Švédská nábytkářská síť IKEA vykázala v České republice za uplynulý finanční rok, který trval od 1. září 2022 do 31. srpna 2023, tržby 12,1 miliardy korun. Meziročně to byl mírný nárůst o dvě procenta. Na výroční tiskové konferenci v Praze to 24. ledna řekl generální ředitel společnosti pro Česko, Maďarsko a Slovensko David McCabe. Hospodářský výsledek neuvedl.

Podle poslední zveřejněné účetní uzávěrky ve Sbírce listin dosáhla IKEA ve finančním roce 2021/2022 čistého zisku 1,2 miliardy korun. Firma je v Česku největší nábytkářskou sítí.

„Máme za sebou finanční rok, který byl znovu jedinečný a přinesl mnoho výzev. Ve všech obchodních domech jsme spustili službu Skenuj a nakupuj, kterou zákazníci čím dál častěji využívají pro rychlé a pohodlné nakupování. Rozvíjeli jsme také naše digitální služby, což se odrazilo v nárůstu podílu online tržeb,“ uvedl McCabe.

Podíl online prodeje na tržbách meziročně vzrostl o dva procentní body na 24,6 procenta. Průměrná hodnota jedné transakce přes internet činila 6110 korun, v obchodním domě 1990 korun.

Do částky za obchodní dům se podle společnosti započítávají také útraty v restauracích, což tlačí průměrnou hodnotu dolů. IKEA v Česku provozuje čtyři nábytkářské domy, dva v Praze a po jednom v Brně a v Ostravě. „Celkově do nich v minulém finančním roce zavítalo 8,7 milionu lidí. Restaurace IKEA navštívilo 4,6 milionu lidí, meziročně o 250 tisíc více,“ řekl McCabe.

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

V uplynulém období IKEA ČR v regionech otevřela tři nová plánovací studia, a to v Českých Budějovicích, Hradci Králové a Olomouci. Rozšířil se také počet výdejních míst, podle společnosti na více než třicet.

Loni na podzim IKEA v Česku dlouhodobě snížila cenu přibližně 5500 produktů. „Zákazníci tento krok ocenili, což se v prvním čtvrtletí projevilo meziročním nárůstem zájmu o nově zlevněné výrobky o téměř dvacet procent,“ uvedl McCabe.

Nejvíce se ze zlevněných produktů zvýšila poptávka po sedacích soupravách, a to o více než sedmdesát procent. V případě potřeb na vaření nárůst činil zhruba čtyřicet procent a produktů pro stolování přibližně třicet pět procent.

V uplynulém finančním roce IKEA ČR představila více než dva tisíce nových produktů. Z hlediska počtu prodaných kusů byl nejúspěšnějším výrobkem čisticí váleček na textil za patnáct korun, uvedl McCabe.

V letošním květnu společnost uvede novou funkci v mobilní aplikaci, prostřednictvím které si budou moci zákazníci naskenovat svůj pokoj a vyzkoušet si v něm rozmístění nábytku.

V účetním roce 2022/2023 pro společnost v Česku pracovalo 2253 lidí, podle uzávěrky za rok 2021/2023 počet zaměstnanců činil průměrně 1936. Na osobní náklady tehdy firma vynaložila asi 1,4 miliardy korun. Od ledna letošního roku IKEA svým zaměstnancům zvýšila mzdy přibližně o sedm procent.

IKEA je v Česku podle Asociace českých nábytkářů největší nábytkářskou sítí, následuje Jysk, XXXLutz, Möbelix, Asko nábytek nebo Sconto, řekl už dříve tajemník Tomáš Lukeš.