Začínali v suterénu kousek od Pařížské ulice v Praze a jejich jediný produktem byla papírová stravenka. Dnes si za jejich benefity můžete zajít do sauny, kina či na masáž a taky koupit knihy, dovolenou nebo třeba Paralen. České Sodexo je součástí miliardové skupiny, ze které se stal evropský lídr v oboru. A stejně jako francouzská matka i Sodexo v Česku teď prochází další velkou změnou.

Sodexo zná u nás skoro každý. Z malé firmy, která měla dvacet zaměstnanců a řešila, jak obsadit bílá místa na mapě republiky, je společnost, která má dvanáct tisíc firemních klientů, její produkty využívá tři čtvrtě milionu lidí a objemy vydaných zaměstnaneckých benefitů dosahují třinácti miliard korun ročně.

Jedna z největších změn v historii se ale odehrála teď v lednu. Sodexo Benefity mění název na Pluxee, z modro‑červeného loga je zelené a jen v Česku se musí přelepit přes 73 tisíc samolepek na provozovnách partnerů.

„Ale je to víc než jen rebranding, děláme úplné oddělení společností,“ zdůrazňuje šéf Pluxee v České republice Daniel Čapek.

Pluxee se vyčleňuje z miliardové mateřské skupiny a stává se samostatnou firmou kotovanou na pařížské burze. Pod novou značkou už tato nová společnost funguje na všech jednatřiceti trzích, kde působila divize zaměstnaneckých benefitů Sodexo.

Z jídelen k miliardovému byznysu

Sodexo založil v roce 1966 v Marseille Pierre Bellon jako rodinnou firmu, která začala poskytovat stravovací služby institucím, podnikům, školám a nemocnicím.

Na konci osmdesátých let měla společnost obrovské portfolio klientů a starala se o stravu třeba i pracovníkům na těžebních místech v Africe nebo účastníkům olympijských her.

Když Pierre Bellon před dvěma lety ve věku 92 let zemřel, jeho majetek měl podle žebříčku Forbesu hodnotu 4,8 miliardy dolarů.

Na český trh francouzská skupina vstoupila v roce 1992, divize zaměstnaneckých benefitů o dva roky později. Jako první sídlo pobočce posloužilo přízemí a suterén v centru Prahy kousek od Pařížské ulice.

„Byli jsme něco jako startup, ale tenkrát se tomu tak neříkalo. Každý den jsme se snažili nastartovat celý ekosystém stravenek. Podařilo se nám to, protože jsme vsadili na regionální přístup a postupné zakládání poboček,“ vzpomíná Daniel Čapek.

Sám v českém Sodexu začínal jako IT asistent v polovině devadesátých let. „V té době měla firma dvacet zaměstnanců a mezi pobočkami se posílala data na disketách,“ popisuje tehdejší stav.

Od té doby vystřídal řadu manažerských pozic a firmu zná dokonale. Působil jako provozní, obchodní i marketingový ředitel, byl zodpovědný za obchod ve střední a východní Evropě a několik let šéfoval čínské pobočce Sodexo Pass v Šanghaji.

V roce 2016 převzal divizi zaměstnaneckých benefitů v Česku jako CEO a dosud měl na starosti i vedení druhé, stravovací divize Sodexa.

I Sodexo za tu dobu urazilo obrovský kus cesty. Ke stravování začalo nabízet volnočasové benefity, poukázky na vzdělávání, dovolenou, sport, kulturu, knihy, ale třeba i na čištění pracovních obleků.

Neschovávat se za zástěrou

Teď se byznys s benefity oddělí od všeho ostatního. Akcionáři v tom vidí příležitost pro zvyšování hodnoty divize, která byla dosud jen malou sestřičkou v obrovském molochu se 420 tisíci zaměstnanci.

„Globální změna z toho, kdo vaří jídla nebo dělá facility management, na moderního poskytovatele zaměstnaneckých benefitů byla nevyhnutelná,“ říká Daniel Čapek.

„Ve Francii jsme se čtyřiceti tisíci zaměstnanci největším soukromým zaměstnavatelem ve stravovacích službách. Když tam řeknete Sodexo, každý si představí školní jídelny nebo obědy ve fabrice, nikdo zaměstnanecké benefity,“ nastiňuje důvody pro oddělení obou byznysů.

A podle něj ke změně nastal ideální čas. „Musíme osamostatnit to malé, ale šikovné a dynamicky rostoucí dítě ze skupiny Sodexo a postavit se s ním před finanční trhy, aniž by se schovávalo za zástěru své velké mámy,“ dodává.

V Česku bude změna ještě pikantnější a náročnější, protože spontánní znalost značky Sodexo je mezi zaměstnanci přes padesát procent a mezi zaměstnavateli ještě o deset procent vyšší. V případě podpořené znalosti značky (prompted awareness) dosahuje Sodexo v průzkumech téměř stoprocentních čísel.

„O tohle všechno teď přijdeme a budeme to muset budovat znovu,“ podotýká Čapek.

Digitalizace a rychlejší růst

Pluxee má být digitální, optimistická a inovativní značka, která firmu výrazněji odliší od konkurence. Cílem je zrychlit rozvoj na poli stravovacích benefitů a rozšířit nabídku v oblasti wellbeingu, dárků nebo řešení na podporu kupní síly a angažovanosti zaměstnanců.

Ostatně tak velí i nový název: Plux v něm má symbolizovat pozitivitu, písmeno X příležitosti v personalizovaných a udržitelných zážitcích a dvojité E představuje základ byznysu – employee engagement, tedy angažovanost zaměstnanců.

Firma se chce více prosadit mezi malými a středními podniky a její klienti mají mít snadnější přístup ke službám prostřednictvím jednotné digitální platformy. I proto bude Pluxee do roku 2025 každoročně investovat desetinu obratu do technologií.

Aktuálně je plně digitálních zhruba osmdesát procent produktů, i tak ale někteří klienti stále nedají dopustit na papír. „Nechtějí benefity nahrávat do virtuálního světa, preferují pocit, že zaměstnancům dávají něco fyzického,“ vysvětluje Daniel Čapek.

Současný trh stravovacích benefitů je v Česku relativně nasycený, svým zaměstnancům je v nějaké formě poskytuje už víc než osmdesát procent firem.

„Naši službu v této oblasti proto budeme spíše vylepšovat, než že bychom plánovali nějakou skokovou změnu. Jiné to ale bude v oblasti volnočasových benefitů, kde naše portfolio poroste,“ předpokládá Čapek.

Růst umožňuje i zákonný limit pro osvobození těchto benefitů od daně z příjmu, který je aktuálně na úrovni 21 983 korun.

„Limit sice klesl, ale stále je relativně velkorysý. Naši zákazníci poskytují benefity na úrovni zhruba poloviny tohoto limitu, takže společně máme kam růst,“ doplňuje CEO Pluxee v Česku.

Zdraví i mindfulness

Firma bude muset zároveň reagovat na trendy na trhu, například na personalizaci až hyperpersonalizaci benefitů – zaměstnavatelé potřebují atraktivnější benefity jako lákadlo na pracovním trhu, svým lidem chtějí dávat bonusy ušité na míru a zároveň s tím nechtějí mít starosti.

„S pandemií přišlo i větší cílení benefitů na zdraví. Dnes si firmy uvědomují, že zdraví se nevyřeší jen sportem, ale rozhodují i další věci, jako je psychická pohoda či mindfulness,“ vysvětluje Čapek.

Systém benefitů by měl být ideálně postavený tak, aby si zaměstnanci mohli sami vybrat, co potřebují, ať už je to wellness, návštěva specialisty, nebo předplacená zdravotní péče pro celou rodinu.

Pluxee tohle vše nabízí prostřednictvím systému Kafeterie a svých karet Multibenefit, Gastro nebo Flexi, které se dají propojit s aplikací i bankovní kartou. Portfolio benefitů zahrnuje volnočasové aktivity, speciální nabídky a slevy nebo i rozvoz jídla a potravin za stravenkový kredit.

„A na oblast zdraví se teď hodně zaměříme, protože popularita těchto služeb je obrovská a převyšuje padesát procent čerpání,“ dodává Daniel Čapek.