Cool magazín

Zábavný cool magazín

Type to search

Výsledky studie o vlivu agresivních animovaných filmů na chování dětí: Snímky záporných postav, které se perou a dělají skandály, se v paměti dětí uchovávají déle než snímky kladných postav

Ruští psychologové N.I. Aleškin a I.A. Šukina provedli studii o vlivu kreslených filmů s agresivním obsahem na chování dětí předškolního věku, která ukázala negativní důsledky interakce dětí s agresivním obsahem.

Účastníky studie bylo 40 předškolních dětí z mateřské školy č. 44 v Kirovské čtvrti v Petrohradě. Věk dětí se pohyboval od šesti do sedmi let. Po dobu 9 dnů jim byly promítány kreslené filmy:

první 3 dny děti sledovaly dobré kreslené filmy (“Medvídek Pú”, “Malý mýval”, “Ježek v mlze”)

další 3 dny sledovaly kreslené filmy s mírným násilím (“Tom a Jerry”, “Mickey Mouse”, “No počkej!”)

poslední 3 dny agresivní kreslené filmy (“Godzilla”, “Teenage Mutant Ninja Turtles”, “Transformers”)

Děti se na ně dívaly před a po klidové hodině a pak šly na procházku. Na procházkách byl přítomen psycholog, který zaznamenával, jak se děti chovaly.

Výsledky byly celkem předvídatelné:

  1. Po agresivních kreslených filmech děti častěji napadaly své vrstevníky, častěji je ponižovaly a celkově se chovaly arogantněji.
  2. Mírně agresivní kreslené filmy také provokovaly děti ke rvačkám nebo ukájení, ale v menší míře.
  3. Případy napadení byly zaznamenány i po sledování dobrých televizních seriálů, ale ve velmi malém počtu.

“Nepřátelsko-agresivní kreslené filmy zahrnují kromě mechanismu aktivace fyzické aktivity a pocitu soutěživosti ještě další psychologický mechanismus. Spočívá v aktualizaci egoistických postojů a touze po moci nad ostatními. Nepřátelsko-agresivní filmy jsou pro dětskou psychiku příliš tvrdou zkouškou, a proto je lepší je nepromítat. Takové filmy mají destruktivní vliv na křehké morální postoje dítěte,” poznamenávají autoři studie.

Během experimentu se dospělo k dalšímu alarmujícímu závěru: Snímky záporných postav, které se perou a dělají skandály, se v paměti dětí uchovávají déle než snímky kladných postav. Dva týdny po experimentu byli stejní chlapci požádáni, aby nakreslili kreslené postavičky, a většina z nich nakreslila terminátory a transformery.

Výňatky z vědeckého článku autorů studie: “Vliv animovaných filmů s agresivním obsahem na chování předškolních dětí”:

Moderní televize, kino a video mají na děti stále intenzivnější vliv, a to ne vždy pozitivní. Děti jsou často ovlivňovány agresivními postavami a zápletkami. Rodiče a odborníci vyjadřují obavy, že časté sledování násilných scén může u dětí zvýšit sklon k agresivnímu chování. Výzkumy amerických sociálních psychologů ukazují, že průměrný teenager stihne do dvanácti let zhlédnout v televizi 100 tisíc násilných scén.

Jeden z autorů článku, I.A. Šukina, se zúčastnila psychologického vyšetření níže popsaného případu (Materiály Střediska pro dočasnou izolaci mladistvých pachatelů trestných činů při Ústředním ředitelství vnitra Petrohradu a Leningradské oblasti, 1996). Bratr a sestra V. (10 a 9 let) chladnokrevně zabili spolužáka, kterému způsobili četné bodné rány nůžkami. Zabili ho proto, že se bratrovi líbila chlapcova bunda. Děti neměly žádné výčitky svědomí nad tím, co udělaly. Na otázku, proč to udělaly, děti odpověděly, že v jednom z filmů viděly, jak maniak zabíjí svou oběť přesně tímto způsobem.

Krutostí se vyznačují nejen filmy, ale i zdánlivě “nevinné” kreslené filmy. Vliv agresivních animovaných filmů na chování dětí vyžaduje vědeckou studii a praktickou regulaci. V některých zemích existují právní předpisy, jejichž cílem je omezit agresivní vliv společnosti na chování dětí.

Vliv animovaných filmů na chování dětí je stále nedostatečně prozkoumán, existuje jen málo publikací a vědeckých studií na toto téma. I těch několik málo publikací, které jsou k dispozici, však obsahuje důležitý experimentální materiál.

Byly provedeny laboratorní studie, v nichž byla prokázána reálnost vlivu agresivních videí a animovaných filmů na chování dětí. Dětem ve věku 5-6 a 8-9 let byly po dobu tří minut promítány kreslené filmy s agresivním obsahem. Poté byla jejich agresivita zkoumána pomocí “stroje na agresi” A. Bassa. Děti, které sledovaly agresivní film, vykazovaly statisticky významnou tendenci ke zvýšené agresivitě.

Vědci navrhli modely, které popisují proces negativního vlivu agresivních filmů na chování dětí. Nejznámějším modelem je model R. Huesmanna. Podle tohoto modelu je nadměrná fascinace agresivními kreslenými filmy doprovázena identifikací s agresivními postavami a získáváním zkušeností s řešením obtíží pomocí agrese. Pokud je destruktivní sociální zkušenost posilována okolím (rodinou, vrstevníky atd.), vzniká jakýsi začarovaný kruh.

autor: Samo Buk, zdroj: Biosferaklub.info, Titulní obrázek: Pixabay.com/MadalinCalita