V Žatci začíná oprava nádraží, potrvá skoro dva roky a vyjde na 100 milionů

  9:02
Téměř dva roky potrvá oprava památkově chráněné nádražní budovy v Žatci. Začne v nejbližších dnech. Proměna nádraží s sebou přinese také zvýšení komfortu pro cestující. Náklady jsou vyčísleny na necelých 99 milionů korun, hradit je bude Správa železnic (SŽ).

„Objekt z roku 1873 čeká oprava střechy, fasády a omítek a také výměna dlažby. Stavbaři zrenovují i nástupištní přístřešek. Obnovením původních střešních světlíků a odstraněním přístavby se navíc napraví nevhodné zásahy do historického vzhledu budovy,“ vysvětlila mluvčí Nora Eberl Friebová.

Stavební práce se rovněž dotknou odbavovací haly včetně pokladen a zázemí hned několika dopravců. „Cestující určitě ocení přehlednější informační a orientační systém i nový výtah, který bezbariérově propojí halu s prostorem před nádražím,“ dodala mluvčí.

V budově, o jejíž opravě se hovoří už několik let, podle ní vznikne i nový komerční prostor, dílčí přesun pak čeká stávajícího provozovatele kadeřnických služeb.

„Díky úpravám se navíc zlepší zázemí zaměstnanců Správy železnic, a to nejen na pracovišti řízení provozu, ale také v administrativních prostorách,“ popsala Eberl Friebová.

Žatecké nádraží je historicky hodnotná stavba. Rozsáhlá staniční budova byla postavena v letech 1871–1873, a to v rámci stavby trati z Prahy přes Kladno a Rakovník do Chomutova, kterou bylo potřeba postavit kvůli projektu propojení kladenské a severočeské důlní oblasti.

Provoz byl zahájen 4. února 1871. Výstavbu a provoz trati financovala soukromá společnost Buštěhradská dráha (BEB), autorem univerzalizované podoby stanic BEB byl architekt Josef Chvála.

V roce 1902 byl pak přistavěn restaurační pavilon a kryté schodiště umožňující pohodlnější přístup do zvětšeného vestibulu z ulice, které v duchu stavebního slohu stávající budovy navrhl Adolf Schrayer.

Autor: