Týden s tancem

IDU vydal 10. online publikaci v edici Český tanec v datech, „Mapování 2022 – taneční vzdělávání a zřizované soubory“. Tipy a novinky, aktivity souborů, organizací a divadel: SE.S.TA, divadlo PONEC, Divadlo BRAVO!, 420PEOPLE a další pozvánky, blíží se také Malá inventura 2024 a novou inscenaci představí My kluci, co spolu chodíme.
Na Malé inventuře vystoupí také Lukas Bliss se sólem Still Waiting_Beckett 2050 (foto Vojtěch Brtnický)

IDU vydal již 10. studii v edici Český tanec v datech
Publikace Mapování 2022 – taneční vzdělávání a zřizované soubory se věnuje zhruba s pětiletým odstupem situaci na konzervatořích a některých vysokých školách, v baletních a tanečních souborech zřizovaných divadel a v jediném poloprofesionálním souboru lidového tance Ondráš. Studie vychází jako 10. svazek ediční řady Český tanec v datech, kterou vydává Institut umění – Divadelní ústav. Celou edici prostupuje sběr informací a konkrétních údajů z různých oblastí českého tance.

Díky dlouhodobému sledování a sběru informací můžeme poukázat na řadu zajímavých trendů v českém tanci. Jak se vyvíjí zájem o studium na tanečních konzervatořích, jak razantně se proměňuje národnostní složení baletních souborů nebo jak strmě narůstá konkurence. V centru našeho zájmu jsou nadále sami umělci a mimo jiné jejich pracovní a ekonomické podmínky,“ uvádí autor poslední studie Roman Vašek. Publikace přináší nové informace o studiu na tanečních konzervatořích a některých katedrách a v ateliérech HAMU a JAMU. Analyzuje proměnu struktury baletních souborů, věnuje se zaměstnaneckému statusu tanečníků a jejich platům nebo podává podrobnou zprávu o současném fungování Vojenského uměleckého souboru Ondráš. Výzkum vycházel z obsáhlého dotazníkového šetření a k interpretaci a kontextualizaci zjištěných dat využíval další podklady a zdroje, např. údaje Českého statistického úřadu či Asociace tanečních umělců ČR.

Desátým výstupem online edice Český tanec v datech nekončí. Díky podpoře výzkumné činnosti, kterou IDU na dalších pět let získal, jsou už naplánována další témata ke zpracování. „Český tanec může někomu připadat jako relativně přehledné, malé a uzavřené pole. Společně s Romanem Vaškem však mapujeme tento terén už od roku 2010 a stále je co objevovat. V dalším období se chceme mj. zaměřit na fenomén pouličních a klubových tanců a také se pokusíme zmapovat, jak je to s tancem v rámci zábavního průmyslu,“ nastiňuje editorka Jana Návratová a dodává: „Věnovat se budeme také taneční kritice a publicistice nebo taneční medicíně a nadcházející cyklus uzavřeme dalším zevrubným monitoringem českého tance.

Publikace Mapování 2022 – taneční vzdělávání a zřizované soubory je stejně jako předchozí studie volně ke stažení na e-knihkupectví Prospero: Publikace ke stažení, Edice Český tanec v datech.


SE.S.TA: ukázky ze vznikajících projektů opět ve Žďáru
Ve středu 31. ledna s uskuteční první ze série veřejných ukázek work in progress z práce umělců, kteří pobývají na výzkumné a tvůrčí rezidenci ART KLASTRY na zámku ve Žďáře nad Sázavou. Na rezidenci se potkávají Associated Artists, kterým Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA garantuje možnost účasti na všech svých aktivitách. Associated Artists SESTA 2024 jsou Johana Pocková, Stéphanie N´Duhirahe a Agáta Jarošová. Přidává se k nim Roman Škadra, který svou vznikající performance představí také na KoresponDance 2024.

„Začínáme srazem v kavárně muzea (ano, bude otevřeno). Umělci nás pak zavedou na různá místa zámeckého areálu. Předpokládaná doba trvání jsou necelé dvě hodiny včetně diskuze s tvůrci. Budeme se ptát, kam díky pobytu pokročili. Sledujte spolu s nimi tvůrčí proces krok za krokem – první v roce 2024,“ zvou zájemce k účasti organizátoři těchto již pravidelných událostí.


Nadační fond pro taneční kariéru - logo

Nadační fond pro taneční kariéru pořádá workshop: Vyplňte s námi daňové přiznání
Nevíte, jak vyplnit daňového přiznání a nechcete si platit drahé poradce? Přihlaste se na workshop, který je zaměřený přímo na výkonné umělce a umělkyně. Praktickým workshopem vás provede specialistka v oblasti účetnictví a daní v kultuře Mgr. Lenka Kokešová.

Kde: Institut umění – Divadelní institut, Celetná 17, Praha 1

Kdy: pondělí 5. února 2024, 17.00 hodin

Vstupné: 300 Kč přes goout.net

V první části workshopu představíme základní administrativní povinnosti spojené s uměleckou činností, ale také aspekty zdanění a sociálního/zdravotního pojištění, včetně situací, kdy umělecká činnost probíhá v zahraničí. Po krátké pauze dostanete příležitost se prakticky zapojit a připravit své vlastní podklady.

Lektorka vás následně provede vyplňováním daňového přiznání a přehledů. Čekají vás užitečné tipy, konkrétní postupy a individuální poradenství, které vám pomohou efektivně zvládnout daňové povinnosti ve světě umění.

Kapacita workshopu je omezená.


My kluci, co spolu chodíme (foto Michal Hančovský)
My kluci, co spolu chodíme (foto Michal Hančovský)

Improvizační soubor My kluci, co spolu chodíme, uvádí: DEUS EX MIKROFONA – Živá režie, živá improvizace
Co se stane, když režisér řídí improvizaci? My kluci, co spolu chodíme a Jiří Havelka to zkusí 6. února při premiéře Deus ex mikrofona. Improvizační soubor My kluci, co spolu chodíme připravil do pražského divadla Jatka78 premiéru nové inscenace, která nabídne unikátní koncept. Naživo na jevišti přímo před diváky budou členové tohoto souboru, který je znám svými (nejen) pohybovými improvizacemi, zkoušet s významnou režisérskou osobností – při jednotlivých uvedeních vždy jinou. Inscenace tak nabídne neopakovatelný vhled do zákulisí divadelních zkoušek. Jaký bude výsledek? Co se stane, když Režisér běžně nerežíruje před diváky a Kluci běžně neimprovizují s režisérem? V úterý 6. února se jako Režisér představí Jiří Havelka, při dalších reprízách 2. března Štěpán Gajdoš a 14. června je zatím v jednání několik dalších tvůrců. Více informací a vstupenky najdou zájemci na webu Jatek78.

Chceme hlavně poukázat na paradox vlastní tvorby; (ne)možnost režírovat improvizované představení. Pozvali jsme si na každou reprízu jinou režijní osobnost s jinými režijními přístupy. Společně s našimi hosty budeme právě tohle divákům odkrývat, představíme jim, kdo jak může pracovat v “živém přenosu”. Často jsou dialogy a práce herec-režisér skryté, a proto chceme vytvořit prostor pro hru, pro dialog, pro exhibici i niternost,“ říká Lukas Blaha Bliss, jeden z Kluků.

Představení Deus ex mikrofona je o divadle, režii, zkoušení, divadelních kuloárech a zákulisních vztazích, ale hlavně je o improvizaci. Z divadelní zkoušky se může stát improvizace, a naopak, improvizace se může stát divadelní zkouškou. Hranice připraveného a spontánního se vytrácejí. Kdo vládne na divadle? Kde končí hercova svoboda? Co všechno si pokaždé jiný Režisér dovolí vůči Klukům? Na tyto otázky hledají My kluci odpověď společně s dramaturgem Jiřím Šimkem v tomto novém projektu, který svou neopakovatelností navazuje na improvizační tradici souboru.

V této inscenaci se diváci stanou svědky zákulisního ruchu a vztahových potyček, které obyčejná divadelní zkouška pro herce obnáší. Dokáží se naši čtyři performeři při každé repríze vypořádat s úplně novým vedením? Na každé repríze se totiž bude měnit Režisér, což může vážně zamíchat kartami. Někdy půjde o autorské divadlo, někdy půjde o hudební divadlo a jindy třeba i o divadelní anarchii. To u Kluků nikdo nemůže vědět dopředu.

My kluci, co spolu chodíme je parta čtyř, kteří si k sobě našli cestu již při studiích na HAMU a DAMU. Pohybová improvizace je pro ně typická a klíčová. Pravidelně vystupují na Jatkách78 a jinak se s nimi během léta dá setkat i na Lodi tajemství a divadelních festivalech jak u nás, tak v zahraničí. Členy Kluků jsou konkrétně Václav Wortner, Andrej Lyga, Šimon Pliska a Lukas Blaha Bliss. Ovšem nebývají v tom sami a hudebně je doprovází Tomáš Kůgel. O vizuálnost nové inscenace se postaral scénograf Honza Tomšů a light-designer Jonatán Vnouček. Vše běží bez jakéhokoliv scénáře. Pro naše performery, tak diváky je to vždy nepředvídatelný večer. Kombinace improvizace a pohybového/tělesného divadla je na naší kulturní scéně nevídaná a osvěžující.


Tereza Lenerová – Rukavičkářské závody (Jitka Čechová, foto Vojtěch Brtnický)
Rukavičkářské závody, další z tanečních inscenací vybraných na Malou inventuru 2024 (Jitka Čechová, foto Vojtěch Brtnický)

Pozvánka: Blíží se festival Malá inventura 2024
Již 22. ročník festivalu nového divadla Malá inventura se uskuteční od 20. do 28. února 2024 v Praze. Tým Nové sítě připravil pro diváky showcase třiceti divadelních událostí na osmnácti festivalových scénách. Letošní ročník zahájí udílení cen Česká divadelní DNA, které se po čtyřech letech vrací do Studia Hrdinů.

„Uvedeme programovou sekci Změna praxe, která reflektuje perspektivy změny v rozmanitých oblastech divadelní praxe. A ani letos nezapomeneme na to, že Malá inventura je především centrem živého networkingu divadelních organizací a profesionálů/profesionálek, uměleckých skupin, performerů/performerek i širší odborné veřejnosti. V rámci programové sekce Arts Service & Networking uvedeme osvědčené formáty, které podporují setkávání a přináší sdílení nápadů a ověřování idejí, nové spolupráce i hostování umělců/umělkyň na dalších festivalech v ČR i zahraničí,“ slibují organizátoři.

Festival Malá inventura je retrospektivou nejvýraznějších premiér uplynulého roku v oblasti tzv. nového divadla, které je experimentální, vybočuje z tradičních žánrů a otevírá nová témata. Festival se snaží rozvíjet uměleckou diverzitu a napomáhat zviditelňovat společensky i umělecky aktuální problémy, a spoluutvářet mapu nezávislého divadla v České republice.

„V roce 2024 buďme hledači prasklin, detektivové podprahových vrstev a skrytých zdrojů. Pozorujeme rozrůstání prasklin v krajině, v identitě, v systémech, které se zdály být nezviklatelné. Sledujeme linie těchto prasklin, které se vinou a rozpukávají na nečekaných místech, a zkoušíme z jejich tras číst přítomnost a věštit možné podoby budoucnosti. Prasklina může být ohrožující, nekontrolovatelná, neovladatelná. Může se blížit k hranici snesitelnosti, může hrozit fatálním rozlomením toho, co je nám vzácné. Existují ale i praskliny, které přinášejí osvobodivé zpochybnění našeho (sdíleného) zde a nyní, hluboký nádech a záblesk alternativní vize reality. Dokážou odhalit živorodost a ochotu k sounáležitosti v puklých světech, umožňují škvírami uvidět světlo, nové spojence a čirou radost,“ tak přibližuje vedení festivalu své dramaturgické záměry.

Návodné úkoly pro zvídavé diváky:
Nech zvolna popraskat svou imaginaci.
Hledej místo, kde praská čas.
Polož si otázku: Nemůže to být jinak?

Kompletní program najdete na webových stránkách festivalu.


Branické pověsti (foto archiv Divadla BRAVO)
Branické pověsti (foto archiv Divadla BRAVO)

Tip Divadla BRAVO! – Branické pověsti
Site specificdivadelní zážitek Branické pověsti se opět koná v Divadle BRAVO!, a to 2. a 3. února vždy od 19 a od 20:30 hodin. Diváci se v něm dávají na důmyslně zorganizovanou vycházku do běžně nepřístupných prostor Branického divadla. Představení je propojením nového cirkusu a živého vyprávění (storytellingu). Průvodcem je vypravěč Justin Svoboda a cesta vede z kavárny, přes zákulisí, jeviště, do foyer a dalších prostor. Během cesty uslyší diváci zpěv Sáry Milfajtové, Kateřiny Herčíkové nebo Josefiny Horníčkové v doprovodu živého hudebníka Kirilla Yakovleva a v neobvyklých konstelacích i blízkostech uvidí akrobaty Losers Cirque Company.

Tip divadla PONEC: PRIMA sessions
Pod heslem Radost. Preciznost. Jednoduchost. Se přibližně jednou do měsíce koná pod záštitou divadla PONEC speciální taneční lekce. „Máte chuť tančit, být tady a teď, zapomenout na cíl, víc naslouchat svému tělu? Zapojte se do taneční lekce a tančírny v jednom.“

PRIMA sessions navazují na participativní představení PRIMA, ve kterém hlavní roli hraje široká veřejnost. Nabízí prostor, kde je možné se setkat a mít radost z pohybu bez potřeby veřejné prezentace. Dvouhodinová setkání jsou otevřená všem ve věku 15+ nehledě na předchozí taneční zkušenost. PRIMA sessions jsou ideální příležitostí pro první kontakt s jazykem představení PRIMA, stejně tak otevřenou platformou pro bývalé účastníky a účastnice projektu, kteří chtějí svůj prožitek a zkušenost dále rozvíjet. Každá PRIMA session je unikátní, setkání na sebe nenavazují. Opakovaná účast je vítaná, nikoliv nutná.

Lektory jsou Viktor Černický a 1–2 PRIMA performeři / performerky, akce se koná ve Studiu Krenovka, v čase 18:00 – 20:00. aktuální lekce 30. ledna a 20. února, základní cena 300 Kč.

Tip: divadlo i workshop: 5. a 6. února 420PEOPLE reprízují oblíbenou taneční inscenaci The Watcher (La Fabrika), 6. února odpoledne se také koná v La Fabrice workshop s Václavem Kunešem a Václavem Havelkou z kapely Please the Trees, workshop vychází právě z pohybového materiálu inscenace.


Probíhá Prix de Lausanne – Cenu za celoživotní dílo převezme Alessandra Ferri
Od 28. ledna do 4. února probíhá slavná prestižní mezinárodní baletní soutěž Prix de Lausanne. Pro letošní ročník Lausanne tu čest přivítat italskou tanečnici a nastupující ředitelku baletu vídeňské Staatsoper Alessandru Ferri. Držitelka ceny Prix de Lausanne z roku 1980 si za svou kariéru právem vysloužila titul „prima ballerina assoluta“, který svědčí o jejím umění, talentu a oddanosti baletnímu umění. Prix de Lausanne jí s potěšením předá Cenu za celoživotní dílo 2024. Slavnostní předání se uskuteční během finálového intermezza v sobotu 3. února. Samotná soutěž je přenášena živě jako live stream na webových stránkách, Facebooku a YouTube.

Alessandra Ferri, kterou deník New York Times označil za „jednu z největších dramatických tanečnic všech dob“, se narodila v roce 1963 v Miláně. Nejprve se vzdělávala v Teatro alla Scala a následně v Královské baletní škole, kterou v roce 1980 reprezentovala na Prix de Lausanne, kde se stala laureátkou. Poté nastoupila do Královského baletu a v 19 letech se stala první sólistkou. Od samého počátku své kariéry byly Alessandře svěřovány největší role baletního repertoáru, které ztvárňovala s výrazovou silou, záhy se dočkala mezinárodního uznání. Spolupracovala s mnoha velikány baletního světa, včetně sira Kennetha MacMillana, který pro ni vytvořil nové balety, a Michaila Baryšnikova, který jí ve 22 letech nabídl možnost nastoupit jako první tanečnice do Amerického baletního divadla. Mezi její taneční partnery patřili Wayne Eagling, David Wall, Anthony Dowell, Rudolf Nurejev a Julio Bocca. V roce 1989 Alessandra také zahájila dlouholetou uměleckou spolupráci s Rolandem Petitem a tančila v jeho baletech po celém světě.

V roce 1992 se Alessandra stala stálou hostující umělkyní v Teatro alla Scala. Slavné milánské divadlo ji jmenovalo Prima Ballerina Assoluta, což je historický titul, který v roce 1894 vytvořil Marius Petipa. V letech 2008–2014 Alessandra řídila taneční sekci festivalu ve Spoletu. V nedávné době pro ni Wayne McGregor vytvořil roli Virginie Woolfové v představení Woolf Works a Martha Clarkeová roli Ley v představení Cheri. Zintenzivnila také svou dlouholetou spolupráci s Johnem Neumeierem, který pro ni v roce 2016 vytvořil choreografii Duse. V posledních letech se Alessandra vášnivě věnuje také pedagogické činnosti. V roce 2023 byla jmenována další ředitelkou Vídeňského státního baletu. Je držitelkou dvou cen Laurence Oliviera, Prix Benois de la Danse a v roce 2006 jí prezident Italské republiky Carlo Azeglio Ciampi udělil titul Cavaliere della Repubblica Italiana.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments