Redakce iDNES.cz oslovila všechny resorty s dotazem, zda platí za propagaci svých příspěvků na sociálních sítích, a to například kvůli lepšímu dosahu či oslovení cílové skupiny. Většina oslovených přiznala, že ano. Redakce se současně dotázala, jakou částku za sociální sítě ze svého rozpočtu jednotlivá ministerstva vydala. Bez odpovědi zůstalo jen ministerstvo kultury.
„Pokud se jedná o příspěvky v rámci některých kampaní strategické komunikace vlády, pak se jedná o stejný výdaj, jako když vláda například platí plakáty nebo billboardy. Stejně, jako vláda platila desítky milionů například za kampaň na zvýšení povědomí o datových schránkách v televizi nebo influencerům, může tak platit i příspěvky na sociálních médiích,“ komentovala pro iDNES.cz Denisa Hejlová z Katedra marketingové komunikace a Public relations na Karlově Univerzitě.
Sociální média jsou podle ní dnes běžnou součástí marketingového mixu a „spoléhat se na organický dosah“ neodpovídá realitě fungování sociálních médií jako byznysu. „Bez zaplacené propagace váš příspěvek s organickým dosahem uvidí jen malá část sledujících. Otázkou je spíše smysl, efektivita a zacílení těchto kampaní jako takových,“ doplnila.
325 tisíc Ministerstvo práce a sociálních věcí
Mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Jakub Augusta pro iDNES.cz řekl, že sociální sítě jsou z pohledu resortu v současné době zcela klíčovým komunikačním kanálem pro informování klientů i široké veřejnosti o činnosti celého úřadu.
„Sociální sítě tedy nemůžeme opomenout, a proto této formě komunikace věnujeme patřičnou pozornost. Společnost Meta například umožňuje zacílení příspěvků na konkrétní skupinu lidí,“ doplnil Augusta.
Ministerské vánoční večírky v době úspor. Jurečka pořádá setkání za 400 tisíc |
Podle jeho slov si resort uvědomuje také nutnost kvalitního a relevantního informování veřejnosti. „Odboru komunikace se u důležitých sdělení osvědčilo využití možnosti placených příspěvků na sociálních sítích, primárně na Facebooku. Za celý minulý rok jsme za tuto formu propagace zaplatili 325 tisíc korun. S podobnou částkou počítáme i pro letošek,“ pokračoval Augusta.
Pro úplnost dodal, že sociální sítě resort využívá i v rámci větších komplexních kampaní, kde vybrané platformy mohou být součástí mediamixu.
Hejlová z Karlovy univerzity k reklamám resortu práce a sociálních uvedla, že jsou řádně označené jako sponzorované příspěvky MPSV. „Z mého pohledu je to po formální stránce v pořádku. Problémem je poněkud kostrbatý jazyk a nepříliš vhodná forma sdělení některých příspěvků, ale to už je jiná věc,“ dodala.