Nově pořízené autobusy jezdící na bioplyn ze zbytků jídel. Cestující vozí v MHD po Mladé Boleslavi.

Jednou ranou se tak zabíjí mnoho much. Město velkou část odpadu využije a nemusí jej skládkovat, za což by muselo platit. Naopak se vyrobený plyn prodává do sítě, čerpá za výhodných podmínek do autobusů, takže se nemusí kupovat nafta. „Momentálně nás vyjde plyn o dvě koruny levněji než litr nafty,“ potvrdil Džuvarovský, ač cena se může měnit.

Dopravní podnik má však s producentem plynu smlouvu, že jeho cena by měla být v daném čase a místě nejnižší. Kromě toho se dá v budoucnu čekat znevýhodňování ekologicky méně šetrného naftového provozu.

Na nákup autobusů navíc město dostalo velké dotace. Jeden vůz vychází téměř na 7 milionů, z dotace se skoro 5 milionů zaplatí. „Autobus na plyn nás vyjde při pořízení i provozu zhruba na polovinu, než by nás vyšel třeba autobus na elektrický pohon,“ kalkuloval Džuvarovský.

Díky tomu všemu může město držet nízko ceny za svoz odpadu, za který místní platí 400 korun ročně, což je polovina, než je obvyklé v jiných městech. Stejně tak jsou nižší i ceny jízdného.

„Děti, studenti a senioři jezdí úplně zdarma, lidé v produktivním věku si mohou pořídit roční kartu za tisíc korun. Autobusy jsou tak velmi výhodnou alternativou k autům,“ zmínil další efekt náměstek primátora Jiří Bouška (za ANO). Podle něj město uspoří i náklady na samotný nákup autobusů. Zatímco ty na plyn vyšly na 7 milionů jeden, elektrický autobus by vyšel na 14 milionů a vodíkový skoro na 30 milionů korun.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Bioplynová stanice přetvoří na palivo do autobusů odpad z kuchyní, jídelen či restaurací.

Kromě toho z výroby čistého bioplynu z odpadu by mohly ještě být příjemným bonusem emisní povolenky, s nimiž se dá obchodovat. Už teď, při zkušebním provozu bioplynové stanice, se vyrobí plynu dost na to, aby na něj mohly všechny městské autobusy jezdit, a ještě zbyde na prodej do sítě. V budoucnu se má stanice ještě rozšiřovat, aby dokázala zpracovat i další komunální odpad.

Obytný autobus za 20 milionů? Nový Newmar London Aire je luxusním bytem na kolech

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám